کد خبر: 643080
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۰۸:۲۵:۰۰
| |

بازداشت رییس اورژانس، ۲ سوپروایزر و یک سرپرستار بیمارستان مفید در پی مرگ النا؛

یک منبع آگاه: امکان ندارد اورژانس بیمارستان به طور کامل از تیم درمانی خالی شود

یک منبع آگاه به اعتماد گفت: اورژانس همیشه وضعیتی متفاوت با بقیه بخش‌های بیمارستان دارد و حتی اگر فرض کنیم که پزشکان و پرستاران در یک اعتراض واحد دست از کار کشیده باشند، ممکن نیست که اورژانس بیمارستان هم به ‌طور کامل از وجود تیم درمانی شامل پزشک و پرستار و متخصص طب اورژانس و حتی بهیار خالی شده باشد.

یک منبع آگاه: امکان ندارد اورژانس بیمارستان به طور کامل از تیم درمانی خالی شود
کد خبر: 643080
|
۱۴۰۲/۰۹/۱۲ ۰۸:۲۵:۰۰

بررسی پرونده فوت النا؛ نوزاد 6 ماهه در اورژانس بیمارستان مفید با بازداشت 4 نفر از کادر درمان بیمارستان وارد مرحله تازه‌ای شد. این نوزاد 6 ماهه صبح پنجشنبه توسط والدینش به اورژانس بیمارستان مفید منتقل شده بود و بنا بر ادعای والدین بیمار، تیم درمان بیمارستان به دلیل تجمع اعتراضی بابت مطالبات صنفی، حاضر به پذیرش بیمار نبوده‌اند و اقدامات دیرهنگام، مرگ فرزندشان را رقم زده است. 

به گزارش اعتماد، شامگاه پنجشنبه، خبرگزاری رکنا به نقل از محمدمهدی براعه، بازپرس ویژه قتل از شعبه 3 دادسرای امور جنایی تهران نوشت: «تحقیقات نشان می‌دهد در پی اعتراض پرسنل بیمارستان مفید به حقوق‌شان آنها صبح پنجشنبه 9 آذر ماه دست از کار کشیده بودند که خانواده دختر 6 ماهه‌ای را برای درمان بیماری‌اش به اورژانس رساندند و متاسفانه پرسنل این بیمارستان از پذیرش امتناع کردند، اما بعد از دو ساعت از زمان حضور این خانواده پذیرش این کودک 6 ماهه انجام شد ولی دیگر برای اقدامات پزشکی دیر شده بود و کودک به کام مرگ فرو رفت.» 

خبرگزاری رکنا همچنین از زبان شهاب؛ پدر این کودک نوشت: «دو روز قبل از این اتفاق، دخترم دچار بی‌قراری‌های مداومی شده بود. به یکی از دکترهای معتمد مراجعه کردیم و او هم داروی مختصری تجویز کرد، پس از مصرف دارو متوجه شدیم این بی‌قراری‌های النا تمام شدنی نیست، النا تا صبح روز حادثه نتوانست یک دقیقه راحت بخوابد. صبح همان روز برای رفتن به سر کار بیدار شدم که دیدم النا همچنان بی‌قراری می‌کند با همسرم تصمیم گرفتیم تا او را به بیمارستان ببریم و یکی از دوستانم بیمارستان مفید را به ما معرفی کرد و گفت تخصص این بیمارستان کودکان است، ما هم ساعت 7 و نیم صبح جلوی در بیمارستان رسیدیم. از همسرم خواستم تا زمانی که من جای پارک برای ماشینم پیدا می‌کنم به پذیرش برود و النا را بستری کند. من هم بعد از چند دقیقه برگشتم و دیدم او به همراه دخترم النا هنوز روبه‌روی در بیمارستان منتظر مانده است! از او پرسیدم چرا به داخل نرفتید؟ گفت اینجا اعتراض شده و کارکنان بیمارستان به دلیل عقب افتادن حقوق‌شان دست از کار کشیده‌اند! به همین دلیل هیچ ‌کدام از مسوولان اورژانس دخترمان را پذیرش نمی‌کنند! من هم با حالتی متعجب و عصبانی به سراغ پرسنل اورژانس رفتم و از آنها خواستم به دخترم النا رسیدگی کنند و بارها به آنها گفتم حال دخترم خوب نیست، اما هیچ‌کدام‌شان اهمیتی ندادند تا وقتی که خانمم از فریادهای زیادی که برای کمک خواستن زده بود ضعف کرد روی زمین افتاد، یک خانمی که کنار نشسته بود سریع دخترم را گرفت و برای او تنفس مصنوعی گذاشت و من هم شروع به فریاد زدن و کمک خواستن کردم. در همین لحظه دو نفر از دکترهایی که داخل حیاط بیمارستان در حال اعتراض بودند متوجه ما شدند به اورژانس آمدند و النا را از من گرفتند، دستگاه اکسیژن را به او وصل کردند اما خودم با چشمان خودم دیدم دخترم نفسش به شماره افتاده و در بغل خودم جان داد و هیچ کاری از دست کسی بر نیامد. از زمان ورود ما به بیمارستان تا لحظه مرگ بچه‌ام فقط دو ساعت گذشت و همین دو ساعت، نبود پزشک و کادر درمان جان دخترم را گرفت و باعث مرگ او شد. جسد دخترم النا برای بررسی علت اصلی مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شده و ما نیز از کادر درمان بیمارستان کودکان مفید شکایت کرده‌ایم.»

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، بعد از انجام تحقیق‌های قضایی اولیه و تشکیل پرونده، رییس اورژانس، دو سوپروایزر و یک سرپرستار بیمارستان بازداشت شدند و تحقیقات در مورد این پرونده ادامه دارد. اما در روزهای بعد، مسوولانی درباره این واقعه اظهارنظر کردند از جمله اینکه یک منبع آگاه از نظام سلامت، در گفت‌وگو با «اعتماد» حضور همزمان پزشکان و پرستاران در یک تجمع صنفی را رد کرد و گفت: «پزشک و پرستار حتی اگر در یک بیمارستان و مرکز درمانی شاغل باشند، مطالبات مختلفی دارند چون نوع پرداخت و دریافتی‌های‌شان متفاوت است و بنابراین، امکان ندارد که در یک لحظه، کل تیم درمانی بیمارستان دست از کار کشیده باشند. علاوه بر این، اورژانس همیشه وضعیتی متفاوت با بقیه بخش‌های بیمارستان دارد و حتی اگر فرض کنیم که پزشکان و پرستاران در یک اعتراض واحد دست از کار کشیده باشند، ممکن نیست که اورژانس بیمارستان هم به ‌طور کامل از وجود تیم درمانی شامل پزشک و پرستار و متخصص طب اورژانس و حتی بهیار خالی شده باشد.»

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار هم به «اعتماد» گفت: «این نوزاد 6 ماهه با بدحالی به اورژانس بیمارستان مفید منتقل شده و در حدی بدحال بوده که حتی سایر مراکز درمانی حاضر به پذیرش او نشده‌اند. این نوزاد به محض ورود به اورژانس بیمارستان به اتاق احیای قلبی و ریوی CPR منتقل شده و زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفته و اقدامات احیا برای او آغاز شده اما به دلیل اینکه بیمار، دچار بیماری زمینه‌ای پیشرونده بوده و با حال عمومی بد هم به بیمارستان رسیده متاسفانه اقدامات بی‌فایده بوده است.»

شریفی مقدم تاکید کرد: «پرستاران بیمارستان مفید صبح روز پنجشنبه یک تجمع صنفی داشتند اما در اورژانس بیمارستان غیر از این نوزاد 6 ماهه، نوزادان و کودکان دیگری هم بستری و تحت مراقبت و اقدامات درمانی بودند که این خدمات توسط پرستاران حاضر در اورژانس انجام می‌شد و بنابراین، همزمان با تجمع صنفی پرستاران، تیم درمانی در اورژانس حاضر بوده است. به هر صورت، پزشکی قانونی بعد از کالبدشکافی نتیجه قطعی فوت را اعلام می‌کند.»

وزارت بهداشت هم نسبت به این واقعه واکنش نشان داد و علیرضا رحیم‌نیا، مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت در توضیح ابعاد دیگری از این واقعه گفت: «نوزاد در بازه زمانی کمتر از یک ساعت پس از مراجعه به بیمارستان مفید فوت کرده است، این نوزاد دچار خونریزی ریوی شده که در نوزادان کشنده است. البته شماری از کارکنان بیمارستان در محوطه تجمع کرده بودند اما کادر اورژانس در این تجمع نبودند و در حال رسیدگی به کودکان در بخش اورژانس بودند.» طبق گفته رحیم‌نیا، وزارت بهداشت به ‌طور ویژه به پرونده مرگ این نوزاد ۶ماهه رسیدگی می‌کند و ویدیو‌های ضبط شده بیمارستان هم در حال بررسی است. رحیم‌نیا تاکید کرد در صورتی که قصوری رخ داده باشد از تعلیق موقت تا اخراج و معرفی به مراجع قضایی در انتظار مقصران خواهد بود. 

همچنین شمس‌الله نوری‌پور، رییس بیمارستان مفید کودکان تهران هم گفت: «این نوزاد شب قبل از مراجعه به بیمارستان کودکان مفید، به دلیل استفراغ و بی‌قراری به یک مرکز درمانی سرپایی مراجعه داشته و دارو‌های ضدتهوع دریافت کرده و تحت درمان سرپایی قرار گرفته. ساعت 7 و 25 دقیقه صبح (پنجشنبه) به اورژانس بیمارستان کودکان مفید مراجعه می‌کند و ۳۰ دقیقه بعد ویزیت می‌شود، در ابتدا سطح تریاژ نوزاد ۴ بوده و وضعیت وخیمی نداشته و وضعیت او در حد بیماران سرپایی بوده. ۳۰ دقیقه بعد از بستری اقدامات درمانی انجام شده و نوزاد حین دریافت بخور تنفسی به دلیل تندی تنفس، دچار خونریزی ریوی شده و بعد ایست قلبی کرده، با وجود اینکه ۳۰ دقیقه احیای قلبی ریوی انجام شده، اما نوزاد جان خود را از دست داده است. خونریزی ریوی که در کودکان کشنده است، می‌تواند در فصول سرد سال بر اثر آنفلوآنزای شدید رخ دهد. علت مرگ را پزشکی قانونی اعلام خواهد کرد و کادر درمان بیمارستان مفید برای توضیح درباره اقدامات صورت‌گرفته احضار شدند و ضابطان قضایی در حال بررسی پرونده بیمار هستند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها