کد خبر: 525719
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۲:۳۹:۱۲
| |

حکم وزیر کشور وضعیت مدیریت بحران پایتخت را تغییر می‌دهد؟

روز گذشته بود که اعلام شد وزیر کشور در حکمی شهردار تهران را به عنوان جانشین خود در «ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران» منصوب کرده است، در همین راستا مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره آثار این انتصاب گفته است.

حکم وزیر کشور وضعیت مدیریت بحران پایتخت را تغییر می‌دهد؟
کد خبر: 525719
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ ۱۲:۳۹:۱۲

اعتمادآنلاین| محسن نادی درباره انتخاب شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور در در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران گفت: در این مورد باید به دو نکته توجه کرد، اول اینکه شهرداری تهران طبق قانون مدیریت بحران که در سال 1387 تصویب شده بود، متولی مدیریت بحران در شهر تهران بود و برهمین اساس ساختار و سازوکار فعالیت خود را فراهم کرده بود.

به گزارش ایسنا،وی ادامه داد: در واقع یک سازوکار مدیریتی و هماهنگی در این خصوص ایجاد شده و کارگروه های 14 گانه در حوزه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران تشکیل شده و اقداماتی را انجام داده بود. از این رو یک ظرفیت خیلی خوبی ایجاد شده بود که با تغییر قانون مدیریت بحران در سال 1398 امکان استفاده و بهره برداری درست از آن با مسائلی روبرو شده بود.

مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: دومین نکته نیز مربوط به ظرفیت های اجرایی در حوزه شهر تهران است. به هرحال شهرداری تهران یکسری ظرفیت ها و امکاناتی را در حوزه ایمنی و مدیریت بحران شهر تهران در اختیار دارد که در هنگام بحران و حتی برای پیشگیری و کاهش ریسک آن موثر است و لازم بود تا از این ظرفیت ها نیز استفاده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز وزیر کشور تصمیم گرفت تا شهردار تهران را به عنوان جانشین خود در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران منصوب کند و این یعنی گرچه وزیر کشور همچنان دارای

مسئولیت است، اما دیگر برای برگزاری جلسات و تصویب و اجرا و پیگیری اجرای مصوبات و نظارت بر آن لازم نیست که حتما وزیر کشور ورود کند و جانشینی شهردار تهران این موارد را تسهیل می کند.

نادی درباره اینکه آیا جانشینی شهردار تهران تنها مربوط به هنگام بحران بوده یا قبل از آن نیز کارکرد دارد اظهارکرد: اتفاقا این موضوع پیش از بحران اهمیت بیشتری دارد، چرا که باید در زمان آرامش و قبل از بحرانی شدن اوضاع برای این موضوع برنامه ریزی کنیم. از این رو مسئولیت شهردار تهران نیز فقط در هنگام بحران نیست و در حال حاضر نیز اختیارات و مسئولیت هایی دارد.

وی با اشاره به سه بعد آمادگی در برابر زلزله اظهارکرد: اول اینکه شهرها باید آماده باشد که طی یک دهه گذشته یکسری اقدامات دراین خصوص در شهر تهران انجام شده که ساخت سوله های بحران و ... از جمله آن است، البته یکسری اقدامات دیگر نیز باید انجام شود که برخی از آنها نیز در دست انجام است.

نادی ادامه داد: بعد دوم بحث آموزش است که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اقداماتی را در این خصوص آغاز کرده، اما دیگر دستگاه ها نیز باید به وظایف خود عمل کنند. سومین بعد نیز مربوط به دستگاه های دیگر است که باید بداننند با هماهنگی و انسجام بیشتری وارد موضوع شده و با چه سازوکاری وارد عمل شود. در حال حاضر می‌توان گفت که در این بعد نیز وضعیت مطلوب نیست و در شهری به بزرگی تهران باید بتوانیم بسیاری از ظرفیت های بالقوه را به ظرفیت بالفعل بدل کنیم.

مشاور سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران این تصمیم وزیر کشور برای شهردار تهران را اقدامی غیرقانونی و برخلاف نص قانون مدیریت بحران کشور نخواند و اضافه کرد: اول اینکه توجه داشته باشید که وزیر کشور شهردار تهران را به عنوان جانشین خود منصوب کرده و خودشان همچنان در این ستاد حضور دارند. ضمن اینکه ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که هیچ اقدام خلاف قانونی هم رخ نمی دهد. در گذشته نیز این موضوع وجود داشت، حدود یکسال پیش وزیر کشور وقت به طور شفاهی چنین موضوعی را اعلام کرده و حتی عنوان شده بود که شهردار تهران فرمانده میدان بحران در

کلانشهر تهران است. از این رو این اقدام نه تنها غیرقانونی نیست بلکه جزو اختیارات وزیر بوده و از همه مهم تر اینکه به پیشبرد ایمنی و ارتقای توان و هماهنگی مدیریت بحران در شهر تهران کمک خواهد کرد.

نادی درباره تداخلات احتمالی مسئولیت ها با استانداری تهران نیز اظهارکرد: در این مورد نیز هماهنگی ها وجود دارد و در واقع هر آنچه که در بیرون از حریم شهرتهران رخ دهد مسئولیت آن با استانداری است. ضمن اینکه نمایندگان استانداری نیز در جلسات ما حضور دارند و نقطه نظرات خود را اعلام می کنند و خوشبختانه هماهنگی خوبی میان شهرداری و استانداری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه حضور شهردارتهران به عنوان جانشین وزیر کشور سبب ارتقا ایمنی، افزایش سرعت اقدامات، آمادگی بیشتر مدیریت بحران، انسجام بیشتر دستگاه های مختلف و کاهش ریسک بحران در شهر تهران خواهد شد، گفت: در گذشته ممکن بود برای برخی از سازمان های خارج از شهرداری تهران این تصور وجود داشته باشد که شهردار مسئولیت مستقیمی در قبال آنان نداشته و از این رو حرف شنوی و پیروی کمتری نیز از مصوبات داشته باشند، اما با این تصمیم تمام دستگاه های متولی مدیریت بحران باید از موارد تاکید شده از سوی شهردار تهران به عنوان جانشین وزیر کشور در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران پیروی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها