اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی:

قبل از انتخابات رقبای اصلاح‌طلبان می‌گفتند معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم/ الان می‌بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده/ حاکمیت تحملش را برای اعتراضات بالا ببرد

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره علت افزایش اعتراض معیشتی مردم گفت: قبل از انتخابات رقبای اصلاح‌طلبان و حتی خود رئیس‌جمهور ‌گفتند سرنوشت معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم. اما حالا آفتاب آمد دلیل آفتاب، می‌بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده است. آیا می‌توان کشوری را به شهادت آورد که درگیر تحریم باشد ولی وضعیت اقتصادی‌اش گل و بلبل باشد؟

قبل از انتخابات رقبای اصلاح‌طلبان می‌گفتند معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم/ الان می‌بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده/ حاکمیت تحملش را برای اعتراضات بالا ببرد
کد خبر: 525705
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۱:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره افزایش اعتراض‌های معیشتی مردم گفت: اول باید بپرسیم آیا مردم نسبت به مشکلات معیشتی و اجتماعی حق اعتراض دارند یا خیر که جواب مثبت است. اما اینکه این اعتراضات تا کجا می‌خواهد ادامه داشته باشد و دارای چه کیفیتی است یک بحث دیگری است که در حقیقت یک چالش مهم میان حاکمیت و ملت خواهد بود. از یک طرف مردم در سختی، مشقت و گرفتاری‌های روزمره هستند و مایحتاج‌شان تامین نمی‌شود و مجبور هستند برای اعتراض به کف خیابان بیایند. طبیعی است که حاکمیت می‌تواند تا حدودی این اعتراضات را تحمل کند یا کنترل اعتراضات را در دست بگیرد ولی ممکن است کنترل اعتراضات از دست دستگاه‌های ذی‌ ربط خارج شود که همه این موارد معلول موضوعی به نام ناکارآمدی مدیریتی است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در حقیقت این ناکارآمدی مدیریتی شاهد ریزش شاخصه‌های مثبت اقتصادی به سمت منفی خواهد بود. عنوان یکی از متغیرهای اقتصادی، خط فقر است. وقتی خط فقر افزایش پیدا می‌کند، اسم آن روی کاغذ نیست و در لایه لایه زندگی مردم خودش را نشان می‌دهد. دیگر نمی‌توان از طریق سخنرانی و شعار و غیره خط فقر را کاهش داد.

گرامی‌مقدم در ادامه به تاثیر تحریم بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: وقتی سمت و سوی مسیر کشور در مسیری است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند، سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند در داخل کشور سرمایه‌گذاری کند، ارزهای کشور بلوکه است، دخایر ارزی ما کاهش پیدا می‌کند و در ادامه ارزش ریال ما هم کاهش پیدا می‌کند، توان خرید مردم نیز کمتر می‌شود و خط فقر به وجود می‌آید. با ایجاد خط فقر نیز، شکاف طبقاتی افزایش می‌یابد و در ادامه باعث می‌شود مردم در اعتراض به شرایط موجود، دست به اعتراض بزنند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره راه‌حل این مشکل گفت: اقتصاد از منظر سیاست پیروی نمی‌کند. وضعیت امروز اقتصاد در شرایط مناسبی نیست و برای حل این مسئله باید هرچه زودتر سیاست‌ورزی کرد و با دیپلماسی قوی از گرداب تحریم‌ها خارج شد تا اقتصاد کشور بازسازی شود. تنها راه‌حل، این مسیر است. طبیعی است مردم وقتی زیر خط فقر می‌روند، چاره‌ای جز اعتراض نخواهند داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم اقتصادی پویا داشته باشیم، بدون نگاه به خارج و حل و فصل مشکلات در داخل و خارج امکان ندارد اقتصادمان را پویا کنیم. ثروتی که داریم دارای ارزشی است که با ارزش ثروت جهانی مقایسه می‌شود. به طور مثال اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در دو ماه گذشته سیاست‌هایی اتخاذ کرد که آن سیاست‌ها باعث سقوط لیر در برابر همه ارزهای جهان شد. بنابراین اگر او سیاست‌هایش را تغییر دهد، آرام آرام ارزش لیر ترکیه افزایش پیدا می‌کند. ما هم باید این کار را انجام دهیم. بعضی‌ها گمان می‌کنند وقتی تمام ارزها در برابر ریال افزایش پیدا کرد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. خیر اتفاق می‌افتد. به این صورت که هزینه تمام شده کالا در ایران بالا می‌رود و حتی قیمت کالای تولید داخلی هم افزایش پیدا می‌کند.

گرامی‌مقدم ادامه‌دار بودن اعتراض‌های مردم را به وضعیت اقتصادی پیوند داد و گفت: اگر وضعیت اقتصادی به همین شکل ادامه داشته باشد و شاهد افزایش قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار باشیم، سفره مردم بیشتر خالی می‌شود و اعتراضات معیشتی مردم در حوزه‌های مختلفی مثل آموزش و پرورش، کارگری، بازنشستگان و... افزوده می‌شود. دولت و حاکمیت جز اینکه تحمل خود را بالا ببرد، هیچ چاره‌ای ندارند. بعد می‌توان امیدوار بود این جنس اعتراضات در این سطح باقی بماند. ولی اگر نیازهای مردم تامین نشود ممکن است به حجم اعتراضات اضافه شود و به تبع آن خشونت در اعتراضات نیز بیشتر شود که نه به صلاح مردم و نه مسئولان است. امیدواریم در این دور از مذاکرات، نتایج به نحوی رقم بخورد که مردم امیدوار شوند.

قائم مقام حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا راهی جز مذاکره با غرب برای بهبود وضعیت معیشتی مردم که منجر به اعتراضات نشود وجود دارد یا خیر گفت: قاطعانه می‌گویم راه دیگری وجود ندارد. همانطور که قبل از انتخابات گفته شد، نباید خودمان را فریب دهیم. حداقل با خودمان صادق باشیم. برخی‌ گمان می‌کنند که اگر ما با دنیای غرب دشمنی داریم باید همه ارتباطات را قطع کرد. مگر چینی‌ها یا روس‌ها این کار را کردند؟ بالاخره راه حل‌هایی وجود دارد که هر کشوری از مواضع خود کوتاه نیاید، مقاومت کند و ارتباطش را برقرار کند تا معیشت کشورش به مخاطره نیافتد.

گرامی‌مقدم افزود: قبل از انتخابات رقبای اصلاح‌طلبان و حتی خود رئیس‌جمهور ‌گفتند سرنوشت معیشت مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم. اما حالا آفتاب آمد دلیل آفتاب، می‌بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم‌ها گره خورده است. آیا می‌توان کشوری را به شهادت آورد که درگیر تحریم باشد ولی وضعیت اقتصادی‌اش گل و بلبل باشد؟ به طور مثال وقتی ما صادرکننده نفت هستیم، باید نفتمان را یک جایی به فروش برسانیم تا پول فروش آن را دریافت کنیم. وقتی این امکان وجود ندارد راهی را به ما نشان دهید تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. حالا می‌گویند یک کارهایی انجام می‌دهیم که تحریم‌ها را دور می‌زنیم که به آن خنثی کردن تحریم می‌گویند. وقتی شما نفت را روی آب 5 دلار ارزان‌تر بفروشید یعنی به سرمایه کشور کبریت زدید و تا حدود زیادی سرمایه از دست رفته است. بنابراین راه دیگری جز دیپلماسی و مذاکره نیست و اگر راه دیگری بود کشورهای دیگر هم آن راه را می‌رفتند.

وی یادآور شد: در این مدتی که تا به امروز در تحریم هستیم بابت خنثی‌سازی تحریم، سندی ارائه نکرده‌اند. اما از طریق دور زدن تحریم‌ها بابک زنجانی به وجود آمده و از خنثی‌سازی تحریم، فقر و فلاکت پدیدار شده است. بنابراین راهی برای خنثی‌سازی تحریم وجود ندارد مگر اینکه بگوییم ما به همین شکل ادامه می‌هیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

گرامی‌مقدم در پایان گفت: من فکر می‌کنم می‌شود با صلابت، قدرت، از سر حکمت و مصلحت در مقابل زورگویی‌ها ایستاد، ارتباط برقرار کرد و تحریم‌ها را از سر مردم برداشت تا اعتراضات آن‌ها را هم کنترل کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها