کد خبر: 233487
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۸:۰۰
| |

جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

انسجام مردم در سوگواری حسینی محصول فرایندهای غیر‌رسمی است

جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مراسم سوگواری حسینی نشانگر اوج انسجام اجتماعی و محصول فرآیندهای غیر رسمی است که از دل جامعه مدنی و مردم عادی متولد شده است.

انسجام مردم در سوگواری حسینی محصول فرایندهای غیر‌رسمی است
کد خبر: 233487
|
۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ۱۳:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه فضای اتحاد و انسجام این ایام محصول طبیعی جامعه ایرانی و دستاورد مردم و دینداری مردمی است، بیان کرد: برپایی مراسم سوگواری و آیین محرم، امکانی برای تقویت همبستگی و انسجام اجتماعی است و نیازی به سیاست گزاری های ایجابی ندارد.


وی درباره کارکردهای اجتماعی ایام سوگواری اظهار داشت: آیین های عزاداری در ایام سوگواری محرم، علاوه بر کارکردهای مذهبی و عقیدتی فراوان،‌ دارای کارکردهای اجتماعی و فرهنگی متعدی نیز هستند.


رحمانی ادامه داد: نظام های طبقه بندی و الگوهای خودی-غیرخودی در این روزها ‌به کنار می روند و هر کس از هر مسلک و گروه با هر سن و جنسیتی می تواند در این فضای آیینی، مشارکت و حضور داشته باشد.


عضو موسسه انسان شناسی و فرهنگ اظهار داشت: الگوهای مختلف هویت اجتماعی،‌ گروه بندی ها و شبکه های اجتماعی از خلال این آیین ها بازسازی می شوند و در شرایط فعلی جامعه ایران، این آیین ها تنها در جایی تجلی می یابد که جامعه ایرانی در کلیت خود و در کلان ترین شکل،‌ زیر یک چتر قرار می گیرد.


رحمانی خاطرنشان کرد: آیین های بزرگ مذهبی،‌ زمینه ای برای بازسازی الگوها و مدل های اخلاقی در جامعه است و می توان از این فرصت ها برای درونی سازی ارزش های فرهنگی بهره برد؛ چرا که در زمان برگزاری این آیین ها، عقاید محوری جامعه بازسازی می شود.


پژوهشگر انسان شناسی اضافه کرد: از خلال آیین های کلیدی در اجتماع مذهبی، روحیات،‌ منش، خلقیات و جهان بینی مردم در هم ادغام و در افراد و اجتماع،‌ درونی می شود.


وی اظهار داشت: ایام سوگواری و مراسم عزاداری ماه محرم،‌ مجموعه ای از آیین های مذهبی هستند که جامعه شیعی حول آنها هویت، انسجام اجتماعی و سبک های دینداری گروه های مختلف را شکل می دهد و در نسل جدید،‌ درونی می کند.


رحمانی تصریح کرد: ایام سوگواری را نمی توان تنها مجموعه ای از آیین های صوری دانست که گاه در نقدها،‌ آنها را متهم به مناسک صرف می کنند بلکه بر عکس، ‌مناسکی هستند که دقیقا رفتارهای دینداری شیعی را باید از خلال آنها شناخت.


عضو موسسه انسان شناسی و فرهنگ افزود: این ایام بهترین کارکرد را در تقویت جامعه و انسجام آن دارد زیرا منطق ایام آیینی،‌ خاص بودن آن است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها