کد خبر: 311681
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۲:۴۲:۱۷
| |

المانیتور:

ایران، موساد را صحنه‌گردان حملات «الفجیره» می‌داند

تارنمای خبری تحلیلی «المانیتور» در گزارش هفتگی خود نوشت: ایران نشست شورای امنیت با کشورهای عربستان، نروژ و امارات در مورد حمله به نفتکش‌ها در بندر الفجیره را محکوم کرد، زیرا به گفته «محمدجواد ظریف» موساد با ساخت اطلاعات جعلی قصد دارد ایران را مسبب این حملات نشان دهد.

ایران، موساد را صحنه‌گردان حملات «الفجیره» می‌داند
کد خبر: 311681
|
۱۳۹۸/۰۳/۲۱ ۱۲:۴۲:۱۷

اعتمادآنلاین| در گزارش این تارنمایی آمریکایی با عنوان «ایران می گوید موساد در مورد حمله به نفتکش‌ها، اطلاعات جعلی درست کرده است»، آمده است «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، جلسه 6 ژوئن (16 خرداد) میان شورای امنیت سازمان ملل متحد، عربستان سعودی، نروژ و امارات متحده عربی که در مورد حمله به سه کشتی در خلیج فارس در ساحل امارات بوده را محکوم کرد.

امارات متحده عربی، نروژ و عربستان سعودی که نفتکش‌هایشان در حملات 12 می (اردیبهشت) به بندر الفجیره کمی آسیب دیده اند، یافته‌های خود را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه خواهند داد.

در این میان مقامات آمریکایی بلافاصله پس از حملات، انگشت اتهام خود را به سمت ایران نشانه رفتند و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا که مدت‌ها در پی درگیری با ایران بود، ایران و نیروهای شبه‌نظامی تحت امرش را متهم به دست داشتن در این حملات کرد، هر چند برای این ادعای خود مدرکی ارائه نداده است.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز در خصوص این وقایع گفته دلیل این حملات تلاش برای بالا بردن بهای نفت است.

در ادامه گزارش درج شده در تارنمای المانیتور تصریح شده است، ظریف در واکنش به برگزاری این نشست در توییتر نوشت: پسرک چوپان دروغگوی «تیم ب» بار دیگر فریاد دروغ سر داده. این بار موساد درباره دخالت ایران در خرابکاری فجیره اطلاعات جعلی درست کرده است.

منظور ظریف از «تیم ب»، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسراییل، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد امارات است که همه از خروج آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) حمایت کرده و راهبرد یکسانی در مقابل ایران در پیش گرفته‌اند.

ظریف در توییت خود ادامه داد: من پیش از این هم درباره وقوع اتفاقات تصادفی و عملیات آدرس غلط دادن هشدار داده‌ام. می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنید چه می شود. پیش از این هم در چنین وضعیتی قرار داشته‌ایم، درست است؟

دلیل آنکه ظریف موساد (سازمان اطلاعات ملی اسراییل) را در این میان مقصر می داند، به دلیل ادعای رسانه های اسراییلی است که گفته اند این سازمان (موساد) شواهدی در مورد دخالت ایران در این حملات به ایالات متحده ارائه داده است.

این منبع به رسانه های اسراییلی گفته است که این حمله عملیات تکاوری بسیار خوبی بوده است. دولت ایران بلافاصله حملات به نفتکش ها را محکوم کرد.

به نوشته تارنمای المانیتور، این حملات فقط یک هفته پس از اعلام بولتون در خصوص اعزام ناوگروه ضربت به خلیج فارس در پاسخ به تهدیدات ایران رخ داد.

بعدها گزارش شد که این ناو گروه قرار بود پیش از اعلام بولتون در منطقه مستقر شود، اما بولتون از این فرصت برای صدور بیانیه ای عمومی علیه ایران استفاده کرده است.

در چهارم ژوئن (14 خرداد) همچنین گزارش شد که ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» هرگز وارد خلیج فارس نشده و در ساحل عمان در دریای عرب مستقر شده است.

کاپیتان «پاتنام براون» افسر فرمانده این ناو به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: شما نمی خواهید به طور غیرعمدی سبب افزایش تحرکات شوید.

علاوه بر ناو گروه ضربت، آمریکا بمب‌افکن‌های «بی‌52» را همراه با 900 سرباز به منطقه گسیل کرده است.

تارنمای خبری تحلیلی المانیتور از فوریه 2012 توسط «جمال دنیل» یکی از عرب‌های آمریکایی‌تبار در واشنگتن دی سی با هدف جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد مسایل راه اندازی شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها