کد خبر: 255734
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۶:۰۰
| |

گزارش اعتمادآنلاین از قهر و آشتی محسن هاشمی در شورای شهر؛

طرح ادغام معاونت‌های شهرداری در روز پرحاشیه شورا تصویب شد

پیشنهاد مجید فراهانی به همراه 9 عضو دیگر شورا مبنی بر حذف بند اول و دوم ماده واحد طرح ادغام و کاهش معاونت‌های شهرداری با وجود ایجاد تنش و درگیری لفظی بین اعضای شورا به تصویب رسید.

طرح ادغام معاونت‌های شهرداری در روز پرحاشیه شورا تصویب شد
کد خبر: 255734
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ۱۱:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ طرح ادغام معاونت‌های شهرداری و همچنین حدف پشت قائم‌مقامی که در این چند ماه یکی از اصلی‌ترین موضوعات بررسی در شورای شهر بود و آخرین بار هم در جلسه سیزدهم آبان ماه سال جاری رای نیاورده‌بود با وجود چالش‌های فراوان در صحن شورا به تصویب شد.

در صدودهمین جلسه علنی شورای شهر تهران جزئیات طرح ادغام و کاهش معاونت‌های شهرداری و حذف پست‌های قائم مقام و مشاور مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد مجید فراهانی به همراه 9 عضو دیگر شورا مبنی بر حذف بند اول و دوم ماده واحد این طرح که کلیات آن در جلسه قبل مورد تصویب قرار گرفته بود به تصویب رسید.

پیشنهاد مجید فراهانی مبنی بر این بود که بند یک و دو ماده واحده که کلیه پست‌ها در آن اعلام شده و زمانی سه ماهه برای اقدامات مرتبط با طرح در نظر گرفته شده حذف شود و برای تجدیدنظر در نظام تقسیم کار طراحی ساختار سازمانی جدید ارائه شود که این پیشنهاد با 11 موافق و 10 مخالف به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حسن رسولی اعلام کرد: این پیشنهاد در واقع کلیات طرح را که در جلسه قبل تصویب کرده‌ایم، مخدوش می‌کند.

محسن هاشمی در موافقت با نظر رسولی گفت: بسیاری از پیشنهادات اعضا با تصویب این پیشنهاد کان لم یکن می‌شود، اما پیشنهاد خانم بهاره آروین را مبنی بر کاهش سازمان‌ها و شرکت‌های متعدد شهرداری را در یک بند الحاقی بررسی می‌کنیم.

این پیشنهاد موافق و مخالفی نداشت، بنابراین رای‌گیری انجام اشد و با 11 رای موافق و 6 مخالف به تصویب رسید.

محمد سالاری عضو دیگر شورا در اعتراض به تصویب این بند الحاقی گفت: ما اصلا متوجه پیشنهاد خانم آروین نشدیم و شما به سرعت رای‌گیری را انجام دادید. این طرح خیلی مهم است. مگر می‌توان به سرعت از آن گذشت.

محسن هاشمی اعلام کرد که چند بار خواستار آن شده که موافقان و مخالفان پیشنهاد سخن گویند اما کسی داوطلب نشده و بنابراین رای‌گیری برگزار شده است، اما سخن هاشمی با مخالفت سالاری و برخی دیگر از اعضا مواجه شد که این موضوع به مشاجره لفظی انجامید و محسن هاشمی گفت: پس بفرمائید شما جلسه را اداره کنید، چون من چند بار اعلام کردم مخالفان و موافقان نظر خود را بگویند و خانم آروین نیز دقایقی راجع به پیشنهاد خود سخن گفتند.

سالاری یکبار دیگر خطاب به هاشمی گفت: شما هر جسله شورا را یک جور اداره می‌کنید واین درست نیست. که هاشمی در پاسخ گفت: آقای سالاری لطفا شانتاژبازی نکنید.

در طی تصویب پیشنهاد مذکور و درگیری لفظی سالاری و هاشمی موجب شد ریاست شورای شهر تهران با حالت قهر از صحن علنی خارج شود و اعضا از جمله میرلوحی و میلانی برای دلجویی از محسن هاشمی به همراه وی از صحن شورا خارج شدند.

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در موافقت با پیشنهاد مذکور اظهار کرد: قانون به ما اجازه می‌دهد که اگر شهرداری در خصوص تعداد معاونان لایحه‌ای دارد آن را تایید یا رد کنیم و ما نباید در این رابطه عددی تعیین کنیم. ما باید این موضوع را به لایحه شهرداری موکول کنیم.

در ادامه مرتضی الویری عضو دیگر شورا بیان کرد: اگر قرار است جراحی در ساختار شهرداری انجام دهیم باید به نرم‌های جهانی توجه کنیم. حتی عدد 6 برای کاهش معاونت‌ها، قابل کاهش تا 5 طرح هم هست با پیشنهاد آقای فراهانی بعد از گذشت زمان ممکن است ببینم همان روال گذشته ادامه یافته است.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر نیز به عنوان موافق پیشنهاد گفت:‌ ما از اول انقلاب درگیر ادغام‌ها و جداسازی‌ها در وزارتخانه‌ها و سایر نهادها بوده‌ایم اینکه باید ساختار پالایش شود مورد تایید همه ما است و کار منطقی این است که مدت زمانی را پیش بینی کنیم تا شهرداری با مطالعه لایحه‌ای ارائه دهد؛ چرا که به هرحال ما هرچه آنها بیاورند تصویب نخواهیم کرد.

حسن رسولی تصریح کرد: ما ماه‌ها روی این طرح کار کرده ایم و این پیشنهاد در واقع کلیاتی که تصویب کرده‌ایم را مخدوش می‌کند.

محسن هاشمی در پاسخ به رسولی گفت: کلیات این طرح به صورت مرزی رای آورد و طراحان این پیشنهاد می‌خواهند نظرات خود را با این روش به کرسی بنشانند. من راهی جز این نمی بینم که در خصوص این پیشنهاد رای گیری کنیم اما اگر شما راه حلی به نظرتان می‌رسد لطفا بفرمایید.

الهام فخاری در واکنش به مخالفت رسولی گفت: از نظر آیین‌نامه‌ای تنها دو مخالف می‌توانند در رابطه با پیشنهاد سخن بگویند و با احتساب آقای محمود میرلوحی، آقای رسولی مخالف سوم محسوب می‌شود که سخن گفته است.

محسن هاشمی پاسخ داد: آقای رسولی نظر خود را اعلام کردند و من از آنجایی که با ایشان هم عقیده هستم و این پیشنهاد را قبول ندارم اجازه دادم ایشان سخن بگویند.

ادامه این جلسه به ریاست امینی نایب رئیس شواری شهر تهران پیگیری می شود و همچنین بعد از خروج محسن هاشمی از صحن شواری درگیری لفظی دیگری میان رسولی و سالاری اتفاق افتاد که رسولی خطاب به سالاری گفت: شما با قلدری طرحی که یک سال بر روی آن مطالعه شده است را از بین بردید..

اما رییس شورای شهر تهران پس از دقایقی به صحن بازگشت و ضمن روبوسی با امینی اداره جلسه را مجددا در اختیار گرفت.

محسن هاشمی گفت: من جلسه را ترک کردم تا از بند مورد مشاجره بگذریم، اکنون می توانیم به ادامه دستورات جلسه بپردازیم. دیشب خوب نخوابیدم و به همین دلیل نتوانستم جلسه را به درستی کنترل کنم.

همچنین رئیس شورای شهر تهران گفت: با آرایی که امروز اعضا در خصوص بند یک و دو ماده واحده دادند، پیشنهاد سایر اعضا کم لم یکن است مثلاً آقای مرتضی الویری پیشنهاد داده کلمه مشاور در بند دو حذف شود که با حذف کل بند 2 این پیشنهاد قابل طرح نیست. همچنین خانم زهرا نژاد بهرام نیز پیشنهادی برای حذف بند 2 به صورت کامل ارائه داده که آن هم قابل طرح نیست.

زهرا صدراعظم نوری نیز در ادامه این جلسه طی تذکری گفت: بنابر متن ماده واحده این طرح، شهرداری می‌بایست حداکثر ظرف مدت سه ماه نسبت به اقدامات «به شرح زیر ذیل» اقدام کند اما اکنون با رای اعضا شرح ذیل حذف شد. پس ما در جلسه قبل به چه کلیاتی رای دادیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها