کد خبر: 320980
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۰۹:۳۶:۱۲
| |

رییس اتاق بازگانی ایران و گرجستان مطرح کرد:

ابهام در دامپینگ کالاهای ایرانی در گرجستان

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که گرجستان معتقد است برخی کالاهای ایرانی برای حضور در بازار این کشور از دامپینگ استفاده می‌کنند و به همین دلیل در نظر دارد  برای توقف این فرایند، قانون جدیدی وضع کند؛ قانونی که صادرات ایران را تهدید خواهدکرد.

ابهام در دامپینگ کالاهای ایرانی در گرجستان
کد خبر: 320980
|
۱۳۹۸/۰۴/۲۳ ۰۹:۳۶:۱۲

اعتمادآنلاین| ‌ این موضوع را نه می توان رد و نه تایید کرد . اما از آنجا که گرجستان بازار اتصال به اروپاست یکسری حساسیت ها درباره آن وجود دارد. اخیرا برای ورود به بازارهای اروپایی از طریق سرمایه گذاری درمناطق آزاد گرجستان ارتباطات جدید تجاری شکل گرفته است. امیدوارم که واقعا این خبر صحت نداشته باشد.زیرا لازمه حضور در بازارهای بین المللی این است که بازی بین المللی را نیز بلد باشیم که یکی از موارد مهم آن عدم دامپینگ کردن است.

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که گرجستان معتقد است برخی کالاهای ایرانی برای حضور در بازار این کشور از دامپینگ استفاده می‌کنند و به همین دلیل در نظر دارد برای توقف این فرایند، قانون جدیدی وضع کند؛ قانونی که صادرات ایران را تهدید خواهدکرد.

دامپینگ که در فارسی به معنای رقابت مکارانه ترجمه می‌شود، به معنای آن است که یک تولیدکننده بنا به شرایط خاص خود و به منظور از بازی حذف کردن رقبایش قیمت کالای خود را به شکل قابل توجهی پایین نگه دارد و همین مساله نظم بازار را برهم بزند. در واقع دامپینگ قاعده‌ای است که از سوی دولت‌ها اجرایی می‌شود و هدفش حمایت دولت از صادرکنندگان برای حضور در بازارهای بین‌المللی است .با اجرایی شدن این قانون احتمالاً کالاهای ایرانی برای حضور در گرجستان با مشکلات جدی مواجه می‌شود.


برخی کارشناسان معتقدند افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی باعث به وجود آمدن این قضیه شده است. در واقع افزایش نرخ ارز یک بازار و ظرفیت کوتاه مدت برای کالاهای صادراتی ایران به وجود آورده است.وقتی ارزش پول ملی در یک کشور کاهش پیدا می‌کند، صادرات برای آن از جذابیت‌های بالایی برخوردار می‌شود.

گزارش جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده نشان می‌دهد پایین بودن قیمت کالاهایی مانند سیمان یا میلگرد ایرانی در بازار گرجستان به حدی بوده که تولیدکنندگان این کشور حتی در تأمین مواد اولیه خود با این قیمت نیز موفق نبوده‌اند. این شرایط باعث شده گرجستان به وضع قانون ضد دامپینگ اقدام کند.

فاطمه مقیمی رییس اتاق بازگانی ایران و گرجستان ، در این باره گفت: این موضوع را نه می توان رد و نه تایید کرد . اما از آنجا که گرجستان بازار اتصال به اروپاست یکسری حساسیت ها درباره آن وجود دارد. اخیرا برای ورود به بازارهای اروپایی از طریق سرمایه گذاری درمناطق آزاد گرجستان ارتباطات جدید تجاری شکل گرفته است. امیدوارم که واقعا این خبر صحت نداشته باشد.زیرا لازمه حضور در بازارهای بین المللی این است که بازی بین المللی را نیز بلد باشیم که یکی از موارد مهم آن عدم دامپینگ کردن است.رفتار های بین المللی در بازارهای جهانی بسیار مهم است به گونه ای که می تواند منجر به ابقاء یا طرد یک کشور در بازارهای جهانی شود.

به گفته مقیمی از آن جا که هنوز ساخت و ساز یکی از الویت های تجاری و اقتصادی کشور گرجستان به شمار می رود ،در نتیجه کالاهای مربوط به ساخت وساز مانند مصالح ساختمانی، بیشترین کالایی است که از ایران به این کشور صادر می شود. همچنین کالاهای دیگری مانند شیشه جام ، قیر و دیگر محصولاتی که مرتبط با ساختمان هستند از ایران به این کشور صادر می شود.

رییس اتاق ایران و گرجستان در ادامه افزود: گرجستان هنوز عضو اتحادیه اروپا نیست اما از آن جا که کشور اتصال یافته به اروپاست به همین دلیل می تواند بازار خوبی برای ری اکسپورت کالاهای ایرانی باشد. بازار گرجستان خیلی بازار پررونقی نیست به همین دلیل می تواند بازار جدید برای ایران بوده و همچنین می تواند بازار خوبی برای کالاهای تولید مشترک باشد.

او در پاسخ به این که درسه ماهه ابتدای سال جاری و با توجه به تشدید تحریم ها شرایط تجاری را چگونه ارریابی می کنید،‌اظهار کرد: به هر حال در این چند ماه آمارها روند کاهشی داشته است .هر چند تحریم ها تاثیر خود را در تمام زمینه های اقتصادی گذاشته است اما این تاثیر آنقدر که از آن وحشت داشتیم و نیز آنقدر که تحریم کنندگان ما را می ترسانند نبود.زیرا شرکای تجاری ما تغییر کردند.

لازم به یادآوری است تا سال 95 بیش از 70 مورد موافقت نامه و یادداشت تفاهم همکاری بین دو کشور ایران و گرجستان به امضاء رسیده است. سالیانه بیش از 9 هزار کامیون ایرانی کالاهای صادراتی را از طریق جمهوری آذربایجان یا ترکیه به گرجستان حمل می‌کنند. همچنین در سال 95 یادداشت تفاهم برای رفع مشکلات حمل و نقل بین ایران و گرجستان در حاشیه هفتمین نشست کمیته حمل ‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای کالا و مسافر 2 کشور امضا شد.

منبع: مستقل آنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها