کد خبر: 500041
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۰۲:۰۴
| |

بهشتی پور، تحلیلگر مسائل بین الملل:

دولت سیزدهم باید تکلیف fatf را مشخص کند/اگر روابط عربستان و ایران بهبود یابد به نفع ملت ایران و هم مردم عربستان است

بهشتی پور: بهبود گسترش ارتباط بین همسایگان بویژه حل مشکلات با عربستان سعودی است که به نظر من مهم خواهد بود. نکته دیگر درباره ماجرای خزر و تعیین تکلیف مسائل دریای خزر است که دقیق تر آن حل شده و بخش مربوط به ایران و آذربایجان از یک سو و ایران و ترکمنستان از سوی دیگر است و آب های سرزمینی را باید مشخص کنند.

دولت سیزدهم باید تکلیف fatf را مشخص کند/اگر روابط عربستان و ایران بهبود یابد به نفع ملت ایران و هم مردم عربستان است
کد خبر: 500041
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۰۹:۰۲:۰۴

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل درباره رویکرد دولت سیزدهم در بعد سیاست خارجی گفت: در سیاست خارجی مهم ترین اولویت بحث برجام و ساماندهی آن است چون مشکلات آن روی دوش مردم دیده می شود و باید زودتر این مسئله حل و فصل شود و بعد از آن تعیین تکلیف FATF است بخصوص دو معاهده مهم پالرمو و CFT که فکر می کنم اینها را باید زودتر تعیین تکلیف کرد که بگوییم نمی خواهیم یا باید بپذیریم و از مزایای آن استفاده کنیم.

به گزارش مدارا، وی ادامه داد: این بلاتکلیفی به ضرر ملت ایران است. سومین اولویت هم به توسعه رابطه با همسایگان و حل مشکل روابط با همسایگان بخصوص با عربستان سعودی بپردازد. چون روابط عربستان و ایران بهبود یابد یا به حالت عادی برگردد این به نفع ملت ایران و هم مردم عربستان است و هم بهانه از دست آمریکایی ها و کشورهای غربی که صادرکننده سلاح به منطقه هستند گرفته می شود. آنها با بهانه ایران هراسی میلیاردها دلار در طی 5 سال گذشته به کشورهای عربستان، بحرین، امارات، کویت و غیره می فروشند.

بهشتی پور افزود: بهبود گسترش ارتباط بین همسایگان بویژه حل مشکلات با عربستان سعودی است که به نظر من مهم خواهد بود. نکته دیگر درباره ماجرای خزر و تعیین تکلیف مسائل دریای خزر است که دقیق تر آن حل شده و بخش مربوط به ایران و آذربایجان از یک سو و ایران و ترکمنستان از سوی دیگر است و آب های سرزمینی را باید مشخص کنند.

او تصریح کرد: اگر آن 4 اولویت حل نشود بعید می دانم بحث صادرات و واردات حل شود. اگر صادرات فعال شود ولی موانع FATF حل نشود بعید می دانم موفقیت داشته باشیم چون مبادلات تهاتری محدودیتی دارد. کالا به کالا را با محدودیت می توانید مبادله کنید. این مشکلات تهاتری وجود دارد و باید مسائل اولویت دار را در مسائل سیاست خارجی حل کنیم تا بحث وزارت خارجه در این امر فعال شود. اگر آن مقدمه را حل نکنیم به آن موخره نمی رسیم.

بهشتی پور در پاسخ به این پرسش خبرنگار مدارا که بسیاری انتقاد داشتند که مهم ترین چالش های دولت دوازدهم مدیریت دستگاه دیپلماسی بود. ارزیابی شما چیست؟ گفت: کسانی که این صحبت ها را دارند به مقدورات آن توجه ندارند. سیاست خارجی هر کشوری وقتی مدیریت آن را بخواهیم ارزیابی کنیم، باید به مقدورات و محذورات و امکانات توجه کنیم. مقدورات یعنی آن چه قادر بود انجام دهد ولی نتوانست، محذورات آن چیزی است که از آن حذر داریم، مثلاً نباید با آمریکا رابطه داشت و این عملی می شود یا داخل سفارتخانه عربستان رفتند و آتش زدند یک محذوراتی می شود و قطع رابطه سیاسی می شود و از سال 95 تا الان روابط سیاسی قطع است و طرف عربستانی حاضر به گفتگو نیست. حالا مدیریت قوی هم نداشته باشید طرف مقابل حاضر به گفتگو نیست چطور می توانید مشکل را حل کنید پس داوری موقعی است که هم بدانید که آن طرف چه کارهایی می توانسته تحت عنوان مقدوران انجام دهد ولی نتوانست انجام دهد و چه کارهایی را محذورات داشته یعنی به مفهوم این که نهی شده است.

وی در پایان با اشاره به دعوت رییسی از الکاظمی به تهران اذعان داشت: هیچ اشکالی وجود ندارد و این امر مرسوم است.

اولاً تا 12 مرداد حدود 45 روز تا تحویل دولت مانده یعنی فاصله زمانی زیادی نیست. ثانیاً عراق کشور همسایه است و موضوعات بسیار متنوعی با ایران دارد. ثالثاً الکاظمی نخست وزیر نزدیک به آمریکاست. یعنی نخست وزیران قبلی در عراق دیدگاه های نزدیک به ایران داشتند و با آمریکا مناسبات خوبی داشتند ولی دیدگاه های نزدیک تری با ایران داشتند اما آقای کاظمی بعد از چند سال نخست وزیر دیدگاه های نزدیک تری با آمریکایی ها دارد. بنابراین هرچه با دولت همسایه بتوانیم روابط خود را نزدیک کنیم و مانع از این شویم که آمریکایی ها بتوانند سواستفاده کنند، خیلی خوب است چه قبل از شروع بکار دولت سیزدهم باشد، چه بعد از آن باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها