کد خبر: 632707
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ۲۱:۱۰:۰۱
| |

۶ میلیارد دلار آزاد شده قرض دولت به بانک مرکزی است؛ پول‌های آزاد شده سال ۹۸ پیش‌خور شده است

روزنامه هم میهن نوشت: امروز که پول‌های بلوکه‌شده به ایران می‌آید، دولت اختیاری در هزینه‌کرد آن ندارد و این مبلغ جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی محسوب می‌شود.

۶ میلیارد دلار آزاد شده قرض دولت به بانک مرکزی است؛ پول‌های آزاد شده سال ۹۸ پیش‌خور شده است
کد خبر: 632707
|
۱۴۰۲/۰۶/۲۹ ۲۱:۱۰:۰۱

روزنامه هم میهن واقعیت پول‌های آزادشده ایران از کره‌جنوبی و جایی که قرار است خرج شود را بررسی کرده است. 

به گزارش هم میهن، بخش‌های مهم این گزارش را در ادامه می‌خوانید: 

 

  • با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی، موجی از پیشنهادات و توصیه‌ها برای چگونه خرج کردن آن به راه افتاد. برخی می‌گویند آن را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنیم. برخی معتقدند برای تامین بخشی از کسری بودجه، باید از آن بهره ببریم. در این بین دولت اما درباره نحوه هزینه‌کرد این پول‌ها چیزی نمی‌گوید چون از واقعیت پول‌های آزادشده باخبر است.
  • زمستان سال 1398 هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شدیم، التهاب دولت برای تامین مستمری و عیدی بازنشستگان و کارکنانش بیشتر می‌شد. در آن روزها فروش نفت با افت تاریخی خود، دولت را در منگنه تامین مالی گذاشته بود. درآمدها با هزینه‌ها نمی‌خواند و دولت عزای روزهای آخر سال را گرفته بود. همان روزها بود که پیشنهاد استفاده از پول‌های بلوکه شده داده شد. مقامات دولت معتقد بودند هرچند کره‌جنوبی پول میعانات گازی صادرشده را به ایران نمی‌دهد اما به هر حال این منابع در کره وجود دارد، پس بانک مرکزی این منابع را آزادشده فرض کند و به ازای آن به دولت ریال بدهد.
  • بانک مرکزی در آن سال به ازای هر دلار، 11 هزار تومان پول به دولت داد و دولت با گرفتن مبلغی حدود 66 هزار میلیارد تومان، عملاً معادل ریالی پول‌های بلوکه‌شده را گرفت و خرج کرد. به این ترتیب امروز که پول‌های بلوکه‌شده به ایران می‌آید، دولت اختیاری در هزینه‌کرد آن ندارد و این مبلغ جزو ذخایر ارزی بانک مرکزی محسوب می‌شود.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها