کد خبر: 333459
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

آیا وصیت شفاهی متوفی معتبر است؟

پدرم 10 سال قبل از مرگ، خانه‌ای را برای زن دوم و دختر سه‌‌ساله‌اش در نظر گرفت و در طی این مدت به کرات نزد تمامی اقوام و دوستان اعلام می‌کرد که این ملک پس از فوت متعلق به زن و دخترش است. حال این موضوع با شهادت قابل اثبات است؟

آیا وصیت شفاهی متوفی معتبر است؟
کد خبر: 333459
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- سوال مخاطب اعتمادآنلاین: پدرم 10 سال قبل از مرگ، خانه‌ای را برای زن دوم و دختر سه‌‌ساله اش در نظر گرفت و در طی این مدت به کرات نزد تمامی اقوام و دوستان اعلام می‌کرد که این ملک پس از فوت متعلق به زن و دخترش است. حال این موضوع با شهادت قابل اثبات است؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین: به موجب قانون مدنی وصیت به 2 قسم کتبی یا شفاهی است. البته وصیت شفاهی در صورتی قابل استناد است که یا تمامی وراث آن را قبول داشته باشند یا ذی‌نفع آن را با شهادت شهود در محکمه اثبات کند. همچنین چنانچه وصیت پدر شما اثبات شود، تا ثلث (یک سوم) ترکه قابلیت اجرایی دارد و زاید بر ثلث منوط به تنفیذ سایر وراث است.

بنابراین اگر میزان قیمت ملک مذکور تا یک‌سوم کل اموال است، طبق وصیت پدرتان عمل می‌شود و مازاد بر یک‌سوم منوط به تنفیذ سایر وراث است.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها