کد خبر: 283388
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۰۹:۳۵:۰۰
| |

گزارشی از آخرین وضعیت سیلاب و تبعاتش در ایران؛ در حال به روز رسانی

دپو داروهای کمیاب برای مناطق سیل‌زده/ بازدید مسئولان سازمان ملل از ایران/ هیچ دستور تخلیه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت اعلام کرد که داروهای بیماران خاص مناطق سیل‌زده تا پایان خرداد ماه تامین و دپو شده است.

دپو داروهای کمیاب برای مناطق سیل‌زده/ بازدید مسئولان سازمان ملل از ایران/ هیچ دستور تخلیه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است
کد خبر: 283388
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۰۹:۳۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی شادنوش رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت درباره وضعیت بیماران و به ویژه بیماران خاص در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: از لحظات ابتدایی بروز سیل، به دنبال اقدامات انجام شده و با پیگیری همکاران‌مان در وزارت بهداشت، وضعیت بیماران ساماندهی شد.

او افزود: بالاخره بیماران ما باید داروهایشان را دریافت کنند. وقتی مال و اموال‌شان را در خانه‌هایشان گذاشتند و بیرون آمدند به تبع داروهایشان را هم نتوانستند با خود ببرند. در عین حال در برخی مناطق داروها تحت تاثیر سیل از بین رفته‌اند. بر همین اساس ما داروهای بیماران را تامین کردیم و تا پایان خرداد ماه همه داروهای خاص و کمیاب، دپو و تامین شده‌اند.

بازدید مسئولان سازمان ملل از مناطق سیل‌زده ایران

صفحه رسمی دفتر سازمان ملل در تهران اعلام کرد: امروز(چهارشنبه) در قالب سه تیم، در هماهنگی با مسئولان دولتی و استانی، از مناطق سیل زده بازدید میدانی خواهد کرد تا نیازهای حیاتی و نیز بهترین شیوه کمک‌های این سازمان برای حمایت از افرادی که تحت تأثیر سیل در ایران قرار گرفته‌اند را دریابد.

در هفته جاری اوگوچی دنیلز هماهنگ کننده مقیم ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران گفته بود که "تاکنون سازمان ملل متحد یک میلیون و 420 هزار دلار علاوه بر منابع موجود برای مساعدت فوری و مستمر به منظور تهیه اقلام پزشکی و بهداشتی، آب، تأسیسات بهداشتی، سلامت و سرپناه کمک کرده است. "

کمک نقدی 250 میلیون تومانی خراسان شمالی‌ها به سیل زدگان

رحمتی معاون امور داوطلبان هلال احمر خراسان شمالی گفت: هلال احمر خراسان شمالی مبلغ 250 میلیون تومان کمک نقدی برای سیل زدگان خارج استانی انجام داده است.

معاون امور داوطلبان هلال احمر خراسان شمالی با اشاره به جاری شدن سیلاب طی چندین مرتبه در این استان از روزهای پایانی سال، افزود: علاوه بر کمک های غیر نقدی مذکور، هلال احمر خراسان شمالی مبلغ 400 میلیون تومان نیز کمک غیر نقدی به سیل زدگان داخل استانی داشته است.

به گفته وی کمک‌های ارسالی شده شامل چادر، موکت، بسته های غذایی و ... بوده است.

اعزام 20 دستگاه ماشین آلات راهداری به مناطق سیل زده

حمیدرضا علم مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: برای کمک به سیل زدگان 20 دستگاه ماشین آلات راهداری این استان به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان اعزام شد.

همچنین علی پارسایی‌فر رئیس اتحادیه نانوایان شهرستان بوشهر نیز بیان کرد: از آنجا که به دلیل وقوع سیل امکان ارسال آرد گندم به مناطق سیل زده وجود ندارد اتحادیه ی نانوایان آماده هرگونه حمایت از هموطنان سیل زده است.

هیچ دستور تخلیه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است

جمال عالمی نیسی فرماندار اهواز، با تکذیب شایعه تخلیه برخی از نقاط شهر اهواز بر اثرسیلاب گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ نقطه‌ای در شهر اهواز صادر نشده است و وضعیت عادی است.

وی گفت: شهروندان به شایعات توجه نکنند و اخبار صحیح را از منابع رسمی مانند روابط عمومی فرمانداری، صدا و سیما، خبرگزاری‌های رسمی و پایگاه‌های خبری معتبر دریافت کنند.

زندگی سیل زدگان در واگن‌های قطار

عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه آهن جنوب با اشاره به خدمات رسانی راه آهن جنوب به سیل زدگان بخش بامدژ و خاور اهواز می‌گوید: با وجود آبگرفتگی و گرفتاری خطوط ریلی در آب و سیلاب، اما وظیفه انسانی خود را فراموش نکرده‌ایم.

عبدالکریم درویش زاده ادامه می‌دهد: از زمان شروع سیلاب تاکنون به 420 خانوار سیل زده بخش‌های بامدژ و خاور واقع در شمال اهواز خدمات رسانی و 30 واگن‌های برای اسکان آن‌ها اختصاص داده شده است.

وی تصریح می‌کند: در ایستگاه بامدژ با 20 واگن به 220 خانوار در بامدژ و با استقرار ده واگن در ایستگاه خاور تقریباً به 200 خانوار خدمات رسانی کردیم.

درویش زاده اضافه می‌کند: کار آب رسانی، برق رسانی، ایجاد سرویس بهداشتی و حمام در بامدژ، کمک به ایاب و ذهاب و غذای گرم نیز توسط نیرو‌های راه آهن جنوب از جمله اقدامات انجام شده برای اهالی ایستگاه‌های بامدژ و خاور است.

وی درباره خسارت سیلاب به زیرساخت‌های خطوط ریلی جنوب می‌گوید: بر اثر آبگرفتگی و هجوم شدید آب، 320 میلیارد ریال به خطوط ریلی خسارت وارد شده است.

مدیرکل راه آهن جنوب یادآور می‌شود: همه تیم‌های عملیاتی و فنی راه آهن جنوب در محور بامدژ به خاور از زمان بروز سیلاب مستقر شده‌اند و شبانه روز در حال تلاش برای برطرف کردن مشکل هستند.

وی ادامه می‌دهد: در منطقه بامدژ ما برای خدمات رسانی به مردم با توجه به اینکه روستا را به طور کامل آب گرفته است ساختمان‌های جانبی ایستگاه بامدژ و مسجد را در اختیار مردم گذاشتیم.

به گفته درویش زاده، موتور برق سیار نیز برای تأمین برق آن‌ها فراهم و در حال حاضر به مردم خدمات رسانی می‌کنیم.

نزدیک به یک ماه است که خوزستان با سیلاب درگیر و مردم سیل زده با حداقل امکانات در تپه، اردوگاه و یا واگن‌های قطار زندگی می‌کنند.

معدوم‌سازی 35 تن ماده غذایی مشکوک در مناطق سیل‌زده/ توزیع کلر بین مردم

فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر سلامت غذای مصرفی مردم در مناطق سیل زده گفت: تا کنون 35 تن ماده غذایی مشکوک به فساد یا آلوده نیز معدوم شده است.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نظارت بر سلامت آب شرب و کنترل آن، دفع فاضلاب و پسماندها، سلامت غذا، بهداشت سرویس‌های بهداشتی و حمامها، آلودگی ناشی از باقی ماندن لاشه حیوانات، از بین بردن جوندگان و حشرات و ارتقای سطح بهداشت در محل اسکان موقت مردم سیلزده را از جمله اقدامات بهداشت محیط در مناطق سیلزده برشمرد و گفت: در حوزه پایش سلامت آب، میزان کلر آزاد باقی مانده در سیستم شبکه در مناطق سیل زده مورد سنجش قرار گرفت و به شرکت‌های آب و فاضلاب و وزارت نیرو اعلام کردیم که کلر آب آشامیدنی را به میزان یک میلی گرم در لیتر افزایش دهند.

فرهادی با بیان اینکه بعد از سنجش میزان کلر آب شرب، کنترل میکروبی آب در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در اهواز 95 مورد، دزفول 137 مورد، لرستان 463 مورد، یاسوج 614 مورد، ایلام 116 مورد و در گلستان 171 مورد، نمونه برداری میکروبی از آب آشامیدنی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت تحت کنترل بوده و مشکلی وجود ندارد، افزود: در برخی قسمت‌ها که آب قطع است، تانکرهای آبرسانی تعبیه شده و همکاران بهداشت محیط بر سلامت آب تانکرها نیز نظارت مستمر دارند. در مناطقی که آب شرب کلرینه شده و تانکر آب نیز وجود ندارد و به منابع نامطمئن آب دسترسی دارند، در بین ساکنین کلر یک درصد مادر توزیع میشود، یعنی کلر در شیشه‌های مخصوصی آماده شده و به مردم آموزش داده شده که قبل از مصرف، آب آشامیدنی خود را کلرینه کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص نظارت بر سلامت غذای مصرفی مردم در این مناطق خاطرنشان کرد: از 11 هزار و 364 مورد مرکز تهیه و توزیع غذا، بازرسی انجام شده و 100 مورد نمونه آزمایشگاهی گرفته شده است، همچنین، 35 تن ماده غذایی مشکوک به فساد یا آلوده نیز معدوم شده است.

وی با بیان اینکه از کمپ‌ها و محل اسکان مردم به صورت روزانه بازرسی می‌شود، عنوان کرد: در تمام نقاط مناطق سیلزده، مواد غذایی که توزیع میشود، قبلا کنترل شده و علاوه بر نمونهبرداری‌ها، مورد سنجش قرار می‌گیرد. تاکنون 81 هزار و 634 مورد سنجش پرتابل مواد غذایی انجام شده است.

فرهادی گفت: مشکل ازدیاد حشرات و جوندگان هنوز جدی نیست، اما برای پیشگیری از این معضل، مواد گندزدا، سموم و حشرهکش‌ها نیز تامین شده تا در مواقع لزوم استفاده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها