کد خبر: 606629
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۴:۲۵:۵۰
| |

روزنامه اعتماد گزارش داد:

کاهش خطر تورمی بازار کار آمریکا

کاهش رشد نرخ اشتغال در ایالات‌متحده نگرانی‌های تورمی را کاهش داده است اما همچنان خطری برای کارگران محسوب نمی‌شود.

کاهش خطر تورمی بازار کار آمریکا
کد خبر: 606629
|
۱۴۰۲/۰۱/۲۲ ۱۴:۲۵:۵۰

صبا نوبری- پس از شیوع کرونا، دولت ایالات‌متحده با اتخاذ سیاست‌های محرک اقتصادی زمینه را برای افزایش تورم آماده کرد. با رسیدن تورم این کشور به سطوحی تاریخی، فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی تورم را کنترل کرد اما رکوردشکنی‌های نرخ اشتغال در این کشور طی ماه‌های گذشته همچنان خبر از بالا بودن انتظارات تورمی می‌داد. در چنین شرایطی بانک ‌مرکزی امریکا به افزایش نرخ بهره در سال جدید میلادی نیز ادامه داد. اما آمارهای جدید نشان می‌دهد بازار کار امریکا اندکی از سرعت خود کاسته و خطر تورمی آن کمی کاهش یافته است.

ایجاد 236 هزار شغل در یک ماه

به گزارش ووکس، روز جمعه 7 آوریل، دفتر آمار کار ایالات‌متحده اعلام کرد که در ماه مارس ۲۳۶ هزار شغل در اقتصاد این کشور ایجاد شده است. هرچند این میزان رشد اشتغال نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد؛ اما هنوز هم حاکی از قدرت بالای بازار کار است. نرخ بیکاری نیز با اندکی کاهش به ۳.۵درصد رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که بازار کار در مجموع و به‌رغم اخراج‌های گسترده در برخی صنایع، همچنان قوی باقی مانده است. 

این گزارش نکته‌هایی را برای ما روشن می‌کند. برای مثال به کسانی که جویای کار هستند این پیام را می‌دهد که با رشد مشاغل، هنوز فرصت‌های بسیاری برای کار وجود دارد و آنها می‌توانند به راحتی تقاضای دریافت دستمزد بیشتری را داشته باشند، به ویژه در بخش‌هایی مانند خدمات و درمان که همچنان تقاضای قابل‌توجهی وجود دارد؛ کارگران در موقعیت محکمی قرار دارند.

مردم هنوز می توانند دستمزد خوب دریافت کنند

مدیر تجزیه و تحلیل اقتصاد کلان موسسه روزولت در این رابطه می‌گوید: «براساس نشانه‌ها و آمار و اینکه مردم هنوز می‌توانند مشاغل خوب با دستمزد بالا پیدا کنند می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت بازار کار همچنان قوی و مستحکم است.»

با این حال کارشناسان معتقدند زمانی که از سلامت اقتصاد صحبت می‌شود باید بدانیم که این میزان کاهش در ایجاد اشتغال همچنان نشانی از وقوع رکود اقتصادی در آینده نزدیک نمی‌دهد. هیدی شیرولز، رییس موسسه سیاست اقتصادی معتقد است: «من در گزارش آمار کار ماه مارس هیچ نشانه‌ای از رکود اقتصادی نمی‌بینم و وضعیت به نظر بسیار قدرتمند می‌آید. ما در این گزارش نشانه‌هایی از آرام‌گرفتن اقتصاد و خنک شدن بازار کار را مشاهده می‌کنیم اما عوامل کلیدی مثل نرخ بیکاری همچنان ثابت مانده و تغییر زیادی نکرده است. واضح است که بازار کار نسبت به رشد سریعی که سال گذشته تجربه کرده بود، اندکی کاهش را نشان می‌دهد. اما همچنان وضعیت ایجاد شغل حاکی از قدرت بالای بازار کار است.»

عقب ماندن نرخ رشد

ایجاد ۲۳۶ هزار شغل در ماه مارس بسیار کمتر از فوریه بود که در آن ۳۱۰ هزارل شغل به اقتصاد اضافه شد. در ژانویه نیز ۵۱۷ هزار شغل ایجاد شده بود. این وضعیت نشان می‌دهد که نرخ رشد مشاغل از ماه‌های گذشته اندکی عقب مانده است. دلیل آن نیز ادامه روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل هزینه‌کرد مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها بوده است. هرچند رقم ایجاد شغل همچنان قابل توجه است. 

فهرست موقعیت‌های شغلی نیز به‌طور کلی کاهش ‌یافته است. براساس گزارشی که توسط اداره کار منتشر شده؛ برای اولین‌بار طی دو سال گذشته کمتر از ۱۰ میلیون موقعیت شغلی در ماه فوریه موجود بود. در واقع در ماه فوریه؛ ۹.۹ میلیون فرصت شغلی وجود داشت درحالی که در ژانویه ۱۰.۶ میلیون فرصت شغلی وجود داشت. البته مطابق این آمار، هنوز ۱.۷ شغل برای هر متقاضی وجود دارد.

در هر دو مورد مشاغل اضافه‌شده و تعداد فرصت‌های شغلی موجود؛ کاهشی که مشاهده می‌شود پس از رسیدن این شاخص‌ها به سطوح بالا اتفاق افتاده است. یعنی این شاخص‌ها همچنان وضعیت مناسبی داشته و قدرتمند هستند. با این حال یک نشانه دیگر از کندشدن اقتصاد این است که تقاضاها برای بیمه بیکاری در هفته‌های اخیر افزایش‌ یافته است. اگرچه هنوز هم در محدوده‌ای قرار دارد که در یک اقتصاد پایدار انتظار می‌رود.

خنک‌کردن بازار کار یکی از اهداف فدرال رزرو است که با کاهش تقاضا در بازار کار و کندکردن سرعت موتور اقتصاد از طریق افزایش‌های مداوم نرخ بهره آن را دنبال می‌کند. دلیل تمرکز فدرال رزرو بر بازار کار این است که افزایش اشتغال، فرصت چانه‌زنی و رقابت کارگران بر سر افزایش دستمزدشان و همچنین افزایش قیمت محصولات نهایی را بالا می‌برد. 

شیرولز معتقد است که آخرین آمار اداره کار ایالات متحده در رابطه با رشد دستمزد به مقابله با این نگرانی‌ها کمک کرده و پیشنهاد می‌کند که اقتصاد امریکا می‌تواند حتی با وجود نرخ بیکاری پایین، شاهد کاهش و کنترل نرخ تورم باشد. مطابق این گزارش رشد دستمزد برای میانگین درآمد ساعتی در ماه مارس ۴.۲ درصد در سال بوده در حالی که در ماه فوریه این رشد ۴.۶درصد بوده است.  کریس بکر، یک اقتصاددان ارشد در این زمینه می‌گوید: «به‌رغم بازار کار قوی، تورم پایین آمده است. بنابراین دیگر دشوار است که شرایط قدرتمند بازار کار را دلیل افزایش تورم بدانیم.»

 به‌طور کلی؛ اقتصاددانان معتقدند که وضعیت بازار کار برای کارگران ثابت و قدرتمند باقی خواهد ماند. هرچند این وضعیت در صنایع مختلف اندکی متفاوت خواهد بود.

در حالی که حوزه‌های خاصی مانند فناوری و تکنولوژی شاهد اخراج گسترده کارمندان بودند بخش‌های دیگر مانند خدمات پس از از دست دادن بسیاری از کارگران طی شیوع کرونا، به استخدام فوری نیروی کار روی آوردند. براساس گزارش مشاغل، اشتغال در بخش‌هایی مانند خدمات و هتلداری، مراقبت‌های بهداشتی و دولتی افزایش‌ یافته است. در حالی که صنایعی مانند ساخت‌وساز، تولید و خرده‌فروشی شاهد کاهش اشتغال بوده‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری برای کارگران سیاه‌پوست -‌گرچه هنوز هم بالاتر از کارگران سفیدپوست بوده‌- اما به پایین‌ترین سطوح خود رسیده است. 

همچنین مشارکت نیروی کار نیز در ماه مارس از ۶۲.۵درصد به ۶۲.۶درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد افراد بیشتری وارد بازار کار می‌شوند که اقتصاددانان آن را نشانه‌ دیگری از قدرتمند باقی ماندن بازار کار می‌دانند. 

بنابراین این گزارش‌ها نشان می‌دهد که آرام شدن موتور داغ بازار کار در کنار کاهش تورم می‌تواند سیاست‌گذاران ایالات‌متحده را اندکی نسبت به کنترل تورم بدون وقوع یک رکود اقتصادی امیدوار کند. با این حال باید دید فدرال رزرو از شدت سیاست‌های انقباضی خود خواهد کاست یا همچنان به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها