کد خبر: 264078
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۰۹:۴۵:۰۰
| |

بازنگری ونزوئلا در روابط سیاسی‌اش با آمریکا

رئیس‌جمهوری ونزوئلا دستور بازنگری در روابط دیپلماتیک با ایالات متحده آمریکا را صادر کرده است و به زودی تدابیر جدیدی اعلام می‌کند.

بازنگری ونزوئلا در روابط سیاسی‌اش با آمریکا
کد خبر: 264078
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۳ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| اقدام نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به سخنان مداخله‌جویانه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا انجام می‌شود که از اپوزیسیون ونزوئلا حمایت کرده و مادورو را «دیکتاتوری بدون هیچ ادعای مشروع بر قدرت» توصیف کرده بود.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد، ونزوئلایی‌ها امروز چهارشنبه برای تظاهرات به خیابان‌ها می‌آیند و اپوزیسیون این کشور آمریکای لاتین امید دارد تا با جلب حمایت مردمی، اقدامی در سرنگونی دولت سوسیالیست مادورو انجام دهد. رئیس‌جمهوری کنونی ونزوئلا به عنوان عامل فروپاشی اقتصادی و فرسایش دموکراسی سرزنش می‌شود.

مجلس ملی تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا اخیرا با «غیرمشروع» دانستن حکومت نیکولاس مادورو، یک گام به اجرای طرح به چالش‌ کشیدن این رهبر سوسیالیست از طریق اعلام تشکیل دولت انتقالی و اعلام انتخابات زودهنگام نزدیک‌تر ‌شد.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با ارسال پیامی ویدیویی خطاب به مردم ونزوئلا تلاش کرد تا معترضان به رئیس‌جمهوری این کشور را ترغیب کند و همچنین حمایت آمریکا از خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را اعلام کرد.

برنامه امروز اپوزیسیون ونزوئلا برای راهپیمایی‌های سراسری در جریان مراسم سالانه‌ای به مناسبت فروپاشی دولت نظامی در 1958 انجام می‌شود. منتقدان دولت به صورت روزافزونی مادورو را با دیکتاتور مارکوس پرز که در آن سال از قدرت ساقط شد، مقایسه می‌کنند.

مایک پنس در پیامی به زبان انگلیسی که واژگان و عبارتی اسپانیایی هم در آن دیده می‌شد، مادورو را «دیکتاتوری» نامید که «هیچ حق مشروعی برای حکومت» ندارد. او گفت: اجازه بدهید از طرف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و تمام مردم آمریکایی حمایت مستحکم ایالات متحده را اعلام کنم؛ آن هم در شرایطی که شما مردم ونزوئلایی صدایتان را برای درخواست آزادی بلند کرده‌اید. نیکولاس مادورو هرگز در انتخاباتی آزاد یا منصفانه برای رئیس‌جمهوری پیروز نشده است و قدرتش را با زندانی کردن تمام کسانی که جرات مخالفت یافتند، نگه داشته است.

معاون ترامپ بار دیگر از رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که اوایل همین ماه با او گفت‌وگوی تلفنی داشت و مجلس ملی ونزوئلا تحت رهبری او حمایت کرد و آن را «آخرین بقایای دموکراسی» دانست. پنس گفت واشنگتن از تصمیم گوآیدو برای تاکید بر اختیارات این نهاد حمایت می‌کند. این مجلس با غاصب دانستن مادورو خواستار تشکیل دولت انتقالی شده است.

پنس گفت: در شرایطی که شما می‌خواهید چهارشنبه صدایتان را به همه برسانید، ما از طرف مردم آمریکا به شما مردمان خوب ونزوئلا می‌گوییم «ما با شما هستیم، ما در کنار شما هستیم و ما تا زمانیکه دموکراسی احیا شود در کنارتان می‌ایستیم.»

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به سخنان مایک پنس، او را به تلاش برای تحریک کودتا متهم کرد و دستور بازنگری در روابط دیپلماتیک با ایالات متحده را صادر کرد. مادورو در کنفرانسی خبری گفت: هیچگاه پیش از این یک مقام عالی‌رتبه با چنین حمایت آشکاری از اپوزیسیون نگفته بود که آنها باید دولت را سرنگون کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها