کد خبر: 188286
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۴ ۰۷:۳۰:۰۰
| |

ماشین جنگی پنهان پاکستان- بخش نخست

یک نشریه آمریکایی نوشت: سازمان اطلاعات پاکستان، تروریسم و خشونت سیاسی را در منطقه گسترش داده است. در این گزارش دو قسمتی نگاهی خواهیم داشت به این سازمان و فعالیت‌های متعدد آن در منطقه.

ماشین جنگی پنهان پاکستان- بخش نخست
کد خبر: 188286
|
۱۳۹۷/۰۴/۱۴ ۰۷:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| جنبش جدیدی با شعار پرهیز از خشونت در ماه‌های اخیر در پاکستان گسترش‌یافته است. این جنبش خواستار پایان استبداد نظامی و کشتار فراقانونی اقلیت قوم پشتون در این کشور است. این جنبش سیاسی دولت سایه پاکستان و به‌طور خاص سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌آی) را نگران کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل اعتمادآنلاین ، نشریه امریکایی نشنال اینترست در گزارشی به قلم جاوید احمد نوشت: سازمان جاسوسی پاکستان اگرچه در لباس دوست، اما به عنوان یکی از دشمنان قدرتمند ایالات متحده فعالیت کرده است. عمده فعالیت این سازمان در خاک افغانستان بوده است. این سازمان بسیاری از تلاش‌های جنگ علیه تروریسم در افغانستان را از سال 2001 و با کمک‌های همه جانبه گروه‌های شبه نظامی ضد افغانستان، نظیر طالبان و شبکه حقانی ناکام گذاشته است. حمایت این سازمان مناقشات افغانستان را به رقابتی خونین میان منافع مختلف بدل کرده است. رقابتی که سازمان اطلاعات پاکستان در آن بیشترین نفوذ را دارد. در کنار این موارد نباید نقش مدیریتی این سازمان جاسوسی را در شبکه‌های نیابتی ضد هندی نادیده گرفت.

سازمان اطلاعات پاکستان نهادی متعارف نیست. این سازمان زیر نظر فرماندهی ارتش، بسیار محرمانه، با نفوذ سیاسی بالا، صبور، فعال، آماده و نسبت به هر کسی که دشمن تشخیص دهد بی‌رحمانه عمل می‌کند. این نهاد همچنین بسیار ثروتمند است و کارکنانش به طور منظم از طریق شرکت‌ها و مؤسسات خیریه وابسته به ارتش پاکستان بهره‌مند می‌شوند. این نهاد حدوداً 25000 کارمند دارد و به لحاظ قومیتی از هر نهاد دولتی دیگری یکدست و همگن‌تر است.

از طرف دیگر، فلسفه این سازمان برای بقا و در اختیار گرفتن کنترل امور مبتنی بر تولید دشمن عمل می‌کند. این رویکرد سرویس اطلاعاتی را توانا ساخته تا تهدیدهای خیالی و گروه‌های شبه نظامی فرمانبرداری را ایجاد کند که اهداف این سازمان را تأمین کنند. از این‌رو، سرویس اطلاعاتی پاکستان متهم است که حدود 100 هزار جنگجوی شبه نظامی را در اختیار دارد.

سازمان اطلاعات نظامی در پاکستان در قلب دولت پاکستان قرار گرفته و همواره مسیر حاکمیت مردمی و پیشرفت دموکراتیک کشور را از طریق کمپین‌های سیستماتیک مسدود کرده است که مانند اهرم فشار برای قطع صدای مخالفین سیاسی، فعالان رسانه‌ای و دانشگاهی عمل می کند. این سازمان با گروه‌های مذهبی افراطی و احزاب طرفدار سلطه دولت بر مردم هم پیمان شده است. سازمان اطلاعات نظامی پاکستان همچنین از تاکتیک‌های قدیمی نظیر ارعاب، ناپدید کردن مخالفان، بازداشت‌های دلبخواهانه، شکنجه و ترور استفاده می‌کند. این سازمان به طور مستمر در فعالیت‌های خرابکارانه، عملیات روانی و کمپین‌های تأثیرگذار مشارکت دارد. از طرف دیگر، ارتباط نزدیک سازمان اطلاعات با گروه‌های جهادگرا باعث شده قسمت‌هایی از این سازمان به طرز فزاینده‌ای به تمایلات افراط‌گرایانه مذهبی نیز نزدیک‌تر شوند.

عملیات سازمان اطلاعات نظامی در افغانستان حداقل به دست سه واحد انجام می‌شود. اول اداره اس، واحد عملیات نظامی مخفی که هدایت و نظارت بر سیاست‌های مربوط به افغانستان، ازجمله تجهیزات و عملیات گروه‌های شبه‌نظامی را بر عهده دارد. واحد دوم گروه سرویس ویژه (اس‌اس‌جی) است که به اس‌اس پاکستان شهرت دارد. این واحد از نیروهای ویژه ارتش تشکیل‌شده که در دهه 1950 و علیه کمونیست‌ها تأسیس شد. امروز، گروه سرویس ویژه به شکل مؤثری به‌عنوان بال فرا نظامی سازمان اطلاعات عمل می‌کند و تا سال 2001 با طالبان همکاری داشته است. مشاوران اس‌اس‌جی در مظان این اتهام هستند که شبه‌نظامیان طالبان را با مشاوره‌های تاکتیکی نظامی، ازجمله عملیات ویژه، مراقبت و شناسایی یاری رسانده‌اند. درواقع، مواجه‌شدن نیروهای نظامی افغانستان و حتی نظامیان آمریکایی با مأموران سازمان اطلاعات پاکستان که همراه با طالبان در افغانستان نبرد می‌کنند، به‌قدری متداول است که به‌هیچ‌وجه پدیده جدیدی محسوب نمی‌شود. سومین واحد آی‌اس‌آی، سلول لجستیک افغان است؛ شبکه حمل‌ونقلی درون پاکستان که با یاری اعضای سپاه مرزی پاکستان برای طالبان و خانواده ایشان کمک‌های لجستیک فراهم می‌کند. این کمک‌ها شامل مکان، سلاح، وسایل نقلیه، حفاظت، پول، کارت‌های شناسایی و گذرگاه‌های امن مرزی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها