کد خبر: 608637
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۹:۴۵:۳۵
| |

آیا بانک جهانی تن به اصلاحات می دهد؟

بانک جهانی باید اطمینان حاصل کند که کشورهای کم‌درآمد در شکل دادن به برنامه توسعه خود نقش بیشتری بر عهده خواهند داشت.

آیا بانک جهانی تن به اصلاحات می دهد؟
کد خبر: 608637
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۱ ۱۹:۴۵:۳۵

روزنامه دیلی‌استار نوشته که جلسات بهاری گروه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که هفته گذشته در واشنگتن برگزار شد، فرصتی برای تأمل در زمینه تکامل مستمر و مداوم این بانک فراهم آورده است. از آن‌جا که توسعه همواره با چالش‌های دیرینه و موانع نوظهور مواجه بوده، بانک جهانی برای ادامه روند توسعه و پیشرفت نیازمند روش‌هایی اصلاح‌گرایانه است- که می‌تواند به ارائه راه‌حل‌های بلندپروازانه‌تر منتهی شود.

به گزارش  شفقنا از روزنامه دیلی‌استار؛ بانک جهانی در طول نیم قرن گذشته همکاری‌های بسیاری با شماری از کشورهای در حال توسعه داشته و کمک کرده صدها میلیون نفر بتوانند خود را از فقر بیرون بکشند. با این حال روند پیشرفت جهانی در سال‌های دهه 2020- پس از پنج سال کاهش سود- به زمین سفت رسیده و متوقف شده است. به‌خصوص این امر تحت تاثیر همه‌گیری کووید 19 روی داده که باعث شد حدود هفتاد میلیون نفر به سوی فقر شدید سوق یابند.

این امر در صورتی که تبعات تغییرات اقلیمی از سوی دانشمندان جدی گرفته نشود، یک بار دیگر تحت تاثیر این عامل نیز روی خواهد داد و در واقع تا سال 2030 بیش از 132 میلیون نفر دیگر نیز در اثر تبعات تغییرات آب و هوایی درگیر فقر خواهند شد. بنا بر ارزیابی‌ها و تخمین‌های گروه بانک جهانی؛ تا سال 2030 تعداد افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند (که به معنای درآمد روزانه کمتر از 2.15 دلار است) تا مرز 600 میلیون نفر افزایش خواهد یافت، و البته بیش از سه میلیارد نفر از مردم دنیا نیز با درآمد روزانه کمتر از 6.85 دلار گذران زندگی خواهند کرد.

گروه بانک جهانی به طور انحصاری در زمینه گردآوری بودجه مورد نیاز برای پرداختن به چالش‌های جهانی تجهیز شده است. اما این بانک باید اطمینان حاصل کند که جاه‌طلبی‌ها، استراتژی‌ها و سازوکارهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری‌اش انطباق کامل با نیازها و واقعیت‌های کشورهای در حال توسعه دارد.

در این میان در شرایطی که به نظر می‌رسد پیشرفت‌های بانک جهانی در زمینه اصلاح کمبودها و کاستی‌های داخلی خود برای بسیاری راضی‌کننده بوده؛ ولی کتمان نباید کرد که تا قبل از آغاز جلسات سالانه بانک جهانی که همه‌ساله در ماه اکتبر برگزار می‌شود، حداقل در چهار حوزه نیاز به کار و فعالیت بیشتری احساس می‌شود.

اول این‌که گروه بانک جهانی تعهدات خود در زمینه ایجاد و ترویج رشد اقتصادی پایدار، فراگیر و انعطاف‌پذیر را یک بار دیگر باید مورد تایید و تاکید قرار دهد. در حقیقت افزایش رشد هنوز و هم‌چنان بهترین راه برای ایجاد مشاغل باکیفیت و فرصت‌هایی برای دستیابی به اهداف دوقلوی بانک جهانی است- که این اهداف در قالب پایان دادن به فقر شدید و تقویت رونق تعریف شده‌اند. اما همان‌طور که در تحقیقات خود این بانک آمده؛ «تقریباً تمام نیروهای اقتصادی که در سی سال اخیر پیشرفت و سعادت را به ارمغان آورده بودند، در حال ناپدید شدن هستند». تا جایی که بانک جهانی با نگاهی به کندی رشد اقتصادی جهان تخمین می‌زند که بعید است جامعه جهانی بتواند به هدف پایان دادن به فقر شدید تا سال 2030 دست یابد.

پرداختن به دلایل اصلی فقر و کندی اقتصادی نیاز به اتخاذ رویکردها و ابزارهای جدید و روش‌های نوین کار، افزایش ظرفیت کارکنان و تعیین اهدافی در این زمینه دارد که در صورت موفقیت بانک جهانی را قادر خواهد ساخت نقش مهم‌تری در راستای شکل‌دهی به یک فضای تجاری سالم و از بین بردن موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاری خصوصی داشته باشد.

دوم این که بانک جهانی باید اطمینان حاصل کند که کشورهای کم‌درآمد در شکل دادن به برنامه توسعه خود نقش بیشتری بر عهده خواهند داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها