کد خبر: 352000
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کسی به فکر کشاورزان و باغداران نیست/ سیب باغداران روی دست‌شان مانده است/ دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی کوتاهی کرده است/ سال آینده کشاورزان مشکل تهیه کود شیمیایی دارند/ دولت گندم را تضمینی نخرد، کشاورزان آن را به خارج می‌فروشند/ خروج گندم از کشور یعن

علی ابراهیمی با اشاره به کوتاهی دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: دولت باید قبل از فصل، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی خصوصاً گندم را اعلام کند، ولی کسی به فکر آنها نیست و سیب باغداران روی دست‌شان مانده است.

کسی به فکر کشاورزان و باغداران نیست/ سیب باغداران روی دست‌شان مانده است/ دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی کوتاهی کرده است/ سال آینده کشاورزان مشکل تهیه کود شیمیایی دارند/ دولت گندم را تضمینی نخرد، کشاورزان آن را به خارج می‌فروشند/ خروج گندم از کشور یعن
کد خبر: 352000
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۹ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: آنچه دولت در قبال کشاورزان باید تاکنون انجام می داد و به نظرم در این باره کوتاهی کرده قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی است که باید قبل از فصل کشت آن را اعلام می‌کرد تا کشاورزان تصمیم بگیرند این کشت را انجام دهند یا ندهند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشخصاً قیمت خرید تضمینی گندم خیلی مهم است و قبل از فصل کاشت باید قیمت تضمینی آن را اعلام می‌کرد. قیمت خرید گندم باید منطقی باشد و پیشنهاد ما برای خرید هر کیلو گندم 2500 تومان به بالا بود، چون همه مؤلفه‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.

ابراهیمی اضافه کرد: قیمت جهانی گندم هم در سایر کشورهای منطقه بیش از کشور ماست. بنابراین اگر هر کیلو گندم را با قیمت منطقی نخریم، کشاورز گندم را یا تولید نمی‌کند یا اگر تولید کند، آن را از کشور خارج می‌کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این کار یعنی به هم زدن الگوی کشت و بدتر از آن به مخاطره انداختن امنیت غذایی کشور که با کمی تدبیر قابل کنترل است.

نماینده مردم اراک در مجلس دهم عنوان کرد: اساساً در کشور ما الگوی کشت به لحاظ میزان مصرف خوب تامین نمی‌شود. بخشی از آن به آیین‌نامه برمی‌گردد و بخشی دیگر مربوط به نحوه مالکیت در کشور است که هر مالک تصمیم می‌گیرد چه محصولی بکارد.

ابراهیمی همچنین گفت: امسال باغداران میزان قابل توجهی سیب تولید کرده‌اند که قیمت پایین آن باعث متضرر شدن باغداران شده است. همه موارد ذکرشده در حوزه کشاورزی باید از طرف دولت مدیریت می‌شد ولی روی زمین مانده‌اند و کسی به فکر کشاورزان و ضررهایی که متحمل شده‌اند نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مشکل دیگر کشاورزان را نهاده‌ها دانست و گفت: تامین نهاده‌ها و کود شیمیایی یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلات پیش روی کشاورزان است و پتروشیمی‌ها باز هم با قیمت نهاده‌ها مخالفت می‌کنند.

ابراهیمی اضافه کرد: این نشان می‌دهد کشاورزان برای سال زراعی آینده از نظر کود شیمیایی مشکل خواهند داشت یا در شیوه توزیع آن با مشکل مواجه خواهند شد.

او ادامه داد: کشاورزان باید دغدغه کشت و کار و برنامه خود را داشته باشند، نه اینکه برای تامین نهاده‌ها دچار چالش شوند و قیمت بالای نهاده‌ها و کود شیمیایی تا این حد آنها را اذیت کند.

ابراهیمی پیشنهادی داد: باید قیمت محصولات را منطقی تعیین کنیم و اجازه دهیم قیمت نهاده‌ها را بازار خودش تعیین کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: با توجه به شرایط، سال آینده باز قیمت کود شیمیایی، سموم و بذرهای اصلاح‌شده ما را به سمت هجوم به بازار، رانت و واسطه‌گری می‌کشاند. پس باید مرقب باشیم و با تدبیر مناسب جلوی رانت بازی‌ها و فشار بیشتر به کشاورزان را بگیریم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها