کد خبر: 621277
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ۲۳:۵۹:۵۰
| |

آینده نیروهای واگنر چه خواهد شد؟!

رسانه فارن پالیسی با نگاهی به فعالیت واگنر در آفریقا به این سوال پرداخته که سرنوشت این نیروها در آینده چه خواهد شد.

آینده نیروهای واگنر چه خواهد شد؟!
کد خبر: 621277
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ۲۳:۵۹:۵۰

نشریه فارن‌پالیسی نوشته که بعد از شورش هفته گذشته گروه واگنر- که روسیه را در آستانه جنگ داخلی قرار داد- سوالات زیادی درباره آینده این گروه ایجاد شده است.

به گزارش شفقنا، پس از قیام نافرجام گروه شبه‌نظامی واگنر روسیه و اخراج یوگنی پریگوژین رهبر ارشد این سازمان مزدور به بلاروس، در حال حاضر گروه واگنر با آینده نامعلوم و مبهمی مواجه شده است. یک چیز اما در این میان واضح و روشن جلوه می‌کند: برای جهان خارج حالا دیگر سیطره ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور قدرقدرت روسیه ناپایدار و بی‌ثبات به نظر می‌رسد.

به گفته مقامات آمریکایی یکی از فرماندهان نظامی ارشد روسیه پیش از شورش پریگوژین علیه پوتین از این موضوع آگاه بوده است. گفته می‌شود ژنرال سرگئی سوروویکین فرمانده ارشد سابق روسیه در اوکراین هفته گذشته به پریگوژین در طراحی محاصره روستوف-آن-دون و سپس حرکت به سمت مسکو کمک کرده است. سوروویکین که در ژانویه گذشته از سمت خود در فرماندهی عملیات نظامی روسیه در اوکراین برکنار شده بود، هم‌چنان نفوذ خود را بر عملیات جنگی روسیه حفظ کرده بود. با این حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین این اتهامات را رد کرد و گفت که ارتش روسیه هم‌چنان متحد و قوی است.

اگر سوروویکین یا هر کدام از فرماندهان نظامی روسیه به پریگوژین کمک کرده باشد، در آن صورت می‌توان گفت که پوتین در صفوف خود با شکافی به مراتب بزرگ‌تر از آن‌چه قبلاً تصور می‌شد مواجه است- و این امر به‌ویژه پس از آن که پریگوژین خواستار استعفای سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه شد، تشدید شده است. از این نظر، قدرت و تسلط پوتین بر قدرت می‌تواند مورد تهدید قرار گیرد.

با وجود نگرانی‌های فزاینده در مورد احتمال بروز درگیری‌های داخلی سیاسی، کرملین بعد از ورود پریگوژین به بلاروس- که در آن جا در تبعید خواهد ماند- از اتهامات جنایی که علیه او به‌خاطر «شورش مسلحانه» صادر شده بود، صرف‌نظر کرد. به گفته الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس؛ پوتین قصد اعدام پریگوژین را داشت، ولی در جریان مذاکراتی که با لوکاشنکو داشت، در نهایت رهبر روسیه متقاعد شد که «یک صلح بد بهتر از هر جنگی است»- و تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد.

هم‌زمان؛ تنبیهات واگنر منحصر به روسیه نیست و این گروه با تبعات زیادی- فراتر از روسیه- مواجه خواهد شد. چند روز پیش، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده چهار شرکت و یک فرد مرتبط با فعالیت‌های این سازمان در آفریقا را تحریم کرد.

این چهار شرکت همگی در تامین مالی گروه واگنر از طریق استخراج و تجارت غیرقانونی طلا و الماس آفریقا کمک می‌کردند. آندری نیکولایویچ ایوانف نیز که به عنوان تسهیل‌کننده امور واگنر در مالی شناخته می‌شد، تحریم شد.

رابی گرامر در فارن‌پالیسی در این زمینه در گزارشی نوشته: «این تحریم‌ها نشان می‌دهند که واشنگتن چگونه به دنبال فلج کردن عملیات بین‌المللی گروه واگنر- فراتر از حوزه جنگ اوکراین- است. در واقع حتی در شرایطی که مسکو ممکن است عملیات واگنر را در نزدیکی خانه متوقف کند، باز هم آمریکا نمی‌خواهد نگاه خود را از روی این گروه بردارد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها