کد خبر: 531348
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۵:۵۶:۲۴
| |

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

واکسیناسیون کرونا در روستاهای قزوین، خانه به خانه انجام می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر تشویق مردم به دریافت دز سوم واکسن اهمیت بالایی دارد و باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود، در روستاها واکسیناسیون خانه به خانه شروع شده است و با مراجعه به منزل افراد واکسن تزریق می‌شود، اگر شرایط ایجاد شود در شهر نیز این اتفاق را اجرایی می‌کنیم.

واکسیناسیون کرونا در روستاهای قزوین، خانه به خانه انجام می‌شود
کد خبر: 531348
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۵:۵۶:۲۴

عبدالله دیدبان در ستاد مقابله با کرونای استان قزوین که امروز ۱۹ دی در سالن جلسات دفتر استاندار برگزار شد، تصریح کرد: تعداد بیماران بستری نسبت به هفته گذشته با افزایش نسبی روبه‌رو بوده اما تعداد ابتلا رو به کاهش است، در حال حاضر ۱۴۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که این میزان هفته گذشته ۱۱۹ نفر بود. در ۲۴ ساعت گذشته فوتی نداشتیم و موارد ابتلای قطعی ۲۴ نفر بود، همچنین تعداد بیماران بدحال بستری در آی سی یو پنج بیمار است.

به گزارش ایسنا، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: ۹۳/۹ درصد از جمعیت استان قزوین نوبت اول واکسن و ۷۵/۸۵ درصد از جمعیت در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دز اول و دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند، همچنین ۸۳ درصد افراد بالای ۱۸ سال دز دوم و ۱۴ درصد دز سوم را دریافت کردند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تشویق مردم به دریافت دز سوم واکسن اهمیت بالایی دارد و باید در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود، در روستاها واکسیناسیون خانه به خانه شروع شده است و با مراجعه به منزل افراد واکسن تزریق می‌شود، اگر شرایط ایجاد شود در شهر نیز این اتفاق را اجرایی می‌کنیم.

بیش از ۲ میلیون دز واکسن کرونا در قزوین تزریق شده است

جلال رحمانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این جلسه، بیان کرد: اگر بخواهیم وضعیت ویروس کرونا را نسبت به سال گذشته مقایسه کنیم، سال گذشته بعد از پیک سوم آذر ماه، ۱۷ هفته خوب با بستری زیر ۱۰۰ نفر داشتیم اما عادی‌انگاری و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شد از فروردین سال جاری پیک چهارم و پس از آن به سرعت پیک پنجم آغاز شود.

وی افزود: امروز در شرایط خوبی قرار داریم اما اگر عادی‌انگاری صورت بگیرد شاهد افزایش ابتلا خواهیم بود، میزان درگیری ویروس اُمیکرون بسیار بالا است و در صورت کنترل خطر شیوع پیک ششم کرونا و غافلگیری وجود دارد، در حال حاضر استان‌های البرز، تهران و زنجان سه استان همجوار قزوین هستند که درگیر سویه امیکرون هستند با توجه به اینکه استان قزوین محل تردد شهروندان این استان‌ها است نگرانی وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به این که واکسیناسیون به خوبی صورت گرفته شده است نگرانی ما کمتر است، اما واکسیناسیون باید به صورت مداوم صورت بگیرد و شهروندان دز سوم را نیز دریافت کنند، بیشترین نگرانی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، واکسیناسیون ناقص شهروندان است چراکه تعداد مراجعه‌کنندگان کمتر از حد انتظار است.

وی اظهار کرد: پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت آماده تزریق واکسن هستند، ما در روز توان تزریق ۴۰ هزار دز واکسن را داریم، برای اینکه غافلگیر نشویم باید حداقل ۵۰ درصد جمعیت دز سوم را دریافت کرده باشند اما اینچنین نیست.

رحمانی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۶ نفر از شهروندان به دلیل به ابتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند، از بین ۱۴۴ بیمار بستری در بیمارستان‌ها، ۷۰ بیمار بستری واکسن نزدند،  ۱۵ درصد از جمعیت استان علیه ویروس کرونا واکسینه نشدند که در معرض خطر بیشتری هستند.

وی بیان کرد: در هفته دوم دی ماه ۱۴۰۰ کمترین میزان فوتی را نسبت به ماه‌های دیگر در سطح استان داشتیم و رکورد کمترین فوتی را داریم، بالاترین فوتی‌ها نیز مربوط به رده سنی بالای ۷۰ سال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: بیش از ۲ میلیون و ۱۲هزار دز واکسن تاکنون تزریق شده است، در تزریق دز یادآور از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم چرا که مردم مراجعه نمی‌کنند، سیاست‌های کشور بر این پایه است که از واکسیناسیون ایرانی استفاده شود بنابراین کمبودی در واکسن‌های ایرانی نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر انواع واکسن در قزوین موجود است به جز واکسن آسترازنکا که تنها در نوبت دوم موجود است، واکسن ایرانی پاستوکوک جایگزین خوبی است و توصیه می‌کنیم برای دز یادآور شهروندان این واکسن را دریافت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها