کد خبر: 633537
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۹:۴۵:۰۰
| |

حسن روحانی، رئیس جمهور سابق:

سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی چاره‌ساز نیست؛ اگر دلسوز ایران و انقلاب هستیم کنشگری کنیم

سخت است اما مهم‌ترین موضوع اقناع مردم به مشارکت در انتخابات است؛ تا تجربه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ تکرار نشود

حسن روحانی گفت: تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی و یا سکوت منفعلانه هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعا امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود.

سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی چاره‌ساز نیست؛ اگر دلسوز ایران و انقلاب هستیم کنشگری کنیم
کد خبر: 633537
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۴ ۱۹:۴۵:۰۰

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم در جریان دیدارهای دوره‌ای خود با فعالان گروه‌ها و احزاب سیاسی، روز گذشته با اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سایت حسن روحانی، بخش هایی از اظهارات ایشان را در ادامه می خوانید:

 

  • فعالیت احزاب نقش مهمی در ایجاد نشاط سیاسی دارد. با وجود موانع و سختی‌ها احزاب نباید منتظر تغییر فضای سیاسی باشند، بلکه باید پیشگام آن شوند.
  • سکوت و انفعال راه‌حل نیست، اگر دلسوز ایران و انقلاب هستیم، باید به جای تماشاگری، کنشگری کنیم. اگر در مسیر انقلاب شاهد اشتباهاتی بودیم باید نقد و اصلاح کنیم و اصلاح فقط از مسیر کنشگری فعال و بازگشت به صندوق رای امکان‌پذیر خواهد بود.
  • سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی اگرچه به لحاظ ماهیت رفتار با یکدیگر متفاوت هستند اما در نتیجه عمل یکسان هستند. این دو رفتار نه تنها چاره‌ساز نیست که قطعا مخرب و به ضرر کشور است.
  • تجربه نشان داده اعتراضات خیابانی و یا سکوت منفعلانه هیچ وقت به نتیجه نرسیده است؛ کنشگری دقیق و فعال و مشارکت سیاسی قطعا امری به مراتب سخت‌تر از اعتراض خیابانی و سکوت منفعلانه خواهد بود. از این نظر صندوق رای و انتخابات راه‌حل نهایی است.
  • کنار کشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست، حتی اگر احساس کنیم توان و اثرگذاری حرف و کنش ما فقط ده درصد است، نباید از آن دریغ کنیم. نقد ما بی‌تاثیر نیست. نگوییم همه چیز در اختیار آن‌هاست، پس چه فرقی می‌کند ما حرف بزنیم یا نه؟
  • می‌بینید که وقتی یکی دو نقد در رسانه‌ها مطرح می‌شود، بازتاب دارد، با وجود اینکه به جای پاسخ، دست به تخریب و تهمت می‌زنند. اگر بدانیم فداکاری ما اثر مثبتی برای نظام دارد باید فداکاری کنیم؛ این فداکاری یا می‌تواند همین نقد کردن با وجود تخریب شدن باشد و یا مشارکت در انتخابات در شرایطی که با هجمه‌ها و فشارهای مختلف مواجه شویم. این کنشگری حتی اگر پرهزینه باشد از انفعال بهتر است.
  • دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری که امسال برگزار می‌شود سرنوشت‌ساز است؛ مقام معظم رهبری از ابتدای امسال تاکید کردند که انتخابات باید با مشارکت بالا، امنیت، سلامت و رقابت برگزار شود اما متاسفانه متولیان امر چندان اهتمامی برای تحقق این فرمایش رهبری نشان نداده‌اند. یک انتخابات پرشور با رقابت و مشارکت بالا می‌تواند شرایط داخلی و خارجی ایران را تغییر دهد و تهدیدات را از کشور ما دور و برای مردم و نخبگان، احزاب و فعالان سیاسی امید و انگیزه ایجاد کند.
  • می‌دانم شرایط واقعا سخت است، اما مهم‌ترین موضوع اقناع مردم به مشارکت در انتخابات است تا تجربه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ تکرار نشود.
  • امیدوارم  در ماه‌های آینده تحول خاصی رخ دهد تا مردم را به مشارکت گسترده در انتخابات ترغیب کند. گرچه قانون جدید انتخابات و فرصت محدود پیش‌ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس به ضرر روند مشارکت بود اما من امیدوارم که با تلاش مسئولان و تحقق شرایط ذکر شده از سوی مقام معظم رهبری، شرایط دگرگون شود و در این موضوع احزاب وظیفه سنگینی برعهده دارند.
  • بهبود نسبی وضعیت معیشت مردم، رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی بویژه درباره زنان، جوانان و دانشگاهیان و توجه به مقولات مهمی مانند کاهش نرخ بیکاری و فقر و تورم می‌تواند مردم را به انتخابات و مشارکت سیاسی امیدوار کند.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها