کد خبر: 594210
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۹:۰۰:۴۶
| |

مصطفی مستور:

تا چنین سانسوری هست، هرگز کتابی به وزارت ارشاد نخواهم فرستاد

مصطفی مستور،‌ نویسنده سرشناس، می‌گوید دیگر هرگز کتابی برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد نمی‌فرستد

تا چنین سانسوری هست، هرگز کتابی به وزارت ارشاد نخواهم فرستاد
کد خبر: 594210
|
۱۴۰۱/۱۱/۰۹ ۱۹:۰۰:۴۶

مصطفی مستور، نویسنده سرشناس، با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر ارشاد، با اشاره به مواردی از ابلاغیه‌های سانسور کتاب تازه‌اش اعلام کرد به آن‌ها عمل نمی‌کند و تا چنین رویکردی بر فرهنگ و هنر حاکم است، «هرگز» کتابی برای گرفتن مجوز به وزارت ارشاد نخواهد فرستاد.

در این نامه که روز یکشنبه ۹ بهمن در روزنامه «شرق» منتشر شد، آمده: «به ابلاغیه‌ها عمل نمی‌کنم و تا روزی که امکان انتشار بدون حتی یک کلمه سانسور آن فراهم شود، منتظر می‌مانم».

این نویسنده خطاب به وزیر ارشاد همچنین افزود که «به‌علاوه تا این دولت و چنین رویکردی بر فرهنگ و هنر حاکم است، هرگز کتابی برای گرفتن مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نخواهم فرستاد».

آن‌چنان که مستور شرح داده، ابلاغیه‌های متعدد و گوناگون برای سانسور کتابی دریافت کرده که تمام ۱۷ داستان‌ آن «درباره‌ٔ زنان و مسائل و مصائب آن‌ها است»، و افزون بر آن وزارت ارشاد «دستور به حذف چندین داستان و ده‌ها سطر از داستان‌های دیگر این مجموعه داده‌ است».

در یکی از موارد به این نویسنده گفته شده که وقوع مزاحمت خیابانی برای شخصیت زنِ یکی از داستان‌ها که در ساعات آخر شب در خیابان قدم می‌زند «غیرواقعی» است و باید حذف شود.

در یک مورد دیگر، از مصطفی مستور «اشکال گرفته‌اند که چرا یادداشت دخترکی خردسال در یکی از داستان‌ها غلط املایی دارد و این غلط‌ها باید به رسم‌الخط معیار برگردد و درست شود».

 

 مجموعه داستان عشق روی پیاده‌رو و دو داستان بلند «من گنجشگ نیستم» و «روی ماه خداوند را ببوس» از مهم‌ترین آثار مصطفی مستور، نویسنده و شاعر ۵۳ساله اهوازی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها