کد خبر: 549679
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۲۰:۳۹:۱۹
| |

مطالبات معلمان

در آستانه روز معلم و هفته گرامیداشت مقام معلم؛ بهترین زمان است که مهم‌ترین مطالبات معلمان را که البته در نشست با رییس‌جمهور نیز مطرح شده است مرور کنیم.

مطالبات معلمان
کد خبر: 549679
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۲۰:۳۹:۱۹

غزل لطفی در روزنامه اعتماد نوشت: مباحث مربوط به مطالبات معلمین به یکی از مهم‌ترین اخبار منتشر شده بدل شده است. مطالباتی که سال‌ها مغفول مانده و فرهنگیان این‌ روزها با اعتراض و تجمع آنها را درخواست می‌کنند. باید درنظر داشت که جامعه معلمین، سازنده حال و آینده کشور هستند و سرمایه‌گذاری برای این قشر فهیم، اعم از سرمایه‌های فکر، کاربردی و اقتصادی، تضمین‌کننده توسعه، از اکنون تا آینده خواهد بود. به همین جهت شنیدن صدای معلم را باید به معنای شنیدن صدای قدم‌های توسعه‌محوری قلمداد کرد و از آن غافل نشد و بر این عقیده هستم که «گفت‌وگو» همیشه بهترین و موثرترین راه خواهد بود و به همین جهت و حالا که در آستانه روز معلم و هفته گرامیداشت مقام معلم هستیم بهترین زمان است که مهم‌ترین مطالبات معلمان را که البته در نشست با رییس‌جمهور نیز مطرح شده است مرور کنیم. 
۱- آزادی معلمان زندانی و دربندی که بنا به فعالیت‌های صنفی دستگیر شده‌اند. 
۲- تعیین کارگروهی تخصصی با اختیارات ویژه، توسط رییس‌جمهور با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی، مسوولان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگانی از تشکل‌های مختلف صنفی و سیاسی فرهنگیان به‌ جهت بررسی مطالبات و اتخاذ راهکارهای مناسب.
 ۳- به رسمیت شناختن تشکل‌های صنفی و سیاسی فرهنگیان و دعوت از آنان در سطوح کشوری و استانی.
۴- آیین‌نامه نظام رتبه‌بندی معلمان بسیار سخت‌گیرانه تدوین شده است تا آنجایی که اخذ رتبه ۴ و ۵ برای معلمان باسابقه با مدرک دکترا هم قابل حصول نیست، جهت دریافت این رتبه‌ها، فرهنگیان راه بسیار دشوار و پیچیده‌ای پیش رو دارند و این آیین‌نامه نیازمند بازنگری کارشناسانه است. 
۵- اجرای دقیق کلیه آیتم‌های قانون خدمات کشوری برای معلمان و بازنشستگان همانند سایر کارکنان در حال حاضر، این قانون به صورت ناقص برای معلمان اجرا شده به ‌طوری‌که ۳۰ آیتم در این قانون وجود دارد که برای فرهنگیان یا اجرا نمی‌شود یا ناقص اجرا می‌شود.
۶- مالکیت صندوق ذخیره فرهنگیان از بدو تاسیس خصوصی بوده ولی متاسفانه توسط دولت، مدیریت شده و فرهنگیان پیگیر هستند که ضمن حفظ مالکیت خصوصی صندوق در مدیریت آن مشارکت داشته باشند اما متاسفانه در دولت سیزدهم تلاش بر این است که این شرکت خصوصی را به صورت نهاد عمومی غیردولتی اعلام کنند و این امر موجب اعتراض شدید فرهنگیان شده است. 
۷- اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ صندوق ذخیره فرهنگیان که در روزنامه ‌رسمی نیز چاپ شده، توسط وزیر فعلی آموزش و پرورش برخلاف انتظار کنار گذاشته شده و فرهنگیان در سراسر کشور خواهان اجرای بی‌کم و کاست این اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ هستند.
۸- انتصابات غیرقانونی در هیات امنا و هیات‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان که برخلاف اساسنامه مصوب سال ۱۴۰۰ شکل گرفته مورد اعتراض جامعه فرهنگیان کشور است.
۹- عدم برگزاری انتخابات در میان معلمان سطح کشور به‌ جهت انتخاب ۶ نماینده، در صندوق ذخیره فرهنگیان و‌ عدم پیگیری تیم جدید برای بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از عوامل دیگری است که موجبات اعتراض شدید معلمان در سراسر کشور را پدید آورده است.
۱۰ - تقاضای تاسیس سازمان نظام معلمی ایران، همانند سازمان نظام پزشکی و مهندسی برای حرفه‌ای شدن آموزش ‌و ‌پرورش از دیگر مطالبات معلمان کشور است. 
۱۱- تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس شرکتی و نهضتی با اجرای آزمون ورودی و تشکیل کلاس‌های آموزش ضمن خدمت. 
۱۲- ضرورت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلین همتراز. 
۱۳- پرداخت مطالبات باقیمانده بازنشستگان از سال ۱۳۹۹ 
۱۴- پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان سال ۱۴۰۰ 
۱۵- افزایش حقوق نیروهای خدماتی که بسیار پایین است و این عزیزان را متحمل مشکلات فراوان معیشتی کرده است. 
۱۶- بیمه تکمیلی اعم از شاغلین و بازنشستگان، در حال حاضر خدمات‌دهی مناسبی ندارد و به جرات می‌توان گفت حتی ۱۰درصد از هزینه‌های درمانی فرهنگیان را هم پوشش نمی‌دهد و نیازمند بازنگری است. 
۱۷- توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی مانند سایر شاغلین دولت به فرهنگیان.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها