کد خبر: 622648
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۷:۲۰:۰۰
| |

کاشت برنج حتی در استان‌های کویری؛ چرا ابلاغیه دولت روحانی اجرا نشد؟

روزنامه فرهیختگان نوشت: آماری که وزارت جهاد کشاورزی در سال 1400 در‌خصوص برنج منتشر کرده، نشان ‌می‌دهد استان‌هایی همچون کرمان، فارس، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی که با کم‌آبی شدیدی مواجهند، در‌حال کشت برنج هستند.

کاشت برنج حتی در استان‌های کویری؛ چرا ابلاغیه دولت روحانی اجرا نشد؟
کد خبر: 622648
|
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۷:۲۰:۰۰

روزنامه فرهیختگان از کاشت برنج در استان‌های کویری همچون کرمان، فارس، اصفهان و سیستان‌وبلوچستان خبر داده است.

به گزارش فرهیختگان، از سال 1398، دولت وقت تصمیم گرفت کاشت برنج در همه استان‌های کشور به‌جز مازندران و گیلان را ممنوع اعلام کند. این موضوع به تصویب هیات‌دولت رسید و طی بخشنامه‌ای به همه استان‌های کشور ابلاغ شد. حال در تیرماه 1402 هستیم و 4 سال از آن اظهارات گذشته ‌است. آخرین اطلاعاتی که از وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، نشان‌ می‌دهد تا سال 1400، از 31 استان کشور، کشت برنج در 22 استان (کم یا زیاد) در‌حال انجام است. استان‌ها به‌ترتیب سطح زیر کشت عبارتند از: مازندران، گیلان، خوزستان، گلستان، فارس، لرستان، آذربایجان‌شرقی، ایلام، زنجان، اصفهان، چهار‌محال‌و‌بختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، اردبیل، قزوین، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌جنوبی و کرمان.

در ادامه این گزارش آمده است: استان‌های کویری و پرتنش آبی کشور هم از این قاعده مستثنی نیستند. کشاورزان در‌حالی‌که از کم‌آبی ناله سر می‌دهند، اما همچنان محصولاتی مانند برنج کشت می‌کنند. آماری که وزارت جهاد کشاورزی در سال 1400 در‌خصوص برنج منتشر کرده، نشان ‌می‌دهد استان‌هایی همچون کرمان، فارس، اصفهان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌رضوی و خراسان‌شمالی که با کم‌آبی شدیدی مواجهند، در‌حال کشت برنج هستند. طبق آمار مذکور اصفهان با 2 هزار و 171 هکتار، فارس با 43 هزار و 376 هکتار، سیستان‌وبلوچستان با هزار و 757 هکتار، خراسان‌رضوی هزار و 75 هکتار و کرمان با 3 هکتار سطح زیر کشت برنج، استان‌های خشکی هستند که در آنها این محصول به‌عمل می‌آید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها