کد خبر: 588271
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۶:۲۷
| |

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران:

ثبت نشدن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت را شهردار تهران شخصا بررسی کند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در خصوص ثبت نشدن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت، از شهردار تهران می خواهیم که شخصا مساله را بررسی کنند و تذکرات لازم را به مدیران زیرمجموعه خود بدهند تا شاهد تکمیل اطلاعات این سامانه و شفافیت بیشتر شهرداری با شهروندان باشیم.

ثبت نشدن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت را شهردار تهران شخصا بررسی کند
کد خبر: 588271
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ ۰۸:۵۶:۲۷

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا با وجود مصوبه قانونی شورای شهر تهران درباره الزام شهرداری به بارگذاری و به‌روزرسانی اطلاعات لازم در سامانه شفافیت و درخواست رسمی کارگروه ستاد ارتقای سلامت اداری از شهرداری در این زمینه، شهرداری هنوز به برخی تکالیف قانونی خود عمل نکرده است؟ گفت: اعضای دوره ششم شورای شهر همگی به لزوم شفافیت مسائل مالی و اجرایی اعتقاد دارند و تاکید داریم اگر هر اتفاقی طبق قانون انجام شود، نباید از اطلاع رسانی آن به افکار عمومی هراس داشته باشیم. البته بیش از دو دهه است که در فضای اجرایی کشور، مساله شفافیت به صورت جدی مطرح شده است و برخی دولت ها به این سمت نزدیک شده اند و بعضی دولت ها نیز با وجود سر دادن شعار شفافیت، پایبندی لازم را به این مساله نداشته اند، اما شکی نیست که شفافیت در تمام عرصه های مدیریتی از جمله مدیریت شهری، یکی از عوامل زمینه ساز تحقق عدالت اجتماعی در کشور است.

به گزارش ایلنا، وی افزود: با توجه به اهمیت مساله شفافیت در مدیریت شهری، یکی از کمیته های تخصصی شورای شهر تهران به طور خاص با عنوان «شفافیت و هوشمندسازی» تشکیل شده است؛ زیرا ما معتقدیم هوشمندسازی فرآیندهای اجرایی و اداری در شهر تهران، حتما شفافیت مدیریت شهری را بیشتر می کند و افکار عمومی را به شکل دقیق‌تری در جریان جزئیات مسائل شهرداری قرار می دهد. شورای شهر همچنین تلاش کرده است در انتخاب شهردار تهران، مدیری را انتخاب کند که به اصل شفافیت پایبند باشد و در ادامه هم از شهردار فعلی خواسته است که هم در انتخاب مدیران خود، به مساله شفافیت توجه جدی داشته باشد و هم اصل شفافیت را در انتشار قراردادها و سایر تکالیف قانونی شهرداری رعایت کند.

نادعلی با تاکید بر توجه ویژه اعضای دوره ششم شورای شهر تهران به مساله شفافیت گفت: دقت نظر خاصی که اعضای دوره کنونی شورای شهر تهران به مساله شفافیت دارند، باعث شده است که همکاران ما توجه ویژه‌ای به سامانه شفافیت داشته باشند و نسبت به عدم به‌روزرسانی یا ثبت نشدن برخی اطلاعات در این سامانه گلایه‌مند شوند. گزارشی هم که چندی پیش توسط آقای صادقی در این زمینه ارائه شد، حاصل برگزاری چندین جلسه ایشان با کارشناسان و مدیران شهرداری است و انتظار ما این است که چون رویکرد کلی دوره کنونی مدیریت شهری تهران بر رعایت اصل شفافیت است، حتما باید نواقص موجود در سامانه شفافیت شهرداری تهران رفع شود.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شورای شهر یک نهاد تقنینی و نظارتی است، اما شهرداری یک نهاد اجرایی محسوب می شود. معمولا مدیرانی که در حوزه اجرا فعالیت می کنند، مساله نظارت را در درجه دوم اهمیت می بینند و افرادی که در حوزه نظارتی فعالیت می کنند، نگاهی جدی به این مساله دارند. به همین دلیل است که اعضای شورای شهر نسبت به مدیران شهرداری اهمیت بیشتری برای تمام ابعاد نظارتی از جمله تکمیل و به‌روزرسانی سامانه شفافیت قائل هستند و تاکید دارند اشکالاتی که در حوزه شفافیت در فرآیند مدیریت شهری تهران وجود دارد، باید برطرف شود و اطلاعات سامانه ای که در این خصوص طراحی شده است، باید همواره تکمیل و به‌روز باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: قطعا تکمیل و به‌روزرسانی همه اطلاعات در سامانه شفافیت شهرداری تهران یک گام رو به جلو در شفافیت مالی و اداری شهرداری محسوب می شود که می تواند سطح عدالت اجتماعی در فرآیندهای اجرایی و عملیاتی شهرداری تهران را افزایش دهد تا تمام جمعیت 10 میلیونی پایتخت از منافع این اتفاق بهره مند شوند.

نادعلی ضمن درخواست از شهرداری تهران برای تکمیل سریع‌تر سامانه شفافیت گفت: با توجه به این که پیش از راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری تهران، تجربه مشابهی در حوزه ارائه شفاف اطلاعات مالی و مدیریتی شهرداری به عموم شهروندان وجود نداشت، در چند سالی که از راه اندازی و تکمیل بخش های مختلف این سامانه می گذرد، رفته رفته نارسایی‌هایی که در روند اجرایی تکمیل و بارگذاری اطلاعات در این سامانه وجود دارد، مشخص شده است که باید برطرف شود. در واقع، این نارسایی‌ها عامل اصلی تکمیل نشدن سامانه شفافیت هستند و رویکرد کلی مدیران دوره جدید شهرداری تهران، این نیست که عمدا از انتشار برخی اطلاعات در سامانه جلوگیری کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: موضوعی که اخیرا همکاران ما در شورای شهر درباره احتمال جلوگیری سلیقه‌ای از انتشار برخی اطلاعات در سامانه شفافیت توسط بعضی اشخاص مطرح کردند، بیشتر تذکری به بخش های نظارتی شهرداری از جمله سازمان بازرسی و معاونان شهردار تهران است که توجه بیشتری به مساله شفافیت داشته باشند و مدیران ارشد شهرداری را موظف کنند که تمام اطلاعاتی را که طبق قانون باید در سامانه شفافیت بارگذاری شود، در این سامانه وارد کنند. اگر هم شورای شهر تهران ببیند که این تذکر در مجموعه شهرداری جدی گرفته نمی شود، در راستای عمل به وظایف تقنینی و نظارتی خود به مساله ورود پیدا خواهد کرد و دوستان را موظف می کند که به تکالیف خود درباره تکمیل سامانه شفافیت عمل کنند.

وی در پایان تصریح کرد: شورای شهر معمولا پیش از آن که بخواهد راسا به یک مساله وارد شود، ابتدا از خود مجموعه شهرداری می خواهد که آن مساله را بررسی کند. اکنون هم در خصوص ثبت نشدن برخی اطلاعات در سامانه شفافیت، از شهردار تهران می خواهیم که شخصا مساله را بررسی کنند و تذکرات لازم را به مدیران زیرمجموعه خود بدهند تا شاهد تکمیل اطلاعات این سامانه و شفافیت بیشتر شهرداری با شهروندان باشیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها