کد خبر: 536600
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۵:۰۱
| |

آیا آلودگی سد ماملو نگران کننده است؟

آلودگی سد ماملو همچنان به دلیل عدم احداث تصفیه خانه شماره دو مسکن مهر پردیس ادامه دارد و مسئولان یک راه میان بر برای کاهش آلودگی برگزیده اند اما محیط زیست مصّر بر ساخت تصفیه خانه است.

آیا آلودگی سد ماملو نگران کننده است؟
کد خبر: 536600
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۵:۰۱

سد ماملو که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران، بر روی رودخانه جاجرود و رودخانه فصلی دماوند و در روستای ماملو با هدف  تأمین آب کشاورزی، آب شرب و برق شهرهای پاکدشت، ورامین و جنوب تهران ساخته شده است، چند سالی است که نامش مکررا در اخبار شنیده شده است. چون گفته می شود آب این سد آلوده است، آلودگی اصلی اش هم  با فضولات انسانی است!

فاضلاب تصفیه نشده انسانی و صنعتی به تاج سد ماملو منتقل می شود

به گزارش فارس، ابراهیم نظری‌نیا، عضو هیات مدیره شرکت عمران پردیس گفته است تنها  حدود ۱۰ درصد فاضلاب پردیس مربوط به جمعیت ۳۰ هزار نفری فاز ۸ وارد روستای باغکمش در نزدیکی سد ماملو می‌شود و حدود ۸۳ هزار واحد مسکن مهر در شهر جدید پردیس وجود دارد که از این تعداد ۵۵ هزار واحد در فاز‌های ۳، ۵، ۹ و ۱۱ است و فاضلاب آن از طریق تصفیه‌خانه شماره یک با هزینه بالایی مدیریت شده و هیچگونه آلودگی ندارد.

اما عزیز میکائیلی، رئیس اداره محیط زیست شهر پردیس با اشاره به وضعیت سد ماملو در حومه تهران اظهار کرد: حدود 10 سال است که فاضلاب انسانی تصفیه نشده و فاضلاب صنعتی صنایع مختلف از جمله چرم‌سازی، خودروسازی و آبکاری به تاج سد ماملو منتقل می‌شود.

تنها حدود ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می‌شود

تنها حدود ۴۰ درصد فاضلاب شهرستان پردیس تصفیه می‌شود و مابقی آن که عمدتا مربوط به مسکن مهر است وارد رودخانه جاجرود و حوضه آبریز سد ماملو می‌شود و در نهایت پشت تاج این سد ، که تامین کننده بخش عمده آب شرب کلان‌شهر تهران است، جمع می‌شود که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را به‌همراه داشته باشد.

اخیرا سمیه رفیعی رییس فراکسیون محیط زیست از این سد بازدیدی داشته و با اشاره به اینکه بر اساس نمونه برداری های انجام شده از سوی محیط زیست استان تهران و اظهارات کارشناسان مربوطه، کیفیت آب این سد در حال حاضر در حد مطلوب است، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه رودخانه های دماوند و جاجرود سرشاخه های اصلی این تالاب بوده و ۳۵ درصد از آب شرب تهران نیز از این سد تامین می شود، نیاز است که هر چه سریعتر تصفیه خانه های شهرهای پیرامون احداث و یا تکمیل شود و به بهره برداری کامل برسد.

پمپاژ جای تصفیه خانه را نمی گیرد

فاطمه عبادتی معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران  در گفت و گو با خبرنگار فارس درباره آخرین شرایط آلودگی سد ماملو بیشتر توضیح داد و اظهار داشت: بخشی عمده این  آلودگی های مربوط به عدم احداث تصفیه خانه دوم مسکن مهر پردیس است که باعث ورود بخشی از فاضلاب این مجموعه به رودخانه می شود. و با پیگیری و اقدامات انجام گرفته از سوی محیط زیست، شرکت آبفای تهران در پردیس ایستگاه پمپاژی به راه انداخته که فاضلاب این منطقه را وارد تصفیه خانه شماره یک می کند.

وی افزود: این طرح 80 درصد پیشرفت داشته اما تاکید ما بر ساخت تصفیه خانه شماره 2  این شهرک است.

خودپالایی رودخانه به داد سلامت مردم رسید

عبادتی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر سنجش ها نشان می دهد خودپالایی رودخانه باعث شده که وقتی  آب به سدماملو می رسد، شاخص کیفی آب وضعیت  بهتری داشته باشد گفت: اما این دغدغه وجود دارد که در صورتی که آلایندگی تداوم داشته باشد مشکلاتی را ایجاد کند.

معاون محیط زیست استان تهران از تاکید سازمان محیط زیست بر احداث هرچه سریع تر تصفیه خانه در این محل سخن گفت و ابراز داشت: علاوه بر این، لکه های صنعتی موجود در منطقه که واحدهای فاضلاب دارند شناسایی کرد و بخشی از آنها  تصفیه خانه هایی ایحاد کرده  و بخشی دیگر که کوتاهی کرده اند، پرونده هایشان به مراجع ذی صلاح منتقل شده است.

وی یادآور شد:  مشکل اصلی عدم جمع آوری استاندارد فاضلاب مسکن مهر است که قرار است در اسفندماه به بهره برداری برسد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها