کد خبر: 223265
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۳:۵۳:۰۰
| |

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه خبر داد:

تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار در کرمانشاه

این روزها نوسانات قیمت در بازار موضوع داغی است که دغدغه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با هم به دنبال دارد و خودداری از فروش و انبار کردن کالاها از عواملی است که به این مشکلات دامن زده و بازار کرمانشاه را تا حدودی خالی از لوازم خانگی کرده است.  

تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار در کرمانشاه
کد خبر: 223265
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۰ ۱۳:۵۳:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها نوسانات قیمت در بازار موضوع داغی است که دغدغه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با هم به دنبال دارد. خودداری از فروش و انبار کردن کالاها از عواملی است که به این مشکلات دامن زده و بازار کرمانشاه را تا حدودی خالی از لوازم خانگی کرده، چراکه تولیدکنندگان و فروشندگان سرمایه‌دار با خودداری از عرضه کالا در بازار، آن را در انبارها احتکار می‌کنند و اجازه نمی‌دهند وارد بازار شود تا قیمت‌ها بالا برود.

طبق آمارها، تمامی کالاها در فصل منتهی به تیرماه افزایش قیمت داشته و با اضافه شدن روند کمبود کالا در بازار نیز این افزایش قیمت‌ها سیری صعودی به خود می‌گیرد. به گفته سید‌ستار موسوی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی فروشان کرمانشاه فروش لوازم خانگی این روزها با افزایش 20 درصدی مواجه بوده و کالا‌های تولید داخل در مغازه‌های بازار کم شده است.

موسوی افزود: 346 واحد صنفی لوازم‌خانگی فروشی در کرمانشاه در حال فعالیت هستند که با ادامه این روند زمینه تعطیلی آن‌ها فراهم می‌شود.

براساس این گزارش، با توجه به التهاب بازار عرضه، برخورد جدی و قانونی با کسانی که کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار می‌کنند در دستور کار نهادهای نظارتی استان کرمانشاه قرار دارد.

عباس سجادی‌راد معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار داشت: به منظور مبارزه با قاچاق کالا و پیشگیری از هرگونه تخلف از فروشندگان استان می‌خواهیم کالاهای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند.

عباس سجادی‌راد از تشکیل ستاد تشدید مبارزه با احتکار در استان خبر داد و گفت: ستادی با مشارکت اداره‌‌کل تعزیرات، پلیس آگاهی، اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه تشکیل شده و بحث انبارها در راستای احتکار کالاها را به طور جدی دنبال می‌کنند.

سامانه جامع نظارت بر انبارها اکنون در دسترس تمام دستگاه‌های نظارتی قرار دارد و اطلاعات تمام انبارهای موجود در سطح استان در آن ثبت شده است.

به گفته علی اسماعیلی معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه به تمامی صاحبان انبارها اعم از بخش دولتی و خصوصی اعلام شده که در اسرع وقت نسبت به ثبت مشخصات انبار خود در سامانه جامع انبارها اقدام کنند.

اسماعیلی از ثبت حدود 80 درصد انبارهای این استان خبر داد و افزود: اگر انباری غیر از انبارهای ثبت شده توسط ستاد تشدید کشف شود، برخورد جدی و قانونی می‌شود.

نظارت‌های موثر بر بازار به منظور ایجاد آرامش و تثبیت قیمت‌ها بیش از هر زمان دیگر عزم و اراده جدی و همکاری مردم و مسؤولان را می‌طلبد.

مدیر‌کل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفت‌‌وگو با خبرنگاراران به رصد انبارهای موجود در سطح این استان اشاره و بیان کرد: شناسایی انبارها احتکار شده در دستور کار است.

داریوش جودکی از فروشندگان و مصرف کنندگان خواست انبارهایی را که در کوچه‌ پس‌کوچه‌های شهر می‌بینند اطلاع دهند تا به محض اطلاع ستاد تشدید ورود پیدا کنند، چنانچه کالای انبار شناسایی شده در سامانه جامع انبارها ثبت نشده باشد با عنوان احتکار با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: کالاها باید با نرخ سازمان حمایت از مصرف کنندگان عرضه شود و با نرخ مصوب به فروش برسند، اما با توجه به التهاب بازار بیشتر کالاها با قیمت واقعی مصوب شده در بازار به فروش نمی‌رسند.

به گفته جودکی، گندم خوراکی، گندم دامی، جو، برنج سفید، وشت قرمز و سفید، تخم مرغ، جوجه یک روزه، ذرت دامی، سویا، سبوس گندم، دانه‌های روغنی(سویا، آفتابگردان و کلزا)، مواد اولیه تولید کارخانه‌ها، انواع حبوبات، لوازم خانگی(یخچال، لباس شویی، تلویزیون و...)، لوازم یدکی و لاستیک ماشین‌های سنگین و سبک، کاغذ چاپ، انواع پودر شوینده از جمله کالاهایی هستند که در رصد انبارها در اولویت قرار دارند.

وی از برخورد جدی با احتکار مصالح ساختمانی خبر داد و افزود: بسیاری از دلالان از حادثه زلزله کرمانشاه سوءاستفاده کرده و با احتکار مصالح ساختمانی از جمله سیمان، مشکلات عدیده‌ای را برای آسیب‌دیدگان به وجود آورده‌اند.

جودکی خاطرنشان کرد: این افراد با توجه به نوسانات بازار مصالح ساختمانی را با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند که همین موجب کندی روند ساخت‌و ساز و دست از کار کشیدن پیمانکاران در این مناطق شده است.

مدیر‌کل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه تأکید کرد: صاحبان انبارها هر 15 یا 30 روز یک‌بار موجودی خود را در سامانه ثبت کنند در صورت شناسایی انبارهای کالاهای احتکار شده برخورد جدی می‌شود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها