کد خبر: 629677
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۴۵:۰۴
| |

حذف چک کاغذی در برنامه هفتم توسعه

به گفته معاون فناوری های نوین بانک مرکزی حذف چک‌های کاغذی در برنامه هفتم توسعه تعریف شده است.

حذف چک کاغذی در برنامه هفتم توسعه
کد خبر: 629677
|
۱۴۰۲/۰۶/۰۶ ۱۸:۴۵:۰۴

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: اگر برنامه هفتم توسعه تصویب و ابلاغ شود، بانک مرکزی مکلف است که تا پایان سال چهارم این برنامه، چک های کاغذی را به طور کلی از دور خارج کرده و چک های الکترونیک را جایگزین کند.

به گزارش تسنیم، مهران محرمیان به تشریح مهمترین دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه فناوری در یک سال گذشته پرداخت و گفت: در مرحله اول باید اجرای قانون جدید چک را باید نام ببریم که آغاز آن در دولت پیشین بود و در این دولت تکمیل شد و به نتیجه رسید.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر خدمت چک الکترونیک در ده بانک عملیاتی شده است، افزود: به دلیل تازگی این خدمت، در حال حاضر این خدمت در این 10 بانک به صورت محدود ارائه می شود.

محرمیان گفت: تاکنون تقریباً 400 هزار چک الکترونیک صادر و حدود 350 هزار چک الکترونیک نقد شده است. بیشترین میزان چک الکترونیک صادر شده به بانک صادرات و سپس بانک های پارسیان و تجارت مربوط می شود.

او گفت: یکی از  محدودیتهای چک الکترونیک عدم نقد شدن چک الکترونیک در بانک های غیر از بانک صادر کننده بود که به تدریج این مشکل نیز حل شده است و امیدواریم خدمت چک الکترونیک دامنه شمول خوبی پیدا کند. بر این اساس، مهمترین خصوصیت چک الکترونیک نقد شدن به صورت الکترونیک و غیر حضوری است که نیاز به حضور در شعبه را حذف می‌کند.

وی ادامه داد: خبرخوش دیگر این است که اگر برنامه هفتم توسعه تصویب و ابلاغ شود، بانک مرکزی مکلف است که تا پایان سال چهارم این برنامه، چک های کاغذی را به طور کلی از دور خارج کرده و چک های الکترونیک را جایگزین کند. 

دکتر محرمیان افزود: تمام تلاش ما این است که محدودیتی که لازم نیست به فعالان بازار وارد نشود. مدل های پیشین مدلهای خوبی بودند اما به دنبال مدل بهتر و دقیق تری برای این موضوع هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها