کد خبر: 628611
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۲۱:۳۰:۰۰
| |

داستان عجیب ممنوعیت واردات موتورهای ۱۰۰۰؛ نه مصوبه مجلس است نه دولت، پای یک قاضی در میان است!

روزنامه فرهیختگان نوشت: گفته می‌شود این ممنوعیت با حکم یک قاضی دادگاه اعلام شده و مستندات قانونی دیگری ازجمله مصوبه مجلس یا دولت را ندارد.

داستان عجیب ممنوعیت واردات موتورهای ۱۰۰۰؛ نه مصوبه مجلس است نه دولت، پای یک قاضی در میان است!
کد خبر: 628611
|
۱۴۰۲/۰۵/۳۱ ۲۱:۳۰:۰۰
روزنامه فرهیختگان داستان عجیب انحصار واردات موتورسنگین (۲۵۰ سی‌سی به بالا) و سود فوق‌العاده قیمت‌گذاری کارخانه‌های مونتاژ موتورسیکلت را بررسی کرده است.

به گزارش فرهیختگان، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

 

  • سالیان زیادی است که یک سوال عجیب در ذهن علاقه‌مندان به موتورسیکلت مدام مرور می‌شود. اینکه چرا آنها نباید بتوانند موتور بالای 250 سی سی سوار شوند. موضوع از این قرار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشدید اوضاع امنیتی کشور به واسطه انجام ترورهای پی در پی گروه‌های منافقین، پیشنهادهایی برای برای بالا بردن امنیت در جامعه داده شد که یکی از آنها، محدود کردن رفت و آمد با موتورسیکلت‌ها به ویژه موتورهای با حجم بالا بود. این محدودیت‌ها با ترور سعید حجاریان در سال 87 تشدید شده و تصمیم گرفته شد تردد موتورسیکلت های بالای 250 سی سی ممنوع شود.
  • گفته می‌شود این ممنوعیت با حکم یک قاضی دادگاه اعلام شده و مستندات قانونی دیگری ازجمله مصوبه مجلس یا دولت را ندارد. 
  • فعالان حوزه موتورسیکلت می‌گویند این ایجاد انحصار و ممنوعیت باعث شده افراد سودجو با قاچاق و فروش غیرقانونی، سودهای کلانی به جیب بزنند. همچنین این ممنوعیت رانتی را نیز برای افراد خاص ایجاد کرده است. مثلا به اسم ورزشکار و... موتور سنگین وارد می‌شود و به کام دیگران تمام می‌شود، درحالی‌که ورزشکاران مدت زمان زیادی را پای گرفتن مجوز واردات تلف می‌کنند. 
  • فعالان حوزه موتورسیکلت می‌گویند علاوه‌بر موتورهای سنگین که واردات آنها انحصاری بوده، در حوزه سایر موتورسیکلت‌ها نیز بازار موتورسیکلت انحصاری است.  برای مثال در حوزه موتورسیکلت‌های زیر 250 سی سی، قیمت Yamaha R25، Yamaha MT25، 250Yamaha XMAX و یاماها WR 155 به ترتیب 504 میلیون تومان، 454 میلیون تومان، 338 میلیون تومان و 303 میلیون تومان است که قیمت آنها در کشورهای آسیای شرقی و هند به ترتیب 203، 231، 229 و 303 میلیون تومان است. به عبارتی، قیمت موتورسیکلت‌های مونتاژ داخل بین 2 تا 2.5 برابر قیمت آنها در بازارهای جهانی و منطقه است. 
  • وضعیت قیمت‌ها و رانت‌های ایجادشده برای عده‌ای خاص در موتورهای سنگین به مراتب عجیب و غریب‌تر از موتورهای زیر 250 سی سی است. یک فعال و موتورسوار موتورهای سنگین می‌گوید موتوری در تهران 10 میلیارد تومان قیمت خورده درحالی‌که قیمت مدل 2021 آن در دبی حدود 10 تا 12 هزار دلار و قیمت مدل‌های قبل از سال 2017 آن زیر 3 یا 4 هزار دلار است. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها