کد خبر: 252346
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۴:۰۹:۰۰
| |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

شورای رقابت ریلی ایجاد می‌شود

مدیرعامل راه آهن گفت: مقرر شده، شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی ایجاد شود.

شورای رقابت ریلی ایجاد می‌شود
کد خبر: 252346
|
۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ۱۴:۰۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن کشور در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در راه آهن با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بودجه سال 98 تأکید بر افزایش بهره وری داشته است، اظهار کرد: طی دیداری که لاریجانی رئیس مجلس با فعالان بخش راه آهن و وزارت راه و شهرسازی داشتند بر افزایش بهره‌وری حوزه حمل و نقل تأکید بسیاری داشتند.

وی با بیان اینکه ایران کشوری است که مسئله هدفمندی یارانه‌ها در آن بسیار حائز اهمیت است، گفت: اثربخشی هزینه‌ها و نتیجه این اثربخشی در بودجه بسیار مهم و موثر است.

محمدزاده با بیان اینکه بخش حمل و نقل دومین مصرف کننده انرژی در کشور به شمار می‌رود، گفت: 93درصد از انرژی‌های ایجاد شده در کشور در حوزه حمل و نقل جاده‌ای استفاده می‌شود.

مدیرعامل راه آهن کشور اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل ریلی به ویژه در بخش بار و مسافر بسیار زیاد است، ولی متأسفانه نتوانستیم از این ظرفیت در حوزه باری و مسافری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه 27درصد از بار و انرژی‌های موجود در کشور در بخش جاده‌ای در حال استفاده است، گفت: باید میزان بارهای ایجاد شده در بخش جاده‌ای را به بخش ریلی انتقال دهیم و سهم این بخش را به 22درصد برسانیم.

محمدزاده اظهار کرد: سهم ریل در این بخش 13درصد بر تن - کیلومتر است در حالی که سهم بخش جاده‌ای 27درصد بر تن - کیلومتر است و ما می‌توانیم با انتقال بار از جاده به سمت ریل 5درصد صرفه جویی انرژی در این بخش داشته باشیم.

مدیرعامل راه آهن کشور تصریح کرد: میزان از دست رفتن منابع کشور در بخش زیرساخت‌ها به دلیل آنکه نتوانستیم از بخش ریلی به درستی استفاده کنیم، زیاد است و طبق گزارش‌هایی که اعلام شده 12درصد از کشته‌های جاده‌ای به دلیل استفاده از بخش جاده‌ای در جابه‌جایی‌های بار و مسافر است.

وی بیان کرد: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه باید توجه به بخش ریل افزایش یابد و ما باید در حوزه باری و مسافری بتوانیم سرمایه گذاران و بخش خصوصی را جذب کنیم.

محمدزاده به بهره‌گیری از بخش خصوصی در تصمیم گیری‌های راه آهن در سال جاری اشاره کرد و گفت: امسال به بخش خصوصی به ویژه در حوزه حمل و نقل ریلی ظلم کردیم به طوریکه تعرفه‌هایی که این بخش در حوزه تعیین قیمت بلیت لازم داشت را نتوانسته ایم محقق کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسافری از سال 94 تا 97 افزایش تعرفه نداشتند و قبل از نوسانات نرخ ارز این بخش خواستار افزایش 40درصدی قیمت بودند و راه آهن با برگزاری جلسات حاکمیتی با افزایش 10درصدی قیمت بلیت موافقت کرد.

محمدزاده ادامه داد: در این بخش با فشارهای بسیار زیادی از سوی نهادهای دیگر مواجه شدیم و این افزایش 10درصدی با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد.

مدیرعامل راه آهن کشور با اشاره به اینکه معتقد به دریافت ارز یارانه‌ای نیستیم، افزود: برای ایجاد یک رقابت عادلانه باید هزینه‌های ریل را بپردازیم، زیرا هزینه لوکوموتیو با حساب لوکوموتیو یکسان شده و همین موضوع باعث آسیب دیدن بخش ریلی می‌شود.

وی با بیان اینکه باید مدل خرید خدمت را برای حمل و نقل ریلی درست کنیم، گفت: این خرید خدمت باعث صرفه جویی سوخت و اقتصاد ریلی می‌شود و این هزینه‌ها مستقیما به بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

محمدزاده از مکاتبات بسیار برای قطارهای تکلیفی خبر داد و افزود: متأسفانه به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی در این بخش، بخش خصوصی رغبتی برای ورود به این حوزه ندارد.

مدیرعامل راه آهن کشور تصریح کرد: باید از ظرفیت‌ها و منابع موجود در بخش خصوصی استفاده کنیم و قیمت‌ها را در این بخش واقعی کنیم.

وی با بیان اینکه راندمان بخش ریلی با توجه به تحریم‌ها در سال گذشته مثبت بوده است، گفت: بر اساس آمار، جابه‌جایی بار در بخش راه آهن از سال 92 تا سال گذشته 22.5 میلیارد تن کیلومتر بود و ما باید این میزان تولید بار را به 30.5 میلیارد تن کیلومتر برسانیم و ما در این بخش با هدف‌های خود بسیار فاصله داریم.

محمدزاده اظهار کرد: ‌استفاده از ماده 67 و ظرفیت‌های آن بسیار ارزشمند است و ما با استفاده از این ماده می‌توانیم از بخش خصوصی بهره ببریم.

مدیرعامل راه آهن کشور تأکید کرد:‌ مقرر شده، شورایی شبیه شورای رقابت در شرکت راه‌آهن با حضور فعالان صنعت ریلی ایجاد شود.

وی افزود: باید به عدم تطابق هزینه‌های شرکت‌های ریلی توجه نکنیم و با استفاه از تصمیم‌های عادلانه بتوانیم این حوزه را توسعه دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها