کد خبر: 574102
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۱:۵۲
| |

عوارض و خطرات چاقی

عوارض و خطرات چاقی ،همه چیز درباره علائم، علل، درمان و پیشگیری از این وضعیت چاقی پزشکی (بله، این یک وضعیت پزشکی است) که تقریباً یک سوم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، بدانید.

عوارض و خطرات چاقی
کد خبر: 574102
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۱:۵۲

عوارض و خطرات چاقی ،همه چیز درباره علائم، علل، درمان و پیشگیری از این وضعیت چاقی پزشکی (بله، این یک وضعیت پزشکی است) که تقریباً یک سوم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، بدانید.

سوالات متداول چاقی

تفاوت بین اضافه وزن و چاقی چیست؟

اضافه وزن یا چاق بودن به این معنی است که وزن شما نسبت به قدتان بیشتر از وزنی است که سالم تلقی می شود. تفاوت در مقیاس و گاهی علت است. وقتی اضافه وزن دارید، معمولاً به این دلیل است که چربی اضافی بدن دارید. اما گاهی اوقات به این دلیل است که آب، استخوان یا عضله بیشتری نسبت به یک فرد معمولی دارید. وقتی چاقی دارید، معمولاً به دلیل چربی اضافی است. از نظر تعاریف BMI، اضافه وزن BMI بین 25 تا 29.9 است. چاق BMI 30 یا بالاتر است و باید بدانید که یکی از راه های تناسب اندام برای بی ام ای نرمال انجام لیپوماتیک است که در ادامه به طور مفصل می پردازیم.

آیا چاقی مضر است؟

آره. چاقی به این معنی است که شما چربی بیش از حد بدن دارید که می تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. این شما را در معرض خطر بیشتری برای انواع شرایط بالقوه جدی مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، آپنه خواب، آرتریت، فشار خون بالا، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان قرار می دهد. به همین دلیل است که اگر دچار چاقی هستید، مهم است که برای رسیدن به وزن سالم و حفظ آن اقدامات لازم را انجام دهید.

چه نوع پزشکانی در درمان چاقی تخصص دارند؟

شما احتمالاً درمان خود را با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود آغاز خواهید کرد. اما اگر متوجه شدید که به کمک بیشتری نیاز دارید، می‌توانید به دنبال یک متخصص چاقی مانند جراح چاقی، متخصص غدد باشید، یک پزشک متخصص در طب فیزیکی و توانبخشی. می‌توانید یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی متخصص در زمینه چاقی را در پایگاه داده انجمن پزشکی چاقی پیدا کنید .

سوالات متداول

چاقی وضعیتی است که از داشتن مقدار بیش از حد چربی و وزن بیش از آنچه که سالم تلقی می شود، ناشی می شود. این امر افراد را در معرض افزایش خطر ابتلا به انواع مشکلات سلامتی قرار می دهد . برخی از این موارد می تواند جدی باشد.

 چاقی در ایالات متحده نسبتاً رایج است. از هر 3 بزرگسال 20 ساله و بالاتر، 1 نفر و از هر 5 کودک و نوجوان 2 تا 19 سال، 1 نفر با چاقی زندگی می کنند.

علائم چاقی

چاقی علائم خاصی ندارد. معمولاً با استفاده از شاخص توده بدنی (BMI) همراه با سابقه پزشکی شما تشخیص داده می شود. همچنین ممکن است آزمایشاتی برای رد سایر شرایط سلامتی انجام دهید.

ماشین حساب BMI ابزاری است که وزن شما را بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد شما بر حسب متر تقسیم می کند. تعداد زیادی ماشین حساب BMI به صورت آنلاین وجود دارد.

محدوده BMI

اگر BMI شما بالا باشد، ممکن است مقدار زیادی چربی بدن داشته باشید. در اینجا اعداد BMI به چه معنا هستند:

BMI زیر 18.5 به این معنی است که شما در محدوده کم وزن هستید

BMI 18.5 تا 24.9 به این معنی است که شما در محدوده سالم هستید

BMI 25.0 تا 29.9 به این معنی است که شما در محدوده اضافه وزن قرار دارید.

BMI 30.0 یا بالاتر به این معنی است که شما در محدوده چاقی قرار دارید

استفاده از BMI به تنهایی برای تشخیص چاقی مشکلات خود را دارد. BMI که در دهه 1830 ایجاد شد، بر اساس مردان سفید پوست است. میزان عضله، نژاد و سلامت کلی شما را در نظر نمی گیرد.

به همین دلیل است که بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی نیز دور کمر شما را اندازه گیری می کنند. دور کمر بزرگ به این معنی است که ممکن است در ناحیه شکم خود چربی بیشتری نسبت به جاهای دیگر داشته باشید. این می تواند شما را در معرض افزایش خطر مشکلات سلامتی قرار دهد.

برای مردان، دور کمر بیشتر از 40 اینچ، احتمال مشکلات سلامتی مرتبط با وزن را افزایش می‌دهد. برای زنان، دور کمر بیشتر از 35 اینچ است.

کلاس های چاقی

چاقی اغلب به این دسته ها تقسیم می شود:

کلاس 1: 0 تا 34.9

کلاس 2: از 35.0 تا 39.9

کلاس 3: BMI 40.0 یا بالاتر (که چاقی شدید، شدید یا شدید نیز نامیده می شود).

عوارض و خطرات چاقی

علل چاقی و عوامل خطر

چاقی در طول زمان با مصرف کالری بیشتر از کالری که می سوزانید ایجاد می شود. بدن شما این کالری های اضافی را به عنوان چربی ذخیره می کند.

 عناصر متعددی به این پویایی کمک می کنند. اینها عوامل خطر محسوب می شوند و می توانند شانس ابتلا به چاقی را افزایش دهند. عوامل خطر عبارتند از:

رژیم غذایی ضعیف و فعالیت کم

خوردن کالری بیشتر از آنچه می سوزانید و کمبود فعالیت بدنی بزرگترین مقصر در افزایش وزن هستند. رژیم غذایی ناسالم و "نوشیدن کالری" در الکل یا نوشابه های شیرین این وضعیت را بدتر می کند.

ژنتیک

برخی از ژن‌ها می‌توانند باعث افزایش وزن یا حتی چاقی شوند.

فشار

استرس می تواند باعث تغییرات هورمونی شود که باعث می شود شما بیشتر غذا بخورید و حتی چربی بیشتری ذخیره کنید.

سن

با بالا رفتن سن، هورمون‌های شما تغییر می‌کند، توده عضلانی‌تان کاهش می‌یابد و متابولیسم شما دچار اختلال می‌شود. همه اینها ممکن است منجر به اضافه وزن بدن شود.

ترک سیگار

بسیاری از افرادی که سیگار را ترک می کنند، غذای بیشتری می خورند که می تواند باعث افزایش وزن شود. با این حال، اجتناب از افزایش وزن دلیلی برای ادامه سیگار نیست. ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری های متعددی از جمله سرطان، بیماری قلبی، بیماری های تنفسی و دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش سطح فعالیت بدنی می تواند به متعادل کردن افزایش وزن مرتبط با ترک سیگار کمک کند.

بارداری

برخی از زنان پس از تولد نوزاد، وزنی را که در دوران بارداری به دست آورده‌اند، از دست می‌دهند. این می تواند منجر به چاقی شود.

عوارض چاقی

چاقی می تواند باعث تعدادی از مشکلات سلامتی شود و شانس ابتلا به مشکلات جدی پزشکی را افزایش دهد . عوارض بالقوه چاقی عبارتند از:

  • بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و حمله قلبی
  • دیابت نوع 2
  • کلسترول بالا
  • سندرم متابولیک
  • آپنه خواب، آسم و سندرم کاهش تهویه چاقی
  • کمر درد
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی
  • آرتروز

برخی از سرطان ها از جمله سرطان پانکراس، روده بزرگ، رحم، دهانه رحم، آندومتر، تخمدان، سینه، رکتوم، مری، کیسه صفرا، کلیه، پروستات و کبد

  • مشکلات گوارشی مانند سوزش سر دل، بیماری کیسه صفرا و مشکلات کبدی
  • بی اختیاری ادرار
  • افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان
  • علائم شدید COVID-19
  • کاهش کیفیت زندگی

درمان چاقی

اگر پزشک شما چاقی را تشخیص دهد، برای ایجاد یک برنامه درمانی با شما همکاری خواهد کرد. هدف کلی درمان بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطر عوارض مرتبط با چاقی است. برنامه درمانی شما شامل کاهش کالری دریافتی، افزایش فعالیت بدنی و ایجاد برخی تغییرات دائمی در شیوه زندگی شما خواهد بود.

ارائه‌دهنده شما ممکن است در مورد سایر درمان‌ها نیز با شما صحبت کند، مانند داروهای کاهش وزن، برنامه‌های اصلاح رفتار، دستگاه‌های کاهش وزن و جراحی معده. اینکه کدام یک برای شما مناسب است بستگی به سلامتی شما، شدت چاقی شما و میزان انگیزه شما برای کاهش وزن دارد.

تغییرات سبک زندگی

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما تغییرات سبک زندگی را توصیه می کند تا به شما در رسیدن به وزن سالم و حفظ آن کمک کند. حتی از دست دادن 5 تا 10 درصد وزن بدن می تواند تفاوت قابل توجهی در سلامت و کیفیت زندگی شما ایجاد کند. تغییرات سبک زندگی برای درمان چاقی عبارتند از:

روش های آندوسکوپی (غیر جراحی)

دو دستگاه کاهش وزن بدون جراحی وجود دارد که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای بزرگسالان تأیید شده است:

بالون معده:

یک بالون کوچک با آندوسکوپ از طریق دهان در معده شما قرار می گیرد. سپس، بالون با مایع یا گاز پر می شود. این کار فضای معده شما را اشغال می کند تا زودتر از حالت عادی احساس سیری کنید. بالون تا شش ماه در معده شما می ماند. به همان روشی که قرار داده شده برداشته می‌شود.

سیستم تخلیه معده:

یک لوله با یک آندوسکوپ از طریق یک برش کوچک در شکم در معده شما قرار می گیرد. لوله به یک پورت روی پوست شکم شما متصل می شود. حدود 20 تا 30 دقیقه پس از صرف غذا، یک اتصال دهنده و لوله را به دریچه روی درگاه وصل می کنید. این درگاه را باز می کند تا بتواند مقداری از محتویات معده شما را در ظرف یا توالت تخلیه کند. هنگامی که به وزن هدف خود رسیدید، دستگاه حذف می شود. به طور معمول، افراد در سال اول حدود 16 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند.

جراحی چاقی

گاهی اوقات حتی ایجاد تغییرات در شیوه زندگی سالم، مصرف دارو و/یا استفاده از دستگاه کاهش وزن مورد تایید FDA به کاهش وزن کافی کمک نمی کند. اگر این شما را توصیف می کند و BMI شما 35 یا بالاتر است و در معرض خطر عوارض مربوط به چاقی هستید، جراحی کاهش وزن که جراحی چاقی نیز نامیده می شود، ممکن است گزینه ای برای شما باشد.

 جراحی های چاقی رایج عبارتند از:

  • اسلیو گاسترکتومی
  • باند معده
  • جراحی بای پس معده

سایر درمان های چاقی با لیپوماتیک

راه های دیگری نیز برای درمان چاقی وجود دارد، از جمله:

لیپوماتیک هم یکی از جراحی هایی محسوب می شود که برای افرادی که رنج بی ام ای مناسب در بازه 24 تا 30 دارند انجام می شود که توسط دستگاه ساکشن چربی های زیر پوست برداشته می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها