کد خبر: 410887
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۵:۴۵:۰۰
| |

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌و‌گوی ویدئویی با «اعتمادآنلاین»:

رشد بازار سرمایه به معنی حال خوب اقتصاد ایران نیست

سیامک قاسمی گفت: وقتی جهش ارزی تمام شد، این بازار هم شروع به لکنت و حرکت‌های Sideway و اصلاح می‌کند. این‌طوری نیست که بازار سرمایه همواره می‌تواند صعودی حرکت کند! اصلاً در ماهیت اقتصاد چنین پدیده‌ای نداریم که یک بازار، یک فرصت سرمایه‌گذاری همواره سود بدهد. این همان خطری است که دولت در جامعه القا می‌کند.

حجم ویدیو: 15.90M | مدت زمان ویدیو: 00:05:50 دانلود ویدیو
کد خبر: 410887
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ ۱۵:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتمادآنلاین گفت: بازار سرمایه ایران رشد بسیار خوبی کرده به دلیل دو اتفاق مهمی که در اقتصاد ایران افتاده است؛ آن هم جهش ارز و افزایش تورم است.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

- سال 92، سال خاصی در بازار سرمایه ایران بوده و سال‌های 97 و 98 هم در بازار سرمایه سال‌های خاصی است. این سال‌های خاص را نمی‌توانیم به کل این بازار تعمیم دهیم.

- در سطح اقتصاد کلان اتفاقاتی رخ داده که بازار سرمایه در یک دوره رونق یا بهتر بگویم در یک دوره افزایشی قرار گرفته که شما نمی‌توانید این دوره را به کل بازار سرمایه ایران تعمیم دهید. این بازار سال‌هایی مثل سال‌های 93 و 94 و 95 حتی سال 96 داشته که شرایط بسیار متفاوت بوده، بازار رکودی بوده، بسیاری از بخش‌ها کاهش قیمت داشتند، یعنی ارزش سهام‌هایشان کاهش قیمت پیدا کرده، بسیاری از افراد زیان کردند و بعضی‌ها سود کردند.

- دولت تصوری دارد، آن هم اینکه وقتی بازار سرمایه رونق پیدا می‌کند یعنی حال اقتصاد ایران خوب است. اولین گزاره‌ای که به نظر من [می‌رسد]- بارها هم در مصاحبه‌هایم گفتم و نوشتم- رشد بازار بورس ایران هرگز نشان‌دهنده اینکه حال اقتصاد ایران خوب است، نیست.

- بازار سرمایه و بازار بورس کشور ونزوئلا با نرخ رشد اقتصادی تقریبا منفی 30 درصد- این اتفاق عجیبی است، اصلاً در سطح بین‌المللی نداریم- و تورم مثلاً 200 هزار درصد که می‌دانید شرایط بسیار عجیبی است، در طی سال 2019، نزدیک به 400 درصد رشد کرده. آیا می‌توان گفت حال اقتصاد ونزوئلا خوب است به این دلیل که بازار سرمایه و شاخص بورس ونزوئلا این‌چنین رشد کرده است؟ این همان برداشت سیاسی‌ای است که از یک اتفاق اقتصادی می‌توان کرد.

- بازار سرمایه ایران رشد بسیار خوبی کرده به دلیل دو اتفاق مهمی که در اقتصاد ایران افتاده است؛ آن هم جهش ارز و افزایش تورم است. قیمت ارز و تورم به عنوان دو موتور محرک رشد بازار سرمایه ایران در سال‌‌ 97 حتی تا سال 98 بود.

- افزایش قیمت ارز همیشه در اقتصاد ایران یک عامل محرک در دوره‌های رونق شدید بازار بورس بوده است.

- وقتی جهش ارزی تمام شد، این بازار هم شروع به لکنت و حرکت‌های Sideway و اصلاح می‌کند. این‌طوری نیست که بازار سرمایه همواره می‌تواند صعودی حرکت کند! اصلاً در ماهیت اقتصاد چنین پدیده‌ای نداریم که یک بازار، یک فرصت سرمایه‌گذاری همواره سود بدهد. این همان خطری است که دولت در جامعه القا می‌کند.

-دولت علاقه‌مند است پرزنت کند که این بازار خوب است و باز هم تاکید می‌کنم، چیزی را در جامعه القا می‌کند که واقعیت ندارد. اینکه رشد بازار سرمایه به معنی حال خوب اقتصاد ایران نیست.

*مشروح این گفت‌وگوی ویدئویی را اینجا ببینیم و بخوانیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها