کد خبر: 246133
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۲:۲۹:۰۰
| |

معاون نظام پزشکی:

مصوبه افزایش 5 درصدی تعرفه‌های پزشکی برای امسال اجرا نشد

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود تصویب افزایش پنج درصدی تعرفه‌های پزشکی در سال 97 در شورای عالی بیمه، اما هنوز این افزایش در تعرفه‌های پزشکی در مراکز درمانی اجرایی نشده است.

مصوبه افزایش 5 درصدی تعرفه‌های پزشکی برای امسال اجرا نشد
کد خبر: 246133
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۸ ۱۲:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود تصویب افزایش پنج درصدی تعرفه های پزشکی در سال 97 در شورای عالی بیمه، اما هنوز این افزایش در تعرفه های پزشکی در مراکز درمانی اجرایی نشده است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی افزود: پیشنهاد افزایش تعرفه های پزشکی برای امسال متفاوت بود اما در نهایت بیش از پنج درصد افزایش تعرفه ها را شاهد بودیم که متاسفانه تاکنون این میزان افزایش هم در بیمارستان ها و مراکز درمانی اجرا نشده است.


علیرضا اولیایی منش، دبیر شورای عالی بیمه سلامت اردیبهشت امسال از تصویب تعرفه های پزشکی سال 97 خبر داده بود و اعلام کرد: در چهار بخش دولتی، عمومی غیردولتی، خصوصی و خیریه، تعرفه های پزشکی با رشد پنج درصدی همراه است.


جهانگیری ادامه داد: ما به عنوان سازمان نظام پزشکی درخواست داریم فعلا پنج درصد افزایش تعرفه ها در مراکز درمانی و بیمارستانی اجرا شود چون به خاطر شرایط اقتصادی، شرایط سخت شده است. بسیار نگران مردم هستیم چون پزشکان نمی خواهند خارج از قواعد و قوانین کار کنند و خارج از عرف تعرفه های پزشکی را افزایش دهند و حتی چون همه زحمت کشیدند این التزام به وجود آمده است، نمی خواهند این التزام هم از بین برود.


وی اضافه کرد: شورای عالی بیمه و سازمان برنامه بودجه از ابتدای سال تصویب کرده اند که رشد پنج درصدی را در تعرفه های پزشکی داشته باشیم اما اجرایی نشدن آن به طور یقین مشکلاتی را برای حوزه سلامت به وجود می آورد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست افزایش تعرفه های پزشکی از پنج درصد به رقم دیگری را هم دارید، گفت: اگر همین پنج درصد اجرا شود، رضایت مراکز درمانی و بیمارستانی را به دنبال خواهد داشت، اگر چه این افزایش بسیار ناچیز بود، البته برای سال 98 براساس قانون درخواست هایی داده شده است که ب راساس قوانین و قواعد باید تعرفه جدیدی اعمال شود و به همین منظور کارگروه های مختلف روی این موضوع در حال بررسی و فعالیت هستند.


معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: موضوع افزایش تعرفه های پزشکی با توجه به تغییراتی که در حوزه اقتصاد، تحریم ها، تورم و افزایش هزینه های درمانی به وجود آمد، مطرح شد، اما رشد ناچیز بود، با این وجود تلاش شد که هرچه سریعتر تعرفه ها افزایش را داشته باشند چون آمارهای افزایش قیمت ها در 6 ماهه اول سال فراتر از حد انتظاری بوده که وجود دارد، درخواست اجرای این افزایش تعرفه ها را داریم.


وی تاکید کرد: البته جامعه پزشکی با تمام مشکلاتی که در سنوات قبل داشتند، قوانین را رعایت کرده اند و حتی هشت ماه امسال به عنوان گروهی از اصناف هستند که با وجود ابلاغ نشدن افزایش تعرفه ها از اصول و قواعد پیروی کرده، به فکر مردم بوده اند و سعی کرده اند بار فشار بر دوش خودشان را به مردم تحمیل نکنند. همیشه عقیده داریم که جامعه پزشکی پیشرو این مباحث بوده اند و تمام تلاششان این است که از مبادی قانونی به این مشکلات فائق بیایند.


جهانگیری تصریح کرد: زمانی که این مشکلات در حوزه تامین هزینه ها در سال 97 را بررسی کردیم، متوجه شدیم که جامعه پزشکی هم همراه با مردم هیچ گونه انتظار افزایش حقوق و دستمزد را برای خودش نداشته است تنها درخواستی که جامعه پزشکی دارند این است که این افزایش قیمت در تجهیزات پزشکی، خدمات مصرفی و دیگر هزینه های مربوط به بیمارستان ها و مراکز درمانی مورد نظر باشد و جبران شود.


وی ادامه داد: به عنوان نمونه برای خرید تجهیزات پزشکی بر اساس ارز 3 هزار و 200 تومانی تا 3 هزار و 700 تومانی در سال گذشته خرید می شد اما امسال ارز دولتی که خیلی هم کمیاب است، رقم چهار هزار و 200 تومان است که این خود 31 درصد افزایش قیمت در تجهیزات پزشکی به ویژه مواد مصرفی مانند هلیوم دستگاه ام آری آی یا تجهیزات عادی را به دنبال دارد.


معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: این افزایش و کمبود ارز دولتی سختی هایی را به دنبال دارد چون در حوزه هتلینگ هزینه هایی برای نگهداری ساختمان، غذا و خدمات روزانه داریم که با نرخ روز محاسبه می شود، اجاره بهای مطب ها امسال افزایش زیادی داشته است اما هیچ تغییری در حوزه تعرفه های پزشکی نداشته ایم، به همین منظور درخواست داریم در این مدت باقیمانده از سال، تعرفه های مربوط به تجهیزات و هتلینگ بیمارستان ها و مراکز درمانی را افزایش دهند.


وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در این زمان باقیمانده به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود که در بخش خصوصی و حتی دولتی این افزایش تعرفه های پزشکی، بتواند تکاپوی نگهداشت خدمات در حد کیفیت خدمات برای مردم باشد و اگر این اتفاق نیفتد مشکلات خاصی را به دنبال خواهد داشت.


جهانگیری اضافه کرد: البته به صورت سرجمع رقم پنج درصدی افزایش تعرفه خیلی پایین است، اما چون مصوب شورای عالی بیمه است درخواست می شود دولتمردان این رقم را تایید کنند تا محقق شود چون اگر این افزایش تعرفه ها در بخش های هتلینگ، تجهیزات پزشکی و موادمصرفی اتفاق بیفتد، فقط برای نگهداشت کیفیت خدمات برای مردم است و گرنه دچار مشکل می شویم.


وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون برای تهیه آب معدنی برای بیمار هم هیچ هزینه ای نمی توان انجام داد، اگر چه پرداخت نشدن مطالبات بیمارستان ها نیز از دیگر مشکلات حوزه سلامت و درمان است، چون اکنون برخی از مطالبات این مراکز درمانی تا مرداد پرداخت شده است. حتی بر اساس آمارها بیمارستان های خصوصی در برخی از شهرستان ها هنوز نتوانسته اند تا این زمان هم مطالبات شان را دریافت کنند که معتقدیم باید به این قضیه بیشتر توجه شود.


جهانگیری ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم این است که کسی دیگر به صورت چک موادمصرفی یا تجهیزات نمی فروشد و همه چیز اکنون به صورت نقد است در حالی که بیمارستان ها و مراکز درمانی باید خدمات خودشان را به صورت نسیه و تعهدی به بیمه ها بفروشند، بنابراین خواهش داریم افزایش مختصر تعرفه را محقق کنند.


وی با بیان اینکه تاکید روی بحث هزینه ها است و برای حقوق بحثی نداریم، اظهار داشت: اگر چه همه صنوف خودشان هزینه ها را بالا برده اند و قیمت ها را تغییر داده اند. هواپیما با نرخ بالا بلیت می فروشند، لبنیات و دیگر اقلام خوراکی افزایش قیمت داشته است و همه هزینه ها متناسب با تغییرات هزینه ای انجام داده اند. اما جامعه پزشکی هیچ تغییری در تعرفه های خودشان نداشته اند.


وی ابراز امیدواری کرد با تدبیر ویژه دولت و دست اندرکاران و متولیان امر، بتوان معضلات بخش سلامت را برای نگهداشت کیفیت خدمات به مردم را حل کرد البته چون همکاری وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان برنامه بودجه و بیمه ها وجود دارد باید یک رویکرد جدی در این زمینه تدوین شود تا حوزه سلامت با چالش بیشتری مواجه نشود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها