کد خبر: 344862
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آغاز سال تحصیلی جدید:

امنیت، کلیدواژه مهم سال تحصیلی جدید/ از قوانین جدی برای سرویس مدارس تا کمپین حق تقدم با دانش‌آموزان

هفته گذشته در حالی به پایان رسید که سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان و دانشجویان از روز دوشنبه آغاز شده بود. اما مهر امسال چه تفاوتی با مهر سال‌های گذشته داشت؟

امنیت، کلیدواژه مهم سال تحصیلی جدید/ از قوانین جدی برای سرویس مدارس تا کمپین حق تقدم با دانش‌آموزان
کد خبر: 344862
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۶ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ زنگ سال تحصیلی 98-99 در 570 هزار کلاس درس و 110 هزار مدرسه سراسر کشور به صدا درآمد و 14 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز روانه کلاس‌های درس شدند.

افزایش 500 هزار نفری دانش‌آموزان نسبت به سال گذشته

آخرین آمارهای ثبت‌نامی حاکی از آغاز سال تحصیلی با 14 میلیون و 600 هزار دانش‌آموز و پیش‌دبستانی است که افزایش حدود 500 هزار نفری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. از مجموع این آمار، هشت میلیون و 196 هزار دانش‌آموز دوره ابتدایی هستند.

به گفته وزیر آموزش و پرورش، 98 و نیم درصد افراد لازم‌التعلیم تحت پوشش قرار گرفته‌اند و 2 درصد رشد دانش‌آموز در دوره ابتدایی داشته‌ایم.

همچنین بازگشایی مدارس ایرانی در 110 مدرسه، 77 شهر و 49 کشور انجام می‌شود. شمار دانش‌آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود 500 هزار نفر می‌رسد که 123 هزار نفر آنها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود 370 هزار نفر با مجوز هستند که در 28 هزار مدرسه ثبت‌نام شده‌اند.

570 هزار کلاس و 110 هزار واحد آموزشی آماده بازگشایی مدارس‌اند که از این تعداد 45 هزار مدرسه کمتر از 50 دانش‌آموز دارند. همچنین 51 درصد مدارس ما در مناطق روستایی واقع شده‌اند در حالی که 20 درصد دانش‌آموزان روستایی هستند. آن‌طور که رخشانی مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اعلام کرده است، در آغاز سال تحصیلی 10 هزار کلاس درس بهره‌برداری شده‌ است که عمده آن کلاس‌ها در استان خوزستان قرار دارند.

همچنین 142 میلیون جلد کتاب درسی با هزار عنوان در میان دانش‌آموزان توزیع شده است و به رغم افزایش قیمت لوازم‌التحریر در بازار و مشکلات خانواده‌ها در این زمینه، کتب درسی با کمترین میزان افزایش قیمت در میان دانش‌آموزان سراسر کشور توزیع شده است.

وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی جدید را با 870 هزار نفر نیروی شاغل پیش می‌برد که از این تعداد 64 درصد معلم، 11 درصد نیروی حق‌التدریسی، پنج درصد نیروی کیفیت‌بخشی و 20 درصد مدیر آموزشگاهی هستند.

قوانین جدید برای سرویس مدارس

قوانین سرویس مدارس هم امسال تغییرات زیادی پیدا کرد؛ نخست اینکه امسال قرار شد تمام سرویس‌های مدارس ابتدا در سامانه سپند نام‌نویسی کنند تا آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. تا پایان شهریور هم 10 هزار راننده در سامانه سپند ثبت‌نام کردند و سایر رانندگان سرویس مدارس تا 15 مهر مهلت ثبت‌نام دارند.

از سوی دیگر دبیر انجمن صنفی پیمانکاران سرویس مدارس استان تهران اعلام کرد هر راننده مشغول در سرویس دانش‌آموزی باید گواهی عدم اعتیاد و سوءپیشینه داشته باشد. همچنین رانندگان مجرد اجازه کار نخواهند داشت.

رضا آزاد در این‌باره گفت: «راننده‌های مجرد و دارای گواهینامه پایه 3 اجازه فعالیت در سرویس دانش‌آموزی را ندارند. این انجمن تلاش می‌کند با کمک مامورین پلیس راهور آموزش‌های مختلفی در اختیار رانندگان تحت نظر خود قرار دهد. نحوه تعامل راننده با دانش‌آموز از جمله مباحث مطرح‌شده در کلاس‌های آموزشی انجمن صنفی پیمانکاران سرویس مدارس استان تهران است.»

همچنین معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، با بیان اینکه رانندگان سرویس مدارس باید یک الگو برای دانش‌آموزان باشند، گفت: «استعمال سیگار و پخش موسیقی نامتعارف در سرویس مدارس ممنوع است.»

عین‌الله جهانی همچنین اشاره کرد: «دانش‌آموزان و به ویژه دانش‌آموزان مقاطع پایین‌تر تحصیلی شیوه رانندگی را از رانندگان سرویس مدارس یاد می‌گیرند و به همین دلیل رانندگان باید توجه داشته باشند که با رعایت مقررات و حسن رفتار به الگویی خوب برای دانش‌آموزان بدل شوند.»

کمپینی برای حق تقدم دادن به دانش‌آموزان

از اتفاقات جالب آغاز مهرماه امسال راه‌اندازی کمپینی از سوی شهرداری تهران با همکاری برخی از نشریه‌های حوزه کودک بود. هدف این کمپین بردن توجه مردم به سمت کودکانی بود که عموماً در فضاهای شهری دیده نمی‌شوند.

حسین نوروزی، فعال حوزه کودک، درباره این کمپین عنوان کرد: «از آنجا که این کمپین توسط شهرداری استارت خورد، بر موارد شهری و حمل‌و‌نقل هم متمرکز بود، اما موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند معنای تقدم دانش‌آموزان را توصیف کند. در خانواده می‌توان اولویت خرید‌های رفاهی را به کودکان اختصاص داد. در فضای مجازی وقتی محتوایی را منتشر می‌کنیم، قبل از هر چیزی باید به فکر کودکان باشیم. در رسانه باید به این فکر کنیم که در تولیدات‌مان، کودکان را اولویت قرار دهیم. در فضای شهری، چیدمانی همسو با کودکان داشته باشیم. برای مثال وقتی تابلویی نصب می‌کنیم یادمان باشد که ارتفاعش به اندازه‌ای باشد که یک کودک هم بتواند از آن استفاده کند. امکانات شهری مختص کودکان داشته باشیم؛ مثل پارک، اتوبوس و بخش‌هایی از مترو. تمام این موارد در کنار هم می‌تواند باعث افزایش حساسیت‌ها نسبت به کودکان و حقوق آنها شود.»

تکرار مکررات؛ جای خالی شادی در مدارس

امسال هم موضوع افزایش فضای شادی‌آور در مدارس از سوی متخصصان مطرح شد. فریبرز درتاج، معاون سازمان نظام روان‏شناسی و مشاوره کشور، با انتقاد از بی‌توجهی نظام آموزش و پرورش به اجرای برنامه‌های سلامت روان دانش‌آموزان، گفت: «اگرچه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در بحث تربیت به 6 ساحت اشاره کرده است، اما می‌بینیم که جز توجه به بخش علمی، اساساً یا به سایر بخش‌ها توجهی نمی‌شود یا با نگاهی کاملاً تقلیل‌گرایانه به آن می‌اندیشند.»

امنیت دانش‌آموزان، موضوع مهم مدارس در سال جدید

از دیگر مواردی که امسال به شدت در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد موضوعات مرتبط با امنیت دانش‌آموزان بود.

نیروی انتظامی هم در همین راستا اطلاعیه‌ای داد و از خانواده‌ها خواست تا در این زمینه‌ها بسیار هوشیار باشند و به کودکان‌شان آموزش‌های لازم را بدهند. در متن این اطلاعیه آمده است:

- اگر در راه مدرسه دچار مشکل شدید، بلافاصله مساله را با والدین خود یا اولیای مدرسه در میان بگذارید.

- نشانی و شماره تلفن منزل خود را همیشه به همراه داشته باشید.

- محیط مدرسه را بدون هماهنگی مسئول مدرسه ترک نکنید و پس از تعطیل شدن مستقیماً به منزل مراجعه کنید.

- به افراد غریبه اعتماد نکنید و از همراهی یا سوار شدن به خودرو آنها خودداری کنید.

- از معاشرت با افرادی که نمی‌شناسید، یا اختلاف سنی آنها با شما زیاد است، بپرهیزید.

- برای تردد از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید.

- به دعوت یا تقاضای نامعقول دیگران به طور صریح پاسخ منفی دهید و در مواجهه با افرادی که خود را مامور معرفی می‌کنند از آنها بخواهید کارت یا مدارک شناسایی معتبر ارائه دهند.

همچنین اولیا توجه کنند: هیچ‌گاه فرزندان خود را به گمان اینکه مرتب در مدرسه حاضر می‌شوند به حال خود رها نکنید و با توجه خاص، مراقبت منطقی و هوشمندانه خود، حامی و یاور فرزند دانش‌آموز خود باشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها