کد خبر: 489935
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۲:۵۲:۵۰
| |

تفاوت‌های فیلمبرداری در مستند با سینمای داستانی/ انتشار مسترکلاس آیریس ان جی

مستر کلاس آیریس ان جی فیلمبردار صاحب نام حوزه مستند، امروز چهارشنبه منتشر شد.

تفاوت‌های فیلمبرداری در مستند با سینمای داستانی/ انتشار مسترکلاس آیریس ان جی
کد خبر: 489935
|
۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ۱۲:۵۲:۵۰

اعتمادآنلاین| به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، آیریس ان جی فیلمبردار کانادایی به دلیل جنس کار و همکاری‌هایش با مستندسازان شاخص، کارنامه‌ای قابل توجه دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» کارگاهی برگزار کرد که امروز چهارشنبه پنجم خردادماه منتشر شده و برای علاقه‌مندان، پژوهشگران و فعالان حوزه مستند به صورت رایگان قابل استفاده است.

آیریس در این کارگاه به موضوع خلاقیت در فیلمبرداری، تفاوت‌های فیلمبرداری در سینمای مستند و داستانی و رابطه فیلمبردار و کارگردان پرداخته است. او در بخشی از این کارگاه می‌گوید: «در مورد مستند، مساله اصلی کنترل آنچه مقابل دوربین رخ می‌دهد و خلاقیت است. میزان این کنترل یا فاصله گرفتن از آن باید تعیین شود.

فیلمبردار در سینمای مستند باید چیزهایی مثل نور و سایه، عمق میدان، انتخاب میدان و چیزهایی شبیه آن را در خدمت یک اتفاق کنترل کند، همه این موارد در بستر یک داستان خیالی روایت می‌شود که این موضوع به شما آزادی عمل می‌دهد.»

وی در بخش دیگری از این مسترکلاس که نسخه تصویری آن منتشر شده می‌گوید: «در سینمای مستند، با توجه به سر و کار داشتن شما با حقیقت و اینکه تا چه حد می‌خواهید به آن وفادار باشید، ویژگی‌ها خیلی محدودتر است.

در نتیجه کنترلی که اعمال می‌کنید باید در چارچوب محدودیت‌های موقعیت باشد. فکر می‌کنم بعضی اوقات هر چه بیشتر در جهت اعمال کنترل سعی کنید، بیشتر از حقیقت فاصله می‌گیرید و فرم فیلم شما را از داستان و ایده‌هایی که مستند سعی می‌کند منتقل کند منحرف می‌کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها