کد خبر: 640351
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۰۰:۰۰:۰۰
| |

ایستادن و خوابیدن از نشستن برای قلب مفیدتر است!

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد ایستادن و خوابیدن برای قلب مفیدتر است تا خوابیدن. همچنین تنها چند دقیقه ورزش در روز به جای نشستن می‌تواند روی سلامت قلب مؤثر باشد.

ایستادن و خوابیدن از نشستن برای قلب مفیدتر است!
کد خبر: 640351
|
۱۴۰۲/۰۸/۲۱ ۰۰:۰۰:۰۰

متخصصان در مطالعه‌ای به بررسی تأثیر حرکات مختلف روی سلامت قلب در طول روز پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله قلب اروپا منتشر شده است، تنها چند دقیقه ورزش در روز به جای نشستن می‌تواند روی سلامت قلب مؤثر باشد.

دکتر «جو بلاجت»، متخصص کالج دانشگاهی لندن در این باره گفت: در بررسی‌های گذشته نیز مفید بودنِ فعالیت بیشتر برای سلامت قلب مشخص شده بود اما بررسی‌های ما با در نظر گرفتن کل ۲۴ ساعت در شبانه‌روز، دیدگاه منحصر به فرد و جدیدی را از سلسله مراتب رفتارهای روزانه ارائه می‌کند.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق، یک دستگاه را روی ران خود قرار داده بودند تا فعالیت‌های روزانه خود را اندازه‌گیری کنند.

متخصصان پس از بررسی این داده‌ها دریافتند که فعالیت بدنی با شدت متوسط تا شدید حتی با کمترین میزان در حد پنج دقیقه، بیشترین مزایا را برای سلامت قلب داشته است.

آن‌ها سپس تأثیر ایستادن و خوابیدن روی سلامتی قلب را با زمان نشستن مقایسه کردند. متخصصان دریافتند که هر چه شدت فعالیت بدنی کمتر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا قلب از مزایای آن بهره‌مند شود.

بنا به گفته دکتر بلاجت، نتایج این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که جایگزین کردن نشستن با خواب، تأثیرات ملموسی بر شاخص توده بدنی، موسوم به «بی‌ام‌آی» و دور کمر داشته اما تأثیرات قابل توجهی بر کلسترول، تری گلیسیرید یا سطح گلوکز خون نداشته است.

دکتر بلاجت گفت: متخصصان بر این باورند که مزیت خوابیدن برای سلامت قلب نسبت به نشستن، در اصل ناشی از تأثیر منفی عوامل غیرمستقیم مانند مصرف تنقلات در زمان تماشای تلویزیون به هنگام نشستن است که منجر به افزایش وزن می‌شوند.

در نهایت، پژوهشگران دریافتند که جایگزین کردن ۳۰ دقیقه ایستادن، خوابیدن یا فعالیت‌های بدنی با شدت سبک با فعالیت‌های بدنی با شدت متوسط تا شدید، منجر به کاهش شاخص توده بدنی می‌شوند.

نتیجه این تحقیق همچنین نشان داد که بیشتر نشستن با افزایش شاخص توده بدنی مرتبط است.

دکتر بلاجت گفت: فعالیت‌های بدنی با شدت بالا مانند دویدن یا دوچرخه‌سواری بهترین حالت هستند اما اگر این امکان وجود نداشته باشد با جایگزین کردن فعالیت‌های سبک‌تر مانند پیاده‌روی، ایستادن یا حتی کمی زودتر به خواب رفتن به جای بی‌تحرک نشستن، می‌توان از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها