کد خبر: 658014
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۰۹:۵۵:۵۱
| |

در گفت و گو با روزنامه «اعتماد» مطرح شد؛

لژیونر فوتبال زنان ایران: برای تیم ملی زحمت کشیدم اما قدردان نبودند/ ندیدم از زنان ایرانی حمایت شود/ پرسپولیسی هستم!

دروازه بان ایرانی تیم زنان بشیکتاش ترکیه در گفت و گو با روزنامه اعتماد مسائل جالبی را از حرفه خود و مهاجرت مطرح کرده است.

لژیونر فوتبال زنان ایران: برای تیم ملی زحمت کشیدم اما قدردان نبودند/ ندیدم از زنان ایرانی حمایت شود/ پرسپولیسی هستم!
کد خبر: 658014
|
۱۴۰۳/۰۲/۰۴ ۰۹:۵۵:۵۱

روزبه دلاور- شاید کمتر هوادار فوتبالی در ایران نام مریم یکتایی را شنیده باشد.

به گزارش روزنامه اعتماد، دروازه‌بان بلندقامتی که سابقه بازی در تیم ملی و همچنین چند باشگاه در سطح اول کشورمان را در کارنامه‌اش دارد، اما چند سالی می‌شود که جبر جغرافیا او را از وطن دور کرده است. ‌ یکتایی مدتی قید بازی را در ایران زد و برای ادامه تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت کرد و در سال ۱۴۰۰ و در ۲۸ سالگی، در تصمیمی ناگهانی از حضور در تیم ملی فوتبال ایران هم برای همیشه خداحافظی کرد، اما دوباره در ترکیه به فوتبال برگشت و خیلی زود در سطح اول فوتبال زنان این کشور به بالاترین سطح ممکن رسید و در حال حاضر هم در دروازه‌بان اول باشگاه بزرگ بشیکتاش به حساب می‌آید.

با مریم تماس گرفتیم تا آخرین وضعیتش در فوتبال اروپا را جویا شویم. او گفت و ما نوشتیم و ماحصل آن را به رشته تحریر درآوردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

از حضور در بشیکتاش بگو. چند ساله در آنجا هستی و چه افتخاراتی با این تیم به دست آوردی؟

خب وقتی به یک کشور دیگر مهاجرت می‌کنید به خصوص برای ایرانی‌های مهاجر شرایط به شکلی می‌شود که باید از صفر شروع کنید. خب باید شما خودتان را با آن جامعه وفق بدهید و بعد خودتان را اثبات کنید تا بتوانید توانایی‌های خودتان را نشان دهید. اینها مهم است که برای شما اتفاق بیفتد و من به ترکیه مهاجرت کردم. زنان فوتبالیست باتجربه و گلرهای خیلی بااستعدادی داشتند و دارند که یک چالش مهم برای من بود. کم‌کم توانستم با گلرهای ملی که در تیم‌های بزرگ این کشور بازی می‌کنند رقابت کنم و توانستم در یکی از پرافتخارترین باشگاه ترکیه‌ای توپ بزنم و حتی بهتر از رقیبانم بودم که برای من موفقیت بزرگی است. دربخش دوم سوال شما بگویم که تقریبا چهار سال است که در بشیکتاش بازی می‌کنم و با این تیم قهرمان شدم و در چمپیونز لیگ بازی کردم که تجربه ارزشمندی برای من بود و فکر می‌کنم هر بازیکنی دوست دارد در لیگ اروپا برای یک تیم خوب بازی کند.

در ترکیب اصلی بشیکتاش هستی؟

بله، جزو نفرات فیکس تیم‌مان هستم.

هم‌تیمی‌هایت از فوتبال زنان ایران شناختی دارند؟

خب سوال می‌پرسند. متاسفانه فوتبال ما نمی‌تواند در بازی‌های آسیایی به مراحل بالاتر صعود کند برای همین بازی‌های بچه‌های ما خیلی دیده نمی‌شود. با این حال این اواخر کمی وضعیت بهتر شده و هم‌تیمی‌هایم می‌پرسند سطح فوتبال در ایران چطور است یا در چه سطحی مسابقه می‌دهند و در همین حد کنجکاو و پیگیر هستند.

سطح فوتبال زنان ترکیه در چه حد است؟

قبلا با ایران همتراز بود اما در یکی، دو سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی کردند. هم در لیگ هم در سطح ملی سرمایه‌گذاری‌های کلانی کردند و استعدادیابی‌های خوبی هم انجام دادند به همین خاطر توانستند در فوتبال اروپا حرف برای گفتن داشته باشند. در اروپا فوتبال زنان گروه‌بندی است و ترکیه توانسته از گروه C به گروه B برسد و با تیم‌های خیلی خوبی رقابت می‌کنند. همین‌که در دو سال گذشته چندین پله صعود کردند نشان از پیشرفت بالای آنها دارد.

فوتبال زنان ترکیه چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با فوتبال زنان ما دارد؟

تفاوت‌ها که بسیار است! مثلا امکاناتی که در سطح باشگاهی دراختیار بازیکنان است یا حقوقی که می‌گیرند از تجهیزات تا زمین بازی که در‌اختیار تمام تیم‌هاست، اما در ایران برای چند تیم شاید فراهم باشد. نکته دیگر اینکه بازیکنان خارجی زیادی در اینجا فعالیت می‌کنند. از کشورهای اروپایی و سایر نقاط به فوتبال ترکیه می‌آیند که سطح فوتبال را در این کشور بالا برده است. با حضور بازیکن خارجی در یک لیگ رقابت بیشتر می‌شود، بچه‌های ترکیه‌ای به لحاظ تمرینی و رقابت بیشتر تلاش می‌کنند تا بازی کنند، چون در هر تیم ۷ بازیکن خارجی می‌تواند بازی کند و بازیکن ترکیه‌ای باید خیلی خوب باشد تا در ارنج اصلی قرار بگیرد خب همین باعث پیشرفت‌شان می‌شود.

دوست داری برای تیم ملی ایران بازی کنی؟

من از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ در تیم ملی بازی کردم گلر یک هم بودم نه اینکه دیگر دعوت نشوم، بلکه خودم نخواستم بیایم به تیم ملی. به خواست خودم از تیم ملی استعفا دادم!

به چه علت؟

خب آن ارزشی که باید برای یک ملی‌پوش یا یک ورزشکار ایرانی قائل می‌شدند، لحاظ نکردند. وقتی قدر زحمات ما را نمی‌دانند ترجیح دادم که آنجا نباشم تا اذیت شوم. حیف است زحمت بکشی اما قدردانت نباشند. امیدوارم روزی به عنوان مربی در خدمت دختران تیم ملی باشم و برای تیم ملی مفید واقع شوم.‌

دلیل اینکه یک ‌مدت از فوتبال خداحافظی کردی چه بود؟

یک سال دور بودم که علتش تحصیلی بود. نیاز بود که درس بخوانم تا بتوانم آزمونم را در اینجا موفق سپری کنم.

فوتبال زنان و مردان ایران را دنبال می‌کنی؟ در ایران طرفدار کدام تیم هستی؟

فوتبال زنان را بله مردان را نه! طرفدار پرسپولیس هستم اگرچه فرصت نمی‌کنم بازی‌های این تیم را ببینم.

از اینکه زنان ایرانی مدتی است که می‌توانند به استادیوم بروند و فوتبال تماشا کنند چه حسی داری؟

خب بازی‌های زنان ایران را دنبال می‌کنم و خیلی خوشحال می‌شوم وقتی تصویر یا فیلمی از حضور زنان در ورزشگاه می‌بینم خیلی خوشحال می‌شوم. البته در دنیا این مساله بسیار معمولی است اما در ایران ما امکانات را دراختیار نداشتیم یا این امکان به ما داده نمی‌شود که باعث تاسف است.

فوتبال در ترکیه هم مثل ایران بیشتر دولتی است. چرا پیشرفت در آنجا بیشتر از فوتبال ماست؟

دولتی هست. مثلا بانک‌ها یا شهرداری‌ها یا سایر ارگان‌ها تیمداری می‌کنند اما در کنار آن اسپانسرهای زیادی هستند‌ و از این تیم‌ها حمایت می‌کنند. دلیل پیشرفت آنها هم همین است. الان چون اسپانسر زیاد است زنان به فوتبال جذب می‌شوند. الان در کل دنیا فوتبال فقط یک ورزش نیست، بلکه یک شو است و وقتی یک نمایش تماشاگر زیادی داشته باشد مردم هم جذب می‌شوند و بعد اسپانسرها پا پیش می‌گذارند و همین‌طور پول می‌آید. جایی که از نظر مالی خوب باشد پیشرفت هم شکل می‌گیرد.

الگوی دروازه‌بانی‌ات در ایران و خارج؟

در دنیا هنوز هم مانوئل نویر و در ایران هم الگویی ندارم!

بهترین و بدترین خاطرات از دوران بازی‌ات در فوتبال ایران چه بود؟

من در ایران با خاتون بم پنج، شش سال قهرمان شدیم که خاطره خیلی خوبی است. این خاطرات خوبی است که با بچه‌های خاتون بم داشتم. خاطره بد من هم این است که هیچ وقت در زندگی فوتبالی‌ام در ایران ندیدم که از زنان حمایت شود. اصلا حمایتی نبود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها