کد خبر: 276158
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ۱۳:۰۲:۱۷
| |

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فعالان عربستانی شدند

کارشناسان بین‌المللی حقوق بشر با برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «عربستان- زمان بازخواست» از ریاض خواستند همه فعالان حقوق بشر سعودی را فورا و بدون هیچ پیش‌شرطی آزاد کند.

کارشناسان سازمان ملل خواستار آزادی فعالان عربستانی شدند
کد خبر: 276158
|
۱۳۹۷/۱۲/۱۴ ۱۳:۰۲:۱۷

اعتمادآنلاین| در چهلمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل کنفرانسی در دفتر سازمان ملل در ژنو تحت عنوان «عربستان- زمان بازخواست» برگزار شد. در این همایش که درباره مسائل فعالان حقوق بشر بود، میشل فورست، گزارشگر ویژه سازمان ملل در وضعیت مدافعان حقوق بشر و نیز فنولا نی ایلین، مخبر ویژه سازمان در امور حفاظت از حقوق بشر و جنگ با تروریسم و تعدادی از مدافعان حقوق بشر دیگر مشارکت داشتند.

ایلین در سخنرانی خود در این همایش گفت: عربستان به بهانه مبارزه با تروریسم به صورت سیستماتیک فعالان حقوق بشر را سرکوب و زندانی می‌کند و درباره اتهام‌ها برای شکنجه تحقیقاتی صورت نگرفته است.

فورست هم گفت: فعالیت فعالان حقوق بشر هرگز تهدیدی برای امنیت ملی عربستان نخواهد بود. وی به منظور به کارگیری تلاش‌ها برای کمک به عربستان جهت بهبودی وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز آمادگی کرد.

امیمه النجار، فعال حقوق بشری سعودی که در لندن در تبعید به سر می‌برد، هم در این کنفرانس گفت، دولت عربستان به منظور فرار از نقض‌هایی که علیه حقوق بشر مرتکب شده، دست به اصلاحات صوری و فرمالیته زد. با وجودی که ریاض به زنان این کشور اجازه رانندگی داده اما هنوز فعالان حقوق بشر را آزاد نکرده است.

زینب الخواجه، یک فعال حقوق بشر دیگر عضو «مرکز حقوق بشر خلیج فارس» که مقر آن در بیروت قرار دارد، گفت، همه فعالان حقوق بشر سعودی هر چه سریع‌تر و بدون هیچ پیش‌شرطی باید آزاد شوند. وی بر ضرورت مجازات مسؤولانی که فعالان را در زندان‌های عربستان شکنجه می‌دهند، تاکید کرده و افزود: فعالان با شوک الکتریکی، شلاق و تجاوز جنسی به صورت هدفمند مورد تعرض قرار می‌گیرند.

الخواجه پس از پایان کنفرانس تصریح کرد: آنها تاکنون اسم 18 زن فعال حقوق بشری موجود در زندان‌های عربستان تا به امروز را ثبت کرده‌اند. به دلیل حالت ترس موجود در عربستان ما نمی‌توانیم همه اسامی را ثبت کنیم اما براساس آنچه منابع مختلف به ما گزارش داده‌اند، تعداد فعالان زن بازداشتی نزدیک به 90 تن است.

وی افزود: در عربستان حکومت دیکتارتوری جریان دارد و همه کسانی که خواستار بهبودی حقوق بشر در این کشور باشند، دشمن قلمداد می‌شوند.

این فعال حقوق بشری ادامه داد: منتظر تغییری در اوضاع حقوق بشری عربستان در کوتاه مدت نیست، او یکی از دلایل این اعتقاد خود را فروش تسلیحات کشورهای غربی به ریاض و روابط تجاری آنها با این کشور عنوان کرد.

الخواجه گفت: به عنوان مثال دولت ترامپ مذاکرات خود را با رژیم سعودی و بحرین ادامه می‌دهد و به آن دو برای انجام جنایت‌ها چراغ سبز نشان می‌دهد.

الخواجه تصریح کرد: واشنگتن این کار را با هدف معاملات تجاری خود انجام می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها