کد خبر: 606383
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۱ ۰۹:۵۹:۴۸
| |

تظاهرات هزاران نفر علیه دولت در گرجستان

هزاران تن از مخالفان دولت روز یکشنبه در تفلیس پایتخت گرجستان تظاهرات کردند.

تظاهرات هزاران نفر علیه دولت در گرجستان
کد خبر: 606383
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۱ ۰۹:۵۹:۴۸

هزاران تن از مخالفان دولت روز یکشنبه در تفلیس پایتخت گرجستان تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا از دیجیتال ژورنال، معترضان در مقابل پارلمان گرجستان برای شرکت در تظاهرات برنامه ریزی شده از سوی حزب اپوزیسیون این کشور (جنبش ملی متحد (UNM) که توسط میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق دربند تأسیس شده است) گرد هم آمدند. دولت این کشور حاشیه دریای سیاه با اتهامات فزاینده‌ای مبنی بر عدول از دموکراسی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، معترضان پرچم‌های گرجستان، اوکراین و اتحادیه اروپا را به اهتزاز درآوردند و بنر بزرگی در دست داشتند که روی آن «برای آینده اروپا» نوشته شده بود.

پزشکان گفته‌اند که ساکاشویلی در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های شدیدی است که در مدت بازداشت بروز کرده است.

دولت با رهبری حزب حاکم رویای گرجستان با اتهامات زندانی کردن مخالفان، ساکت کردن رسانه‌های مستقل، همکاری مخفیانه با کرملین و گمراه کردن کشور از مسیر عضویت در اتحادیه اروپا مواجه است.

لوان خابیشویلی رئیس جنبش ملی متحد (UNM) در سخنرانی خود در این تظاهرات، خواسته‌های معترضان را مطرح که از جمله شامل آزادی زندانیان سیاسی و اجرای اصلاحات مورد درخواست اتحادیه اروپا به عنوان شرط اعطای وضعیت نامزد رسمی عضویت به تفلیس می‌شود.

گیورگی مارگولاشویلی رئیس‌جمهور سابق گرجستان نیز در این تظاهرات به جمعیت گفت: دولت گرجستان از مسکو کنترل می‌شود و وظیفه ما این است که میهن خود را از چنگال روس‌ها نجات دهیم. ما مردمی آزادیخواه و بخشی از خانواده اروپایی هستیم. ما بردگی روسیه را رد می‌کنیم.

ماه گذشته، ده‌ها هزار نفر در تفلیس پس از حمایت اولیه پارلمان از پیش‌نویس قانون «عوامل خارجی»، مشابه قانونی که در روسیه برای سرکوب مخالفان استفاده می‌شود، به خیابان‌ها آمدند.

این لایحه که انتقاد شدید اتحادیه اروپا و ایالات متحده را برانگیخت، تحت فشار اعتراضات خیابانی که منجر به استفاده پلیس از گاز اشک آور و ماشین آب پاش برای متفرق کردن جمعیت شد، کنار گذاشته شد.

حزب حاکم رویای گرجستان می‌گوید به پیشنهادهای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا و ناتو که در قانون اساسی تصریح شده است، متعهد است و طبق نظرسنجی‌ها از حمایت ۸۰ درصد مردم برخوردار است.

اما پس از آنکه واشنگتن هفته گذشته صدور روادید برای چهار قاضی گرجستانی را به دلیل فساد مالی ممنوع کرد، رهبران این حزب لفاظی‌های ضد غربی را تشدید کردند.

گرجستان چند روز پس از حمله روسیه به همسایه خود در فوریه ۲۰۲۲، همراه با اوکراین و مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا درخواست داد.

خرداد گذشته، رهبران اتحادیه اروپا به کی‌یف و کیشینوف وضعیت نامزدی رسمی اعطر کردند اما مدعی شدند که تفلیس باید ابتدا اصلاحات مد نظر اروپا را اجرا کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها