همراهی انگلیس و استرالیا با آمریکا در تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن

انگلیس و استرالیا هم به اقدام ضد چینی آمریکا در تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن پیوستند و اعلام کردند به این رویداد مقام رسمی نمی‌فرستند.

همراهی انگلیس و استرالیا با آمریکا در تحریم دیپلماتیک المپیک زمستانی پکن
کد خبر: 525979
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۷ ۱۶:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس امروز (چهارشنبه) در پارلمان این کشور گفت که لندن بازی‌های المپیک زمستانی در چین را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد.

به گزارش فارس، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات دولت ایالات متحده المپیک زمستانی آینده در پکن را به دلیل "جنایت‌های حقوق بشری چین" تحریم خواهند کرد، اگرچه ورزشکاران آمریکایی می‌توانند در این مسابقات حضور یابند.

به گزارش رویترز، جانسون که امروز (چهارشنبه) از سوی دو قانونگذار مختلف در پارلمان انگلیس تحت فشار قرار گرفته بود که آیا لندن هم از واشنگتن پیروی خواهد کرد، گفت: در واقع المپیک زمستانی در پکن بایکوت دیپلماتیک خواهد شد زیرا انتظار نمی‌رود هیچ وزیر و مقامی در آن شرکت کند.

وی افزود: من فکر نمی‌کنم تحریم‌های ورزشی معقول باشد و این همچنان سیاست دولت است.

پیش از آن، «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا گفت که این کشور مقامی را به بازی‌های المپیک زمستانی در پکن نمی‌فرستد.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت که دولت آمریکا نماینده رسمی یا دیپلماتیک به المپیک زمستانی چین اعزام نخواهد کرد. وی در ادامه ادعا کرد که دلیل دولت آمریکا برای این اقدام، نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در استان سین‌کیانگ و دیگر نقض‌های حقوق بشر در چین است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد: قهرمانان تیم آمریکا از حمایت کامل ما برخوردار هستند. ما به طور 100 درصد پشت آن‌ها هستیم و آن‌ها را از خانه تشویق می‌کنیم اما در هیاهوی بازی‌ها حضور نداریم.

بوریس جانسون ماه پیش نیز گفته بود که این کشور نیز به فکر تحریم بازی‌های المپیک زمستانی چین است.

در واکنش به موضع ضد چینی آمریکا به بهانه‌های حقوق بشری، وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: برای مقابله با تصمیم آمریکا اقداماتی را انجام خواهیم داد. آمریکا تاوان اشتباهات خود را پس خواهد داد.

این وزارتخانه تاکید کرد: ایالات متحده باید از سیاسی کردن ورزش و تلاش برای تضعیف برگزاری بازی‌های المپیک در پکن خودداری کند.

در سال‌های اخیر، روابط میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری خلق چین بر سر طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی دولت ترامپ به پکن در خصوص منشأ شیوع کرونا، موضوعات تایوان و هنگ‌کنگ و دیگر مسائل بسیار پرتنش بوده است.

دولت آمریکا مدعی نقض حقوق بشر اقلیت اویغورها در استان سین‌کیانگ چین است، ادعایی که مقام‌های پکن به شدت آن را رد کرده و گفته‌اند که آمریکا به جای آنکه ژست حمایت از مسلمانان در استان سین‌کیانگ را بگیرد از کشتار مسلمانان در عراق و سوریه دست بردارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها