کد خبر: 353288
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۴:۳۷
| |

سیدحسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران:

سیلاب می‌تواند ما را غافگیر کند

سیدحسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران، در صحن شورای شهر تهران گفت: تهران در شرایطی قرار دارد که سیلاب می‌تواند ما را غافگیر کند.

سیلاب می‌تواند ما را غافگیر کند
کد خبر: 353288
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۸ ۱۲:۵۴:۳۷

اعتمادآنلاین| سیدحسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران، با حضور در صد و هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به پروانه های ساختمانی که در حریم رودخانه ها صادر شده است، گفت: ما اسناد این زمین ها را گرفتیم و صدور پایان کار، همشهریان را دچار گرفتاری های خاص می کند.

وی با بیان اینکه در شهرک ژاندارمری، شهرداری چنین مجوزهایی صادر کرده است، گفت: از مدیریت شهری درخواست داریم در این رابطه همکاری و همیاری خاصی با ما داشته باشد و مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه ها را ندهد. زیرا این مجوزها در زمان سیلاب های ناگهانی، تبعات خود را دارد.


رضوی به چاه هایی که در اختیار شهرداری قرار دارد اشاره کرد و افزود: باید آمار این چاه ها به ما داده شود زیرا باید با آمار واقعی تصمیم گیری کنیم. در شرایط فعلی که منابع آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده و پروژه جمع آوری فاضلاب، سفره های آب زیرزمینی در خطر قرار گرفته اند و باید با پساب های تصفیه شده و غیر تصفیه شده جایگزینی انجام شود که متأسفانه ما در شهرداری تمایلی به جابجایی ندیده ایم اما افزایش برداشت از آب های زیرزمینی در نهایت برای پایتخت دچار مشکل می کند.


مدیرعامل آب منطقه ای شهر تهران با بیان اینکه افت آب های زیرزمینی در مناطق 17، 18، 19، 20 و 21 باعث فرونشست های از 42 میلی متر تا 106 میلیمتر در سال شده است، عنوان کرد: پیشنهاد ما مجاز اعلام کردن چاه های در اختیار شهرداری و کاهش برداشت از آنهاست و همچنین جایگزین کردن پساب تصفیه شده و نشده است.


وی با بیان اینکه در این رابطه یک دهه دیر عمل کرده ایم و غفلت شده است،گفت: اما باز هم می توان با تشکیل کارگروهی این جایگزینی را انجام داد.کمیته ای با حضور شهرداری، شورای شهر تهران، وزارت نیرو تشکیل شود که تفاهم نامه ای در این رابطه تنظیم شود. در هر منطقه پایلوت مشخص و مدت زمان 5 سال نیز برای این جابجایی تا رسیدن به شرایط متعادل پیش بینی شود. کتمان آمار و لیست چاه ها به شهر لطمه می زند و باید در حوزه آبیاری فضای سبز تهران تحولی رخ دهد.

رضوی ادامه داد: 3 موضوع در تهران قابل بررسی است که اولین آنها موضوع رودخانه‌هایی است که در تهران و اطراف آن وجود دارد. موضوع دوم بحث آب‌های زیرزمینی در تهران و موضوع استفاده از پسآب برای آبیاری فضای سبز است و در نهایت موضوع سوم بحث فرونشست‌ها است.

رضوی تصریح کرد: 270 کیلومتر در تهران رودخانه داریم که انرژی فوق العاده‌ای برای ایجاد سیلاب در این رودخانه وجود دارد که در طول تاریخ هم کشته‌ها و خسارت‌هایی به جا گذاشته است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه باید کار مشترکی میان شهرداری و آب منطقه‌ای انجام گیرد تا خطر پذیری شهر تهران در مواجهه با این رودخانه‌ها کاهش پیدا کند، افزود: ما باید در حوزه رودخانه‌ها یک دبی بازگشت 200 ساله را در نظر بگیریم تا در یک دوره بلند مدت خطرات کاهش یابد.


رضوی تصریح کرد: یکی از اختلافات ما با شهرداری تهران این است که مشاوری از سوی شهرداری انتخاب شده که آمار ارائه شده از سوی این مشاور با آمار ارائه شده ما متفاوت است.


مدیرعامل آب منطقه‌ای، گفت: آنچه از سوی مشاوران ما بررسی شده است نشان می‌دهد که 37 مورد از 67 مورد نقاط حادثه خیز ما در رودخانه کن و مقصود بیک و دربند واقع شده است. ما در تهران در شرایطی هستیم که سیلاب می‌تواند ما را غافلگیر کرده و از ما خسارت‌های عمده ای بگیرد.

رضوی با تاکید بر اینکه اولویت ما رفع نقاط حادثه خیز در سه رودخانه دربند، مقصود بیک و کن است تا نیمی از نقاط حادثه خیز مرتفع شود، تصریح کرد: این نقاط می‌تواند هر سال به عنوان یک نقطه غافلگیرکننده خود را نشان بدهد و ما را دچار مشکل کند.


وی با اشاره به وضعیت رودخانه فرحزاد گفت: امروز شاهد این هستیم که در منطقه فرحزاد در بستر و حریم رودخانه فرحزاد ساخت و سازهای با مجوزی صورت می‌گیرد که تخلف است.ما از شهرداری توقع داریم که مجوز ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه‌ها را صادر نکند تا نه سازندگان گرفتار شوند و نه ما به عنوان بهره‌برداران از رودخانه متحمل خسارات نشویم.


مدیرعامل سازمان آب منطقه‌ای شهر تهران، افزود: اگر ما در جایی مثل کرج مجبور به رهاسازی دبی آب 150 متر مکعب شویم در پایین‌دست یعنی در جایی مثل بهاران و اطراف آن دو میلیون نفر دچار سیل زدگی می‌شوند.


وی با اشاره به اینکه برای فهم بهتر این موضوع باید یادمان باشد که وقتی در خوزستان در ابتدای امسال دبی آب 3 هزار متر مکعب رها شد تنها یک میلیون نفر متأثر شدند، تصریح کرد: این یعنی این که ما در جایی مثل تهران با یک بیستم دبی آب رها شده در خوزستان دو میلیون نفر را متاثر خواهیم کرد و از این رو باید توجه بیشتری به مشکلات آب منطقه‌ای داشته باشیم.

منبع: شهرنوشت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها