کد خبر: 273127
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۰:۳۸:۰۰
| |

عضو اتاق بازرگانی تهران:

ادغام وزارتخانه‌ها هم کمکی به کوچک شدن دولت نکرد

فریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است: آنچه در رابطه با لزوم ادغام یا تفکیک وزراتخانه‌های اقتصادی مطرح می‌شود، تا زمانی که مطالعاتی دقیق و همه جانبه درباره چرایی و چگونگی کار صورت نگیرد، نفعی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت.

ادغام وزارتخانه‌ها هم کمکی به کوچک شدن دولت نکرد
کد خبر: 273127
|
۱۳۹۷/۱۲/۰۵ ۱۰:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| فریال مستوفی گفت: بحث ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها در ایران بحث تازه‌ای نیست و ما از سال‌ها قبل با این موضوع آشنا شده‌ایم. در دوره‌های مختلف نظراتی متفاوت مطرح می‌شود که گاهی به سمت ادغام یک وزارت می‌رود و گاهی می‌خواهد آن مجموعه را تفکیک کند. آنچه در این بین بیشترین اهمیت را دارد دستیابی به اهداف مدنظر در این طرح‌هاست که متأسفانه تاکنون نتیجه مشخصی به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه استفاده از تجارب کشورهایی که در این حوزه تصمیم‌گیری کرده‌اند برای اقتصاد ایران مفید خواهد بود، گفت: یکی از اصلی‌ترین اهدافی که در زمان ادغام وزارت‌های اقتصادی و رسیدن به گزینه صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌شد، کوچک شدن دولت بود. کشوری مانند ژاپن این هدف را دنبال کرد و توانست دولت خود را کوچک کند، اما در ایران ما چنین چیزی را نمی‌بینیم.

فعال بخش خصوصی ادامه داد: در ایران نه تنها طرح‌هایی که درباره ساختار وزارت‌خانه‌ها مطرح شده به کوچک شدن دولت منجر نشده‌اند که حتی می‌بینیم هنوز دستگاه عریض و طویل دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران بسیار پررنگ است.

مستوفی با بیان اینکه یک بار برای همیشه باید تصمیمی قطعی درباره ساختار وزارت‌خانه‌ها اتخاذ شود، تاکید کرد: من نه موافق و نه مخالف طرح‌های تفکیک و ادغام هستم، زیرا بسیاری از آنها با یک مطالعه دقیق و همه جانبه پشتیبانی نمی‌شوند. اگر ما مطالعه دقیق داشته باشیم و هدف‌های خود را به شکلی دقیق مشخص کنیم، می‌توان در نهایت به تصمیمی رسید و نتیجه آن را دنبال کرد.

عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا به وجود آمدن دوباره وزارت بازرگانی می‌تواند به میزان پاسخگو بودن نهادهای دولتی کمک کند؟ نیز گفت: امروز نیز وزارت صمت به عنوان نهاد مسئول باید پاسخگوی دغدغه‌ها و نیازها باشد. اینکه توقع داشته باشیم با راه‌اندازی یک وزارت‌خانه جدید دغدغه‌ها حل شود ممکن نیست و امروز نیز نهادهای موجود باید نسبت به عملکرد و حوزه‌ی مسئولیتشان پاسخگو باشند.

در طول هفته‌های گذشته و به دنبال بر هم خوردن شرایط بازار برخی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز تعدادی از فعالان اقتصادی طرح تفکیک وزارت صمت و تأسیس دوباره وزارت بازرگانی را مطرح کردند.

وزارت بازرگانی که یکی از ارکان اصلی اقتصاد ایران بود در دولت قبل و با هدف آنچه کوچک سازی دولت خوانده می‌شد، کنار رفت و به عنوان بخشی از وزارت تازه تأسیس صنعت، معدن و تجارت کار خود را دنبال کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها