کد خبر: 248733
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۲:۱۴:۰۰
| |

وعده معترضان فرانسوی :

تاکریسمس ادامه می‌دهیم

دولت فرانسه برای ممانعت از بروز مجدد آنچه که "بدترین ناآرامی مدنی در بیش از دو دهه گذشته" در این کشور خوانده شده و برای برگزاری اعتراضات آرامی که در نهایت به مذاکره با مخالفان منجر شود، اعلام وضعیت اضطراری را برسی می کند. این در حالی است که معرتضان قول داده‌اند به تظاهرات‌های خود تا کریسمس ادامه دهند.

تاکریسمس ادامه می‌دهیم
کد خبر: 248733
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۲:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| بنژامین گریوو، سخنگوی دولت فرانسه گفت: ما به اقداماتی که بتواند مانع از رخدادهای اینچنینی شود فکر می‌کنیم.

وی درباره احتمال اعلام حالت فوق العاده نیز گفت که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر کشور تمامی گزینه‌ها را رد نشست امروزشان بررسی می‌کنند.

پلیس گفته است در جریان ناآرامی‌های روز شنبه 133 تن از جمله 23 افسر پلیس زخمی و 412 تن دستگیر شده‌اند.

گروهی از جوانان نقاب زده با در دست داشتن میله‌های فلزی به شورش‌ها در خیابان‌های مرکزی پاریس آمدند و اقدام به آتش زدن خودروها و ساختمان‌ها کردند.

معترضان فرانسوی موسوم به "جلیقه زردها" در سومین هفته اعتراضات خود علیه دولت همچنان در خیابان‌های پاریس و مراکز پر رفت و آمد آن حضور دارند و وعده داده‌اند تا کریسمس به همین روش ادامه می‌دهند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته که هرج و مرج و این نوع اعتراض توجیه شده نیست.این تظاهرات در نتیجه افزایش قیمت سوخت و افزایش هزینه های زندگی در فرانسه آغاز شده است.

اعتراضات از ابتدا در شکایت از افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی آغاز شد و در حال حاضر مردم به سیاست‌های دولت ماکرون معترضند. اعتراضات در سومین شنبه در پاریس در خیابان شانزلیزه آغاز و تا غروب تبدیل به یکی از شدیدترین و بدترین ناآرمی‌های فرانسه طی دو دهه گذشته شد. پلیس و نیروهای امنیتی از ساعت‌ها قبل در خیابان‌ها مستقر بودند اما در نهایت رویارویی معترضان با پلیس به خشونت کشیده شد پلیس اقدام به شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آبپاش برای متفرق کردن معترضان کرد واما جوانان اقدام به سرقت تفنگ‌های پلیس، آتش زدن لاستیک و خودروها و حتی های درخت‌های کریسمس، نوشتن شعار بر دیوارها و تخریب کرده و با اسکادران ضد شورش درگیر شدند. آنها حتی بر روی طاق نصرت با اسپری رنگی نوشتند: "جلیقه زردها به پیروزی می رسند. ماکرون با ما مثل احمق ها رفتار نکن."

معترضان می‌گویند این تظاهرات، آغاز یک انقلاب است که می‌تواند یادآور اعتصاب های سراسری و اشغال دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها در 1968 باشد؛ رخدادی که شکور را در آستانه یک جنگ داخلی قرار داد.

ماکرون با خطاب قرار دادن معترضان گفت: تظاهرات که باعث زخمی شدن دست کم 110 تن از جمله 20 افسر پلیس و دستگیری 224 تن دیگر شده اصلا مشروع و صلح آمیز نیست. هیچ دلیلی توجیه حمله به پلیس یا غارت مغازه ها و سوزانده شدن ساختمان‌ها نمی‌تواند باشد.

کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه گفته که پلیس قادر نیست تا جلوی معترضانی را که به تخریب طاق نصرت در پاریس یا دیوار نگاری می پردازند، بگیرد، وی، مارین لوپن، رهبر راست افراطی را بخاطر ترغیب عناصر ناراحت کننده برای مشکل سازی مقصر دانست.

این بزرگترین چالش در دوران ریاست جمهوری ماکرون محسوب می‌شود.

آنه هیدالگو، شهردار پاریس نیز در توئیتی ناراحتی و غم زیاد خود را بابت این تخریب ها و درگیری ها با پلیس ابراز داشته و نوشت: خشونت غیرقابل قبول است

مارین لوپن، رهبر راست های افراطی نیز از معترضان خواسته تا به خانه هایشان بروند.

مقام های فرانسه می گویند، 75 هزار نفر در تظاهرات روز شنبه در سراسر کشور حضور داشتند که شامل 5500 تن در پاریس می شد. از زمان آغاز درگیری ها در 17 نوامبر، دو تن کشته و صدها تن دیگر نیز در جریان این درگیری ها زخمی شده‌اند.

وزیر بهداشت فرانسه گفته است خشونت روز شنبه در پاریس غیرقابل قبول است و معترضان جلیقه زردها باید علیه گروه‌های افراط‌گرا اقدام کنند.

منبع:ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها