محمود قنبری، معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی:

رایزن‌های اقتصادی در سفارت خانه ها برای پیدا کردن کالاهای ایرانی فعال شوند

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: رایزن های اقتصادی در سفارت خانه ها برای پیدا کردن کالاهای تولید داخل کشور فعال شوند.

رایزن‌های اقتصادی در سفارت خانه ها برای پیدا کردن کالاهای ایرانی فعال شوند
کد خبر: 525966
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ۱۵:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود قنبری در جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت که 17 آدر ماه در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه رایزن های اقتصادی مستقر در سفارت ها فعال نیستند و این افراد باید فعالیت خود را بیشتر کرده و برای کالاهای تولید شده داخل کشور مشتری پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: تمامی محصولاتی که در این استان تولید می شود هم اکنون در سراسر دنیا مصرف می شود بنابراین رایزن ها نیز برای پیدا کردن مشتری جدی تر وارد عمل شوند.

قنبری با اشاره به اینکه پرداخت ارز حاصل از صادرات در تمامی استان ها 70 تا 80 درصد است، ادامه داد: یکی از عللی که می تواند فعالیت بخش خصوصی را در این استان بیشتر کند این است که پرداخت این رقم تا 50 درصد برسد.

وی تاکید کرد: در حقیقت انجام این کار مشوقی برای بازرگان های سایر استان ها نیز می شود که صادرات کالاهای خود را از گمرک خراسان شمالی انجام دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه خراسان شمالی ظرفیت بالایی در تولید محصولات صادراتی به خصوص محصولات کشاورزی صادراتی دارد، تصریح کرد: اما به علت اینکه صادرات چندانی در این زمینه صورت نمی گیرد دارای ارزش افزوده چندانی نیست.

وی توضیح داد: به عنوان مثال در این استان سه هزار تن گیلاس تولید می شود که تن600 آن صادراتی است، 1000 تن گردو و 1000 تن پسته تولید می شود که 900 تن از هر یک از این محصولات قابلیت صادرات را دارد.

معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی میزان تولید زعفران در استان را 18 تن عنوان کرد و گفت: از این مقدار 16 تن قابلیت صادر کردن را دارد.

به گفته وی میزان تولید پیاز در خراسان شمالی 99 هزار تن است که 40 هزار تن از آن مازاد است و یابد صادر شود.

قنبری با بیان اینکه در خراسان شمالی 15 هزار تن محصولات گلخانه ای، 8900 تن رب، 235 تن پیله ابریشم تولید می شود، افزود: از میزان تولیدات ذکر شده باید 6 هزار تن محصول گلخانه ای، 7500 تن رب، 15 تن پیله ابریشم و 35 هزار تن سیب درختی صادر شود.

وی ادامه داد: در خراسان شمالی دو میلیون و 419 راس دام تولید می شود که 500 هزار راس در سال میزان زایش آن ها است و در سال 450 هزار راس دام قابلیت صادرات را دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها