کد خبر: 160995
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۹:۱۲:۰۰
| |

سفر ولیعهد سعودی به لندن

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس اعلام کرد که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای دیدار با «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس، هفتم مارس (16 اسفند ماه) راهی لندن خواهد شد.

سفر ولیعهد سعودی به لندن
کد خبر: 160995
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ۱۹:۱۲:۰۰

اعتمادآنلاین| این سخنگو افزود: این سفر که با تمرکز بر توسعه مشارکت‌های که برای انگلیس و عربستان مفید خواهد بود، فصل جدیدی را در روابط دوجانبه رقم خواهد زد.


وی ادامه داد: سفر محمد بن سلمان همچنین فرصت گسترش همکاری درزمینهٔ مقابله با چالش‌های بین‌المللی همانند تروریسم و افراط ‌گرایی و رایزنی درباره درگیری‌ها و بحران انسانی در یمن و سایر مسائل منطقه‌ای ازجمله عراق و سوریه را فراهم می‌آورد.


'می' همچنین پس از دیدار با اعضای دولتش، خاطرنشان ساخت که در جریان سفر ولیعهد سعودی به لندن، گفت‌وگوهای صریحی را با وی خواهد داشت.


در همین حال گروه‌های مدافع حقوق بشر و فعالان ضد جنگ با انتشار بیانیه‌هایی برای به راه انداختن تظاهرات گسترده ‌در مقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس در هنگام دیدار شاهزاده محمد از لندن، اعلام آمادگی کردند.


پیش‌ از این هزاران تن از مردم انگلیس با امضاء توماری که بر روی تارنمای پارلمان این کشور قرار داده ‌شده، عنوان کردند: عربستان یکی از بدترین آمار نقض حقوق بشر در دنیا را دارد و تنها در سال 2017 میلادی بیش از یک‌ صد تن را اعدام کرده است.


این تومار می‌افزاید: محمد بن سلمان کسی است که حملات علیه یمن را هدایت کرده که براثر آن تاکنون ده‌ها هزار تن کشته و زخمی شده‌اند. قحطی و وبا در یمن بیداد می‌کند و وخیم ترین بحران انسانی را سبب گردیده است.


امضاء کنندگان این تومار از «می» نخست‌وزیر انگلیس خواسته‌اند تا دعوت خود را از ولیعهد عربستان، پس بگیرد. اما وزارت امور خارجه انگلیس امروز (سه‌شنبه) با انتشار جوابیه‌ای، با درخواست مطرح‌شده مخالفت و عنوان کرد: تعامل منظم، بخش مهمی از رابطه قوی ما با عربستان سعودی به شمار می‌رود که برای امنیت و آبادانی متقابل و همچنین گفت‌وگوهای معنادار در رابطه با اصلاحات و حقوق بشر، حائز اهمیت است.


در ادامه این جوابیه آمده است: ما منافع مهمی در حوزه امنیت ملی و اقتصادی داریم شامل اینکه چطور می‌توان با همکاری یکدیگر با چالش‌های بین‌المللی مانند تروریسم و افراط‌گرایی مقابله کنیم. تعامل با عربستان فرصت توسعه روابط، اعتمادسازی و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مورد نگرانی دو طرف را فراهم می‌سازد.


وزارت امور خارجه انگلیس همچنین با اشاره به اختلافات دو طرف در رابطه با نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی تصریح کرد: ما نگرانی‌های خود را به مقامات سعودی از طریق طیف گسترده ای از مجرا‌های ارتباطی ازجمله سفیر و سفارت انگلیس در عربستان و اتحادیه اروپا مطرح کرده‌ایم. هرچند در این مسائل با یکدیگر اختلاف‌نظر خواهیم داشت، اما رابطه ما کمک می‌کند تا به‌طور صریح، باز و سازنده درباره این مسائل رایزنی کنیم.


وزارت امور خارجه انگلیس در بخش دیگری از این جوابیه، با حمایت از تجاوز نظامی ائتلاف به فرماندهی عربستان به یمن با هدف بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، مدعی شده است: حوثی‌ها (انصارالله) دائماً قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا گذاشته و به حملات خود علیه عربستان ادامه داده‌اند. البته ما ضرورت پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه را به دولت عربستان گوشزد می‌کنیم و این کشور اعلام کرده است که درباره نقض قوانین بشردوستانه، تحقیق خواهد کرد و از آن درس می‌گیرد. ما نیز بر اوضاع از نزدیک نظارت می‌کنیم.


نخست‌وزیر انگلیس اواخر آذرماه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی، از وی برای سفر به کشورش در سال جاری میلادی (2018) دعوت به عمل آورد. درحالی‌که این سفر قرار بود در ماه فوریه (بهمن و اسفند) صورت گیرد، اما هراس مقام‌های سعودی از خشم افکار عمومی انگلیس نسبت به جنایت‌های نیروهای عربستان در یمن، سبب شد تا برنامه سفر ولیعهد سعودی یک ماه به تأخیر بیفتد.


ائتلاف عربی- آمریکایی به سرکردگی عربستان از ششم فروردین سال 94 یمن را مورد تجاوز زمینی، هوایی و دریایی قرار داده که تاکنون موجب شهادت بیش از 14 هزار یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است. انگلیس از زمان آغاز این حملات، مجوز فروش سلاح در حدود چهار میلیارد پوند به عربستان سعودی صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی، نقش جدی داشته است.


اخیراً سازمان دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که ولیعهد عربستان را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی در یمن، تحت پیگرد قانونی قرار داده و مجازات کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها