کد خبر: 462655
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۲۰:۵۹:۰۰
| |

کارگردان و تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» در پاسخ به اعتمادآنلاین:

غفاری: سعی کردیم تفاوت تک‌تیرانداز فیلم «کلینت ایستوود» را با تک‌تیرانداز خودمان روشن کنیم/ اصغری: فیلم‌های استراتژیک می‌توانند اهمیت بیشتری داشته و مدنظر جشنواره باشند

کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «تک‌تیرانداز» در نشست خبری این فیلم که در سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد، در پاسخ به اعتمادآنلاین درباره مستند کردن شخصیت عبدالرسول زرین و اهمیت دادن جشنواره به فیلم‌های استراتژیک گفتند.

غفاری: سعی کردیم تفاوت تک‌تیرانداز فیلم «کلینت ایستوود» را با تک‌تیرانداز خودمان روشن کنیم/ اصغری: فیلم‌های استراتژیک می‌توانند اهمیت بیشتری داشته و مدنظر جشنواره باشند
کد خبر: 462655
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۲۰:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| دومین فیلم سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری بود که عصر سه‌شنبه، 14 بهمن، در سالن برج میلاد به نمایش درآمد.

علی غفاری، کارگردان «تک‌تیرانداز»، در پاسخ به اعتمادآنلاین درباره اینکه حدود 30 سال از آن دوران گذشته و ممکن است هم‌رزمان و اطرافیان این شهید از دنیا رفته باشند یا جزئیات حوادث در خاطر آنها به درستی نمانده باشد، بنابراین برای دسترسی به منابع اطلاعاتی چه کاری کرده‌اند، گفت: «فرزند شهید زرین 15 سال درباره این ماجرا زحمت کشید و بسیاری از هم‌رزمان ایشان را پیدا کرد. البته مستندهایی نیز در این رابطه ساخته شده است.»

او با بیان اینکه یکی 2 انیمیشن از این شخصیت هم درحال ساخت است، افزود: «این آثار طبیعتاً بر اساس یکسری منابع اتفاق افتاده است؛ یعنی هیچکدام خیالی نیست. ما سعی کردیم به این مستندات وفادار باشیم. شما از هر زاویه و نقطه‌ای که به سراغ شهید زرین بروید، اطلاعات مربوط به او مشخص است؛ مثل اینکه متولد گچساران است، در اصفهان بزرگ شده و...، اما این مسائل موضوع کار ما نبود.»

غفاری درباره آنچه در این فیلم مدنظرشان بوده است، عنوان کرد: «موضوع ما حتی پرداختن به این شخصیت در خانواده نیز نبود. در حالی‌که در فیلمنامه اولیه ما حتی شغل ایشان را قبل از جنگ هم آورده بودیم. ایشان لباس‌فروشی داشتند، خیاط بودند و سال 59 تصمیم می‌گیرند به جبهه در منطقه کردستان بروند. منتها دیدیم برای پرداختن به این ماجراها باید سریال بسازیم. برنامه ما این نبود که زندگی‌نامه شهید زرین را بسازیم.»

این کارگردان ادامه داد: «قرار شد به برش کوتاهی از نوع نگاه شهید به ماجرای جنگ که با همه جای دنیا تفاوت دارد، بپردازیم. او وقتی در کمین دشمن می‌نشیند دلش برای مورچه‌ها نیز می‌سوزد و اگر کسی در تیررس او بود اما کشتن او کمکی به پیشرفت جنگ نمی‌کرد، او را نمی‌زد. طبق روایات و خاطرات متعدد از هم‌رزمان و نزدیکان او، افراد بسیاری در تیررس او بوده‌اند اما آنها را نزده است و این برگ درخشان شخصیت این شهید است. منتها ما در یک فیلم سینمایی یکی 2 بار می‌توانیم به این مساله بپردازیم.»

او درباره ویژگی این فیلم اظهار کرد: «ما سعی کردیم تفاوت تک‌تیرانداز «کریس کابل» را در فیلم «کلینت ایستوود» با تک‌تیرانداز خودمان که شهید عبدالرسول زرین است و آن مقدار که در وسعمان بود، روشن کنیم اما مطمئن باشید کسی پیدا نمی‌شود که بگوید این فیلم ابعادی داشت که دور از واقعیت بود.»

این کارگردان صحبت‌هایش را این‌گونه به پایان برد: «ما ساختار سینمایی به تن این موضوع کردیم. شهید زرین در اثر توپخانه دشمن و با انفجارهای متعدد شهید شد منتها ما طراحی کردیم که آن انفجارها چگونه باشد.»

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» پیش از این در اواخر دی‌ماه در گفت‌وگویی عنوان کرده بود: «فیلم‌ها منصفانه داوری شوند و هیات داوران به فیلم‌هایی که با نگاه به مسائل استراتژیک و منافع ملی تولید می‌شوند، توجه کند.» او در پاسخ به #اعتمادآنلاین که در مورد اینکه آیا ممکن است به فیلم‌هایی در این زمینه اجحاف شود، عنوان کرد: «من گفته بودم هیات داوران مسئول هستند و وظیفه دارند به فیلم‌های استراتژیک بیشتر توجه کنند. با این‌حال تقاضایم از هیات داوران این است که منصفانه قضاوت کنند، شاید فیلم دیگری از مال ما بهتر باشد، منتها این موضوع که فیلم‌های استراتژیک می‌توانند اهمیت بیشتری داشته باشد، می‌تواند مدنظر جشنواره باشد، اما نه به معنای اینکه در داوری پارتی‌بازی اتفاق بیفتد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها