کد خبر: 390917
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۰:۳۵:۰۲
| |

سهیلا چگینی، دکترای ارتباطات اجتماعی:

انتشار اقدام خیران موجب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود

یک دکترای ارتباطات اجتماعی تأکید کرد: بهتر است رسانه‌ها افراد خیر و اقدام آنان را برجسته کنند البته نباید از اخبار مجازات محتکران غافل شد ولی انتشار اخبار خوب و اقدام خیران موجب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود.

انتشار اقدام خیران موجب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود
کد خبر: 390917
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۰:۳۵:۰۲

اعتمادآنلاین| سهیلا چگینی، دکترای ارتباطات اجتماعی گفت: بهتر است مردم به آمار 97 درصد سلامت جامعه توجه کنند چون طرح آمار منفی موجب ترس، افزایش نگرانی، تنش در فرد و درنتیجه تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و همین امر زمینه‌ساز ابتلا به بیماری خواهد بود.

وی ادامه داد: هر اتفاقی که در زندگی افراد رخ می‌دهد نظم زندگی را دچار اختلال می‌کند برای مثال صابون زدن مداوم دست‌ها موجب بی‌نظمی در روحیه و ایجاد اختلال در فرد و درنهایت خشم او می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر افراد یک برنامه‌ریزی قبلی در ذهن داشته باشند می‌توانند این بی‌نظمی را مدیریت و کنترل کنند؛ اگر تجزیه‌وتحلیل کنیم مشخص می‌شود خودمراقبتی موجب تغییر زندگی و عادت‌های روزمره ما شده است؛ برای مثال افراد با خود فکر می‌کنند اسفندماه برای خرید به بیرون از منزل می‌رفتند، اما اگر منطقی نگاه کنیم می‌بینیم که علت عدم حضور در اجتماع جلوگیری از شیوع بیماری است چون ویروس در مکان‌های عمومی شیوع بیشتری خواهد داشت.

وی اشاره کرد: افراد خود را مستأصل ندانند و از این موقعیت حضور در منزل استفاده کرده و برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند، بهتر است فراغت خود را توسط مرتب کردن خانه و مطالعه کتاب‌های مفید مدیریت کنند.

خودداری از تذکرات سخت و عصبی‌کننده نسبت به اعضای خانواده

چگینی با تأکید بر اینکه افراد از تذکرات دائم و عصبی‌کننده نسبت به کودکان و اعضای خانواده خودداری کنند، خاطرنشان کرد: بهتر است والدین با بچه‌ها بازی کرده و داستان‌های آموزنده، مثبت و امیدبخش برای کودکان بیان کنند. همچنین بهتر است به سالمندان دلداری دهیم و با آنان با احترام برخورد کرده تا بدین‌وسیله احساس ارزشمندی را در آنان تقویت کنیم.

وی تأکید کرد: به توصیه مدافعان حریم سلامت در رسانه ملی و خبرگزاری‌های داخلی توجه کنیم چراکه رسانه‌ها و شبکه‌های خارجی همیشه مترصد زمین‌گیر کردن، شکست ملت ایران و ناکارآمد جلوه دادن ارزش‌های اسلامی در هر موقعیتی هستند. رسانه‌های خارجی در انتخابات اخیر نیز تعداد شرکت‌کنندگان را ناچیز نشان می‌دادند تا عدم مردم‌سالاری را در کشوری با الگوی اسلامی القا کرده و با این ترفند مانع الگو شدن کشور اسلامی ایران برای جهانیان شوند.

کسی که به دیگران رحم نکند خداوند به او رحم نمی‌کند

این دکترای ارتباطات اجتماعی بیان کرد: جو روانی رسانه‌های خارجی همراه با فشار بوده که سبب ایجاد اضطراب می‌شود و همین امر خشم افراد را افزایش می‌دهد و فرد خشمگین به دیگران رحم نمی‌کند، در آیات و روایات اشاره‌ شده است کسی که به دیگران رحم نکند خداوند به او رحم نمی‌کند.

افراد ذهن خود را مدیریت و روحشان را از هیجانات دور کنند

وی تصریح کرد: افراد باید ذهن خود را مدیریت و روحشان را از هیجانات دور کنند چراکه افراد با ذهن کنترل‌شده آماده ارائه خدمات ایثارگرانه و همبستگی و مشارکت می‌شوند؛ برای مثال در قم بانوانی اقدام به دوخت لباس‌های ایزوله می‌کنند که دیدن این تصاویر، فعالیت و پشتیبانی بانوان در هشت سال دفاع مقدس را یادآوری می‌کند، همچنین عده‌ای نیز با پخش ماسک و دستکش رایگان در این زمینه مشارکت کنند.

چگینی با اشاره به اینکه وظیفه اصلی رسانه‌ها تأکید بر روش‌های پیشگیری است نه اضطراب، تشریح کرد: برخی از افراد باهدف تضعیف روحیه مردم در داخل کشور و در شبکه‌های اجتماعی که سرور آن‌ها در خارج از کشور قرار دارد شایعات را با اهدافی همچون افزایش دنبال کننده و یا کسب منافع اقتصادی برای جمع وسیعی نشر می‌دهند. افراد زودباور و ناآگاه تحت تأثیر شایعات فضای مجازی قرار می‌گیرند و همین امر موجب تضعیف روحیه و درنتیجه تضعیف سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها