کد خبر: 248972
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۳:۱۹:۰۰
| |

نماینده ویژه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را از سر گرفت

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از روز یکشنبه برای پیگیری مذاکرات صلح افغانستان سفر خود را به پاکستان، افغانستان، ازبکستان، ترکمنستان، بلژیک، امارات متحده و قطر آغاز کرده است. این سفرتا بیست دسامبر ادامه می‌یابد.

نماینده ویژه آمریکا سفر خود به خاورمیانه را از سر گرفت
کد خبر: 248972
|
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۳:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خلیل‌زاد برای حمایت و تسهیل یک روند صلح جامع در افغانستان با مقامات حکومتی این کشور و دیگر طرف‌های تاثیر گذار ملاقات می‌کند؛ صلحی که به افغان‌ها این اختیار را می‌دهد تا درباره سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است: خلیل‌زاد با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی و دیگر افراد کلیدی افغانستان دیدار می‌کند. این دیدارها به منظور تلاش برای کشیدن طالبان به میز مذاکره با حکومت افغانستان و دیگر افغان‌ها است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: در آخرین سفر خلیل‌زاد در ماه نوامبر به منطقه او با مردان و زنانی ملاقات کرد که در خدمات اجتماعی مشغول به فعالیت بودند و برای صلح تلاش می‌کردند. او همچنین با اهالی رسانه و دیگر مقامات حکومتی و غیر حکومتی نیز دیدار کرد.

خلیل‌زاد تاکید کرد که تمام افغان‌ها باید در ایجاد یک صلح بادوام در کشور خود حق اظهار نظر داشته باشند. بر طبق اعلام این بیانیه ایالات متحده به عهد خود برای حمایت از مردمی که خواستار صلح در افعانستان هستند، پایبند باقی می‌ماند. همچنین آمریکا در تلاش است تا ایجاد یک توافق سیاسی بین حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل کند. این توافق به آنها اطمینان می‌دهد که طالبان هرگز دوباره به عنوان مرکزی برای اشاعه تروریسم بین‌المللی نخواهد بود.

هفته گذشته خلیل‌زاد با اشاره به اینکه مردم افغانستان 40 سال است درگیر جنگ هستند گفت که آنها احتیاج به صلح دارند.

وی در مصاحبه‌ای با شبکه پی بی اس آمریکا گفته بود: ما با تمام شتاب در راستای پایان دادن به تراژدی افغانستان هستیم.

او همچنین گفت، آمریکا صلحی را می‌خواهد که "ارزش تمام قربانی‌های 17 سال گذشته را داشته باشد."

مامور ویژه آمریکا همچنین گفت: ما معتقدیم گروه‌های جنگ‌طلب از جمله طالبان پیروز جنگ نمی‌شوند و حکومت افغانستان خواستار یک توافق سیاسی است. ما نیروهای بین‌المللی حاضر در افغانستان را رهبری کردیم، پس با این جود این یک فرصت است.

خلیل‌زاد با اشاره به انتخابات پیش‌روی ریاست جمهوری افغانستان گفت که "خوب است تا در این زمان با طالبان به توافق برسیم."

وی افزود: قطعا بسیار مطلوب است اگر بتوانیم با طالبان قبل از انتخابات به توافق برسیم چرا که طالبان نیز در انتخابات پیش رو یا هر نقشه‌ای که افغانستان تعیین کرده، باید شرکت کند.

او گفت که به تاخیر انداختن انتخابات تصمیمی است که باید توسط خود افغان‌ها گرفته شود.

خلیل‌زاد درباره پاکستان نیز گفت که آمریکا می‌خواهد تا افغانستان با خود و همسایگانش در صلح باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها