کد خبر: 188817
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۹:۰۰
| |

کافه دانتیسم، کافه‌ای خاص با بچه‌های خاص

کافه ای در وسط تهران که گردانندگان آن، دختران و پسرانی هستند دچار اوتیسم یا سندروم داون. کافه‌ای که به همت مربی موسیقی این کودکان و سازمان بهزیستی کشور و کمک خانواده‌های همین کودکان که  حالا درحال کار در کافه هستند، حدود یک ماه است، راه افتاده و  فعلا روزهای شلوغی را از سر می گذراند، طوری که برای ورود به کافه اغلب باید منتظر ماند تا میزی خالی شود.

کافه دانتیسم، کافه‌ای خاص با بچه‌های خاص
کد خبر: 188817
|
۱۳۹۷/۰۲/۲۳ ۰۸:۵۹:۰۰

اعتمادآنلاین| کافه ای کوچک، با 7 میز، دیوارهایی پر از نقاشی های کودکان با همان رنگهای شاد و گرم همیشه و ارگی بزرگ در گوشه ای از کافه که دستان ظریف پسربچه ای دارد آهنگ شاد کودکانه می نوازد، آزاد و شاد وخندانم... قدر دنیا رو می دانم.. و چند دختر و پسر با لباس های یک شکل آبی و سفید کافه چی ها، با نواختن او هم خوانی می کنند در حالیکه بدنهایشان را در آمد و رفتی پیوسته تکان می دهند و به تو لبخند می زنند با چهره هایی شبیه به هم که انگار قرار نیست هیچ وقت بالغ و بزرگ شوند. آن سو تر دستهای لرزانی در کار ریختن چای و قهوه است و بریدن کیک های قهوه ای و شکلاتی. اینجا کافه دانتیسم است، کافه ای در وسط تهران که گردانندگان آن، دختران و پسرانی هستند دچار اوتیسم یا سندروم داون.

کافه دانتیسم

کافه ای که به همت آیلین آگاهی ، مربی موسیقی این کودکان و سازمان بهزیستی کشور و کمک خانواده های همین کودکان که حالا درحال کار در کافه هستند، حدود یک ماه است، راه افتاده و فعلا روزهای شلوغی را از سر می گذراند، طوری که برای ورود به کافه اغلب باید منتظر ماند تا میزی خالی شود.

آیلین آگاهی، 17 سال است که مربی موسیقی برای کودکان خاص است. او معلم موسیقی این بچه ها بوده و بعد سال 95 تصمیم می گیرد که کافه ای برای بچه ها به کار بیندازد. اما راه انداختن کافه برای کودکان خاص، کار چندان راحتی نبوده و حدود 2 سال طول کشیده تا کودکان خاص این گروه که اغلب مبتلا به سندروم داون یا اوتیسم هستند، آموزش های لازم را برای کار در کافه ببینند و آماده کار شوند. تازه جلب حمایت و راه انداختن کافه هم خودش زمان برده. او حالا مربی شغلی بچه ها در کافه است تا زمانی که بچه ها برای کار کافه راه بیفتند و وارد شوند.

آیلین آگاهی در اول گفتگویش با پرشیادایجست با خوشحالی می گوید: از دیروز بچه ها کاملا خودکفا شدند وراه افتاده اند. حالا می توانند کارهای کافه را به تنهایی راه بیندازند. البته همیشه ناظری در کافه هست.

کافه دانتیسم، تنها 7 میز برای پذیرایی دارد و پس از راه افتادن کافه، بچه های خاصی که برای کار در کافه مشتاقند ، تعدادشان زیادتر شده که این خودش نشانه خوبی ست بر ارتباط کودکان خاص با مردم و ارتباط مردم با جهان این کودکان. اما کافه کوچک دانتیسم نه جوابگوی مهمان هاست و نه این تعداد کودک خاص مشتاق به کار در کافه.

آگاهی از پیوستن 10 کودک خاص دیگر به این گروه می گوید : با 15 تن از بچه های خاص کافه را راه انداختیم اما الان 25 تا نیرو داریم . هرکودک خاصی که می خواست در کافه کار کند را پذیرفتیم که آموزش ببیند و کارها را یادبگیرد و بیاید کافه.

کافه دانتیسم 1

سازمان بهزیستی برای راه اندازی این کافه، حمایت های زیادی کرده ، از صفر تا 100 در مرحله راه اندازی کافه با حمایت سازمان بهزیستی انجام شده اما حالا که کافه راه افتاده، مشکلات تازه ای سرراه هستند، آیلین آگاهی می گوید:« بهزیستی کمک بسیاری به این کافه کرد ، خانواده کودکان مبتلا هم حمایت کردند اما حالا که کافه راه افتاده، مشکلات ، خودشان را نشان داده اند. کافه خیلی کوچک است جای کمی برای پذیرایی از مردم داریم. راستش ما فکر نمی کردیم مردم از کافه استقبال کنند. اگر کافه 2 متری بزرگتر بود، خیلی فضای بچه ها برای کار بازتر می شد.»

آیلین آگاهی می گوید : اول که داشتیم کافه را راه می انداختیم، وسایلی را خریدیم که قیمتشان پایین تر و کارایی شان کمتر بود اما حالا پس از حدود یک ماه ، کار کردن این بچه ها با وسایل ، فکر می کنیم که باید وسایل بهتر و جدیدی تری با امکانات بیشتر و راحت تر می خریدیم که بچه ها راحت تر کار پذیرایی را انجام دهند. می گوید: انتظار نداریم بهزیستی بازهم از ما حمایت کند چون حمایت زیادی از این تعداد کودک خاص کرد اما امیدواریم که کسانی همراهمان شوند و برای بهتر شدن این کافه و خرید وسایل کارآمدتر برای کافه دانتیسم به کمک مان بیایند.

از او درباره درآمد کافه می پرسم که خوشبختانه با اقبال عمومی هم مواجه شده، می گوید: درآمد کافه خوب است اما هرچه درمی آید، دستمزد بچه هاست و چیز زیادی باقی نمی ماند برای مخارج بالای کافه.

تعداد زیادی مشتری در بیرون کافه ایستاده اند تا میزی خالی شود و آنها بتوانند وارد شوند. کافه از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته و خیلی ها پس از کار روزنه شان به این کافه می آیند تا در کنار شنیدن موسیقی ، چای عصرانه شان را در دل شهر شلوغ در کنار آدمهای مهربانی بگذرانند که کمی از درگیری های روزمره این روزها به دورند.

آیلین آگاهی درباره برخورد خوب مردم با این کافه و کافه چی هایش می گوید: برخورد مردم خیلی خوب و انسانی ست و واقعا از حضور اجتماعی کودکان خاص حمایت می کنند.

به آیلین آگاهی می گویم: وقتی این بچه ها همیشه موسیقی زنده دارند و در حال نواختن و آواز خواندن هستند، چرا این کافه را کافه موسیقی نمی کنید؟ می گوید: حالا هنوز درگیر مشکلات کافه هستیم ولی برای بعدتر شاید بشود.

کافه دانتیسم2

منبع:‌ پرشیادایجست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها