کد خبر: 317996
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۴:۰۰
| |

سوسیالیست جانشین موگرینی؛

جوزپ بورل فدریکا مسؤولیت جدید سیاست خارجی اروپا شد

فدریکا موگرینی جای خود را به جوزپ بورل، وزیر امور خارجه اسپانیا و سیاستمدار چپ‌گرا داد.

جوزپ بورل فدریکا مسؤولیت جدید سیاست خارجی اروپا شد
کد خبر: 317996
|
۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ۰۹:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ جوزپ بورل، مسؤولیت جدید سیاست خارجی اروپا را به جای فدریکا موگرینی بر عهده گرفت. جوزپ بورل، سیاستمدار 72 ساله و کهنه‌کار اسپانیایی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شد. او که یک کاتالون سوسیالیست است و با جدایی کاتالونیا از اسپانیا مخالفت کرده، مرزها را «زخم‌هایی بر صورت زمین» خوانده است.

فهرست تخصص‌های او طولانی است؛ از مهندس هوافضا، دکتر اقتصاد و متخصص کامپیوتر. بورل در کابینه اسپانیا، علاوه بر وزارت خارجه، پست‌هایی چون وزیر مشاور در امور مالی (1984)، وزیر راه و ترابری و محیط زیست (1991 تا 1993) داشته و کاندیدای سوسیالیست‌ها برای نخست‌وزیری در انتخابات سال 2000 نیز بوده است.

بورل در صحنه سیاست اتحادیه اروپا نیز نام آشناست و از سال 2004 تا 2007 رئیس پارلمان اروپا بود. بورل دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد آمریکا و از مخالفان بریگزیت، استقلال کوزوو از صربستان و جدایی کاتالونیا از اسپانیاست.

او یکبار با اشاره به قدرت‌های بزرگ همچون چین، روسیه و ایالات متحده گفته است: ما در دنیای غول‌ها زندگی می‌کنیم و اگر نجنبیم، بیش از پیش به حاشیه خواهیم رفت.

بورل گرچه مرزها را به مثابه زخم تلقی می‌کند اما همزمان خواهان امنیت مرزهای اتحادیه اروپا در قبال مهاجرت‌های جمعی شده است. او از جمله به نرخ زاد و ولد در آفریقا اشاره کرده و از سیاستمداران اروپایی دعوت کرده که برای مشکلات آتی دوراندیشی کنند.

دیوید ماریا ساسولی، روزنامه‌نگار و سوسیال دموکرات ایتالیایی نیز در رقابتی که به دور دوم کشید، رئیس پارلمان اروپا شد. ساسولی در این دور از 667 رای، 345 رای موافق را کسب کرد و رقیبش اسکا کلر، رئیس آلمانی فراکسیون سبزها در پارلمان اروپا 119 رای.

ساسولی در سخنرانی انتخاباتی خود وعده کرد که نقش و وزن پارلمان اروپا را ارتقاء دهد. او گفت پنج سال آتی سرشار از چالش‌ها خواهد بود و اعتماد بین رای دهندگان و نمایندگان باید با تصمیم‌گیری‌های سنجیده مستحکم شود.

ریاست پارلمان اروپا یک دوره دو سال و نیمه دارد. ساسولی جانشین آنتونیو تاجانی از ایتالیا می‌شود که از سال 2017 بر این مسند تکیه داشت.

ساسولی در ماه‌های اخیر از دولت دست راستی ایتالیا به خاطر مخالف‌خوانی علیه نهادهای اتحادیه اروپا و سیاست‌های مهاجرتی‌اش به شدت انتقاد کرده است.

سابقه روزنامه‌نگاری ساسولی به سال 1985 و شروع کار با روزنامه «ال جورنو» بازمی‌گردد. او از سال 1982 نیز با شبکه تلویزیونی RAI در حوزه تبهکاری‌های سازمان یافته پس از فروپاشی بلوک شرق و همکاری داشت.

در انتخابات اروپا در سال 2009 ساسولی برای اولین مرتبه به پارلمان راه یافت و 400 هزار رای کسب کرد که بیشترین آرای یک سیاستمدار نوپا بود. او در این دوره پارلمان، رئیس سوسیال دموکرات‌های ایتالیایی بود اما تلاشش برای ریاست شهرداری رم در سال 2013 ناکام ماند. در فاصله سال‌های 2014 تا 2019 نیز او یکی از 14 نایب رئیس پارلمان اروپا بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها