کد خبر: 166937
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ۰۸:۳۴:۰۰
| |

دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد:

ارزآوری یک میلیارد و 200 میلیون دلاری گردشگران عراقی به ایران

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: 2/5 میلیون نفر توریست سالیانه از عراق به ایران سفر می‌کنند که حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای ایران ارز آوری دارد.

ارزآوری یک میلیارد و 200 میلیون دلاری گردشگران عراقی به ایران
کد خبر: 166937
|
۱۳۹۷/۰۲/۰۷ ۰۸:۳۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به میزان صادرات ایران به عراق گفت: برخلاف کاهش صادرات ایران در سال گذشته، میزان صادرات ایران به عراق کاهش محسوسی نداشته است و کالا‌های متنوعی به ارزش 6 میلیون و 400 هزار دلار به عراق صادر شد که تقریبا مشابه سال 95 بود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به سفر‌های درمانی مردم عراق به ایران تصریح کرد: سالانه 200 هزار نفر از کشور عراق برای درمان به کشور وارد می‌شوند که حدود 700 میلیون دلار ارز آوری خدمات پزشکی آن، برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه کشور ایران مقصد گردشگری سیاحتی و زیارتی از سوی گردشگران عراق است، ابراز کرد: 2/5 میلیون نفر توریست سالیانه از عراق به ایران سفر می‌کنند که حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار برای ایران ارز آوری دارد.

به گفته وی؛ حمله داعش و تروریست‌ها به کشور عراق باعث کاهش مبادلات تجاری کشور‌های مختلف با عراق شد، اما ایران سهم خود را در این بازار حفظ کرد.

تعرفه‌های ترجیحی از سوی عراق برای همه بازرگانان یکسان است


حسینی با بیان اینکه تعرفه‌های ترجیحی از سوی عراق برای همه بازرگانان یکسان است، بیان کرد: برخی مواقع، استانداران با استفاده از اختیارات خود اقدام به افزایش تعرفه واردات می‌کنند که این شبهه را به وجود می‌آورد که تعرفه‌های گمرکی یکسان نیست، در حالیکه تعرفه واردات کالا به عراق برای همه کشور‌ها یکسان است.

وی ادامه داد: دولت عراق میان احزاب مختلف تقسیم شده است و به علت نظام فدرالی و تقسیم وزراتخانه‌ها چالش تجارت با عراق را بیشتر می‌کند.

حسینی با اشاره به موانع سختی‌ها پیش روی صادرات به عراق تصریح کرد: کارکردن با عراق هم سخت و هم سهل است. بازار عراق به دلیل واردات 95 درصدی نیاز‌های مصرفی، بازار جذابی برای تجار است و از طرفی دیگر به دلیل عدم ثبات قوانین تجارت، مشکلات فراوانی را برای بازرگانان به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه در صدد افتتاح فروشگاه زنجیره‌ای در بغداد و بصره هستیم، گفت: ایجاد چنین فروشگاه‌هایی باعث معرفی کالا‌های ایرانی به مصرف‌کنندگان می‌شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: تعداد کمی از کالا‌های ویترنی ایران در عراق حضور دارند و برای افزایش صادرات حضور نشان های تجاری معروف، لازم است.

وی با بیان اینکه ترکیه از اقلیم کردستان اقدام به واردات به عراق می‌کند، یادآور شد: تعرفه ترجیحی به اقلیم کردستان 5 درصد است و درصورت وارد شدن به کشور عراق، مابه التفاوت آن از سوی عراق دریافت می‌شود؛ بنابراین شرایط تجاری میان ایران و ترکیه یکسان است.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش عربستان برای حضور در بازار عراق، تصریح کرد: عربستان پس از مشکلات سیاسی با قطر و از دست دادن بازار این کشور، اقداماتی برای حضور در بازار عراق انجام داد و توانسته بخشی از بازار عراق را در دست بگیرد، اما اقدام مناسب یکی از تولیدکنندگان لبنیات برای احداث کارخانه در خاک عراق؛ سهم ایران نه تنها کاهش نخواهد یافت، بلکه افزایش نیز دارد.

حسینی در پایان با اشاره به نیاز به افزایش حضور رایزن اقتصادی در کشور عراق گفت: حضور رایزن‌های اقتصادی در عراق به افزایش صادرات به این کشور کمک می‌کند و می‌تواند شناخت خوبی از بازار عراق به فعالان اقتصادی بدهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها