کد خبر: 362100
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۱۱:۱۷:۱۵
| |

«سوئد» تحقیق پیرامون اتهام تجاوز آسانژ را متوقف کرد

دستگاه قضایی سوئد پرونده تحقیقات مقدماتی از جولیان آسانژ به اتهام تجاوز جنسی را به دلیل کمبود شواهد لازم بست.

«سوئد» تحقیق پیرامون اتهام تجاوز آسانژ را متوقف کرد
کد خبر: 362100
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۹ ۱۱:۱۷:۱۵

اعتمادآنلاین| پرونده اتهامی جولیان آسانژ در سوئد با موضوع تجاوز، به دلیل کمبود شواهد و مستندات از دور خارج شد. معاون دادستانی سوئد با اعلام این خبر افزود امکان تجدیدنظر در این تصمیم وجود دارد.

خانم اوا ماریا پرسون گفته است: «شواهدی که در اختیار داریم ضعیف‌اند و به دلیل فاصله طولانی از زمان وقوع، قابل پیگیری نیستند. با وجودی که شاکی روایاتی دقیق از معتبر از آن چه گذشته ارائه داده‌، تحقیقات عملا به پایان رسیده‌اند.»

بنیان‌گذار ویکی‌لیکس در سال 2010 از سوی یک زن سوئدی به تجاوز جنسی متهم شد. آسانژ چنین ادعایی را رد کرده و گفته که رابطه مربوطه با رضایت طرفین انجام گرفت.

به گزارش دویچه‌وله بسته شدن پرونده تجاوز در سوئد، احتمال استرداد آسانژ به آمریکا را کم نمی‌کند. دادگستری ایالات متحده خواهان تحویل گرفتن اوست و بریتانیا با چنین امری موافقت کرده است. حتی اگر این پرونده به طور کامل مختومه شود، هنوز امکان انتقال او به آمریکا بر طرف نشده است. درخواست استرداد قرار است 25 فوریه سال 2020 بررسی شود.

دادستانی آمریکا 18 مورد اتهام علیه آسانژ اقامه کرده است، از جمله این که گفته می‌شود او به چلسی منینگ، سرباز آمریکایی، در ربودن بسیاری از اسناد محرمانه در رابطه با فعالیت‌های آمریکا در عراق و افغانستان یاری کرده است. چنانچه آسانژ در تمام موارد گناهکار شناخته شود، روی هم به 175 سال زندان محکوم می‌شود.

جولیان آسانژ از آوریل 2019 برای سپری کردن مجازاتی 50 هفته‌ای به خاطر نقض مقررات مربوط به آزادی با وثیقه، در زندان بلمارش در شرق لندن نگاهداری می‌شود. جان شیپتون، پدر آسانژ با ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی پسرش به اشپیگل آنلاین گفته است: «پسرم در زندان دارد از دست می‌رود.»

افراد پرشماری در بریتانیا و سراسر جهان آسانژ را بی‌گناه می‌دانند و معتقدند که بنیان‌گذار ویکی‌لیکس با این پرونده‌ها، تاوان افشاگری‌هایش را پس می‌دهد.

نیلس ملتزر، بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل چندی پس از انتقال آسانژ به زندان بلمارش، از آسیب‌های روانی شدید نزد او خبر داد و گفت ارزیابی دو پزشک کارشناس در ملاقات با او، حاکی از استرس بالا، ترس و دلشوره مزمن و شوک روحی شدید نزد اوست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها